یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس:

عملیات کربلای 5 دشوارترین و به یادماندنی‌ترین عملیات دفاع مقدس بود

سردار مجید اخوان با بیان اینکه عملیات کربلای 5 دشوارترین و به یادماندنی‌ترین عملیات دفاع مقدس بود، گفت: در عملیات کربلای 5، ارتش بعث عراق 700 یا 800 عراده توپ را به منطقه آورده بود. شدت آتش توپخانه دشمن به حدی بود که هیچ شی و جنبنده‌ای جان سالم به در نمی‌برد.
کد خبر: ۲۲۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶ - 15January 2017
عملیات کربلای 5 سخت ترین، دشوارترین و به یادماندنی‌ترین عملیات دفاع مقدس بود

به گزارش دفاع پرس از خراسان رضوی، مراسم یادبود شهدای تخریب لشکر 5 نصر در عملیات کربلای 5 و 4 با حضور جمعی از پیشکسوتان واحد تخریب و یادگاران دفاع مقدس در خیمه الحسین(ع) مشهد مقدس برگزار شد.

در این مراسم سردار مجید اخوان از فرماندهان واحد تخریب و مسوول محور در عملیات کربلای 5 و4 که جزو کادر قرارگاه نجف اشرف نیز بوده است در سخنانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی از بدو پیروزی توطئه‌های زیادی را پشت سر گذاشت که هر کدام از آنها کافی بود تا انقلاب و کشور را نابود کند، اما به فضل الهی و رهبری‌های حکیمانه امام راحل و ایثار و از جان گذشتگی ملت ایران سبب شد تا مردم کشورمان از همه این توطئه ها عبور کنند و امروز شاهد آن هستیم که ایران اسلامی به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است.

وی در ادامه در خصوص تجاوز عراق در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی مطالبی را عنوان کرد و افزود: اولین تجاوزهای ارتش عراق به جمهوری اسلامی حدود یک هفته پس از پیروزی انقلاب با پرواز هواپیماهای این کشور بر فراز شهرهای مرزی ایران در اولین روزهای اسفند ماه 1357 صورت گرفت.
 
وی ابراز داشت: قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی در 31 شهریورماه 1359، هزار نوبت ارتش عراق به خاک ایران تجاوز کرد که در این تجاوزها 716 نفر از هموطنان ما به شهادت رسیدند و 472 نفر به اسارت در آمدند.
 
این فرمانده دفاع مقدس با اشاره به انجام 19 عملیات بزرگ، 19 عملیات متوسط و 124 عملیات متوسط در طول هشت سال دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس 95 ماه به طول انجامید که 1000 روز آن حمله از سوی طرفین بود که از این تعداد 200 روز سهم عراق و 800 روز جمهوری اسلامی در حالت آفند قرار داشت. در این مدت آفند بود که با تقدیم هزاران شهید، دشمن را از ایران اسلامی بیرون راندند و این حقیقت را باید نسل امروز ایران اسلامی بدانند که آسایش امروز اینگونه به دست آمده است.
 
اخوان سپس به بازخوانی عملیات های کربلای 5 و 4 پرداخت و خاطر نشان کرد: اقتصاد جمهوری اسلامی چون متکی بر نفت بود و سهم استخراجی نفت توسط ایران به خاطر فشارهای بین المللی کاهش پیدا کرده بود و از طرفی هم نفتکش‌های ایران مورد بمباران هوایی قرار می‌گرفت وضع اقتصادی کشور در سال 1365در بدترین شرایط قرار داشت. با این شرایط مسوولین نظام به این فکر افتادند که تدبیری بیندیشند تا سرنوشت جنگ مشخص شود و سال 1365 سال سرنوشت جنگ شود.
 
این فرمانده دفاع مقدس تصریح کرد: سپاه طرحی را ارائه داد که در آن در سه محور هور، فاو و جبهه میانی هر کدام به استعداد 500 گردان عملیات‌هایی صورت بگیرد. طرح به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ارائه شد. وی با توجه به شرایط حاکم و در نظر گرفتن امکانات موجود گفت که به جای این طرح، در یک محور و با استعداد 500 گردان وارد عمل بشوید. که در نهایت این تعداد گردان به 250 گردن رسید.
 
اخوان افزود: برای عملیات کربلای 4 شناسایی‌ها صورت گرفت و نیروها وارد منطقه شدند. از طرفی هم آمریکا اطلاعات تغییر و تحولاتی که در منطقه عملیاتی صورت گرفته و اینکه نگاه جمهوری اسلامی به بصره است را با استفاده از هواپیماهای جاسوسی به عراق داد. این عوامل باعث شد تا دشمن نسبت به حمله ایران هوشیار شود. شاید این سوال پیش بیاید که شما که از لو رفتن عملیات اطلاع داشتید چرا به خط زدید؟ باید گفت در اکثر عملیات ها دشمن اطلاعاتی را در خصوص وارد عمل شدن رزمندگان اسلام داشت و بین دو نقطه مردد بود اما در عملیات کربلای 4 به نتیجه قطعی رسیده بود که ایران از کدام منطقه قصد حمله دارد.
 

وی گفت: در شب عملیات کربلای 4، 1000 شهید و 2000 هزار مفقود دادیم و صدام عملیات کربلای 4 را بزرگترین پیروزی خود دانست و نام آن را «درو بزرگ» گذاشت. ارتش بعث سرمست از این پیروزی به نیروهای خود مرخصی داد. فرمانده وقت سپاه با توجه به اینکه در عملیات کربلای 4 از 250 گردان سازماندهی شده 60 گردان وارد عمل شده بودند لذا با توجه به موقعیت پیش آمده تصمیم گرفت تا 190 گردان دیگر را فراخوان زده و برای انجام عملیاتی جدید برنامه¬ریزی کند. و نتیجه این شد که ظرف دو هفته پس از این عملیات، در منطقه مجاور کربلای 4 عملیات کربلای 5 صورت گرفت.

اخوان ادامه داد: در این عملیات سه قرارگاه نجف، کربلا و قدس فعالیت داشتند که یگان های خراسان تحت فرماندهی قرارگاه نجف بودند. سخت ترین، دشوارترین و به یادماندنی ترین عملیات دفاع مقدس، عملیات کربلای 5 بود. در این عملیات ارتش بعث عراق 700 یا 800 عراده توپ را به منطقه آورده بود. شدت آتش توپخانه دشمن به حدی بود که هیچ شی و جنبنده ای جان سالم به در نمی برد. جمهوری اسلامی در منطقه 10 در 15 کیلومتری کربلای 5 و 4 حدود 12 هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.    

وی خاطر نشان کرد: عراق برای بازپس گیری منطقه 20 روز پاتک کرد ولی با مقاومت رزمندگان اسلام روبرو شد و نیروهای سپاه اسلام  توانستند منطقه را حفظ کنند.

اخوان در خاتمه گفت: از دستاوردهای عملیات کربلای 5 می توان به برقراری امینت فاو (چون دشمن در فکر تصرف این شهر بندری را داشت)، انهدام بسیار بالایی از نیروهای ارتش بعث عراق، افزایش اقتدار نظامی جمهوری اسلامی و تضعیف قدرت نظامی عراق و نزدیک شدن به شهر بصره که تهدیدی برای عراق بود اشاره کرد.

در ادامه این مراسم نشست خاطره گویی با حضور آخوندی از فرماندهان تخریب لشکر 5 نصر، هاشمی، رستگار و خاتمی در خصوص نقش تخریب در عملیات کربلای 5 و گرامی‌داشت شهدای این واحد در این عملیات پرداختند.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار