خارکوهی:

فرار شاه اجتناب ناپذیر بود/ تلاش آمریکا و انگلیس برای ماندن شاه

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی گفت: شاه و حامیان غربی‌اش همه راهها را برای نگهداشتن رژیم شاهنشاهی طی کردند، اما به شکست انجامید.
کد خبر: ۲۲۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹ - 16January 2017
فرار شاه اجتناب ناپذیر بود/ تلاش آمریکا و انگلیس برای ماندن شاهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار انقلاب اسلامی به‌تحلیل موضوع فرار شاه پرداخت. به گفته این تاریخ نگار انقلاب، شاه و حامیان غربی اش همه راهها را برای نگهداشتن رژیم شاهنشاهی در قدرت طی کردند، اما به شکست انجامید و ناگزیر به فرار شد.

غلامرضا خارکوهی افزود: آنها در شش ماه پایانی حکومت پهلوی اقدامات متعددی نمودند که همه آنها با زیرکی امام خمینی- رهبر کبیر انقلاب- و حمایت گسترده مردم از فرامین او، خنثی گردید.

خارکوهی با اشاره به طرح هایی که شاه و دول امریکایی و اروپایی برای ماندگاری رژیم پهلوی اجرا کردند گفت: کشتار وسیع مردم در ۱۷ شهریور، اخراج امام از تبعیدگاه نجف اشرف، قرائت توبه نامه ۱۳ آبان شاه در تلویزیون سراسری، دعوت از سران جبهه ملی برای قبول پست نخست وزیری مخصوصاً دعوت از شاهپور بختیار، و ورود ژنرال هایزر امریکایی به ایران و حضور مخفی دو ماهه ایشان در محافل نظامی و امنیتی برای حفظ انسجام ارتش شاهنشاهی پشت سر شاه و تقویت روحیه و جلب حمایت کامل نظامیان برای حفظ تاج و تخت رژیم پهلوی، از جمله این طرح ها بودند که در ماه های پایانی سقوط شاه اجرا شدند و در اجرای این طرحها شخص شاه و همسرش کاملا دخیل بودند و همه با هماهنگی سفرای امریکا و انگلیس انجام می شد.

این تاریخ نگار گفت: بعد از پیروزی انقلاب کارتر رئیس جمهور وقت امریکا و سایر مقامات امریکا و انگلیس اعتراف کردند که آنها برای ماندگاری شاه در قدرت همه تلاش خود را به عمل آوردند اما موج سهمگین انقلاب به رهبری روح الله خمینی طرح های آنها را ناکام گذاشت.

وی اضافه کرد: انصافا امریکایی ها برای حفظ تاج و تخت شاه سنگ تمام گذاشتند و هزینه و وقت و برنامه هایی که در این راه صرف و اجرا کردند در طول تاریخ حیات سیاسی امریکا بی سابقه است مخصوصا که آنها حتی تا چند ماه پس از پیروزی انقلاب نیز با توطئه های مختلف دنبال بازگشت تاج و تخت شاه یا سپردن آن بدست پسرش و یا یکی از مهره های سیاسی و نظامی مثل بختیار بودند. لذا خاندان پهلوی باید از حمایت های بی شائبه دولت کارتر و انگلستان کاملا شاکر باشد.

نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی به روایتی» دیگر افزود: مشکل شاه و حامیان خارجی اش این بود که همه آنها زیرکی سیاسی امام خمینی(ره) را دست کم گرفته بودند. زیرا آنها باور نمی کردند که یک آخوند حوزوی بنام اسلام و اهل بیت[ع] بتواند در آستانه قرن بیست و یکم چنین انقلابی را در مقابل یک رژیم تا دندان مسلح که همه دول استکباری غرب و شرق حتی چین و روسیه حامی اش بودند را صرفا با شعار «الله اکبر» به پیروزی برساند.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها