سردار مقیمی خبر داد؛

دستگيری بيش از 9 هزار جاعل و کلاهبردار طی 9 ماهه امسال

رئيس پليس آگاهی کشور با اشاره به کاهش سه درصدی وقوع جعل و کلاهبرداری در 9 ماهه امسال، گفت: طي اين مدت، بيش از 9 هزار نفر جاعل و کلاهبردار دستگير شدند.
کد خبر: ۲۲۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ - 16January 2017
دستگيری بيش از 9 هزار جاعل و کلاهبردار طی 9 ماهه امسالبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «محمدرضا مقيمي» رئیس پلیس آگاهی کشور در نشست تخصصي روساي ادارات مبارزه با جعل و کلاهبرداري استان‌هاي سراسر کشور، اظهار داشت: رويکرد پليس آگاهي طي سه سال اخير بر اساس دو موضوع اطلاعات جنايي و تشخيص هويت است. همچنين تقويت و توسعه اشراف اطلاعاتي از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد.

وي به کاهش سه درصدي وقوع جعل و کلاهبرداري در 9 ماهه امسال اشاره کرد و افزود: 89 درصد از پرونده‌هاي اين بخش به کشف منجر شده که اين رقم نسبت به سال گذشته 28درصد افزايش کشف وقوع را نشان مي‌دهد.

سردار مقيمي با بيان اينکه 10 استان کشور بيشترين تعداد فراواني وقوع را از حيث جرايم جعل و کلاهبرداري دارا هستند، گفت: اقدامات هدفمند به منظور کاهش وقوع و نيز فاصله زماني وقوع تا کشف براي استان‌هاي هدف تعيين شده که در دست اقدام است.

رئيس پليس آگاهي ناجا با اشاره به شناسايي و دستگيري بيش از 4 هزار نفر به جرم جعل در 9 ماهه امسال، گفت: همچنين بيش از 5 هزار نفر به جرم کلاهبرداري شناسايي و دستگير شدند.

به گفته وي، طي اين مدت بيشترين پرونده‌ها در حوزه جعل به ترتيب اسکناس و اوراق بانکي، اسناد مالکيتي، مدارک و اوراق شناسايي، مهر و علائم شرکت‌هاي دولتي و خصوصي، مدارک و اوراق دولتي است.

رئيس پليس آگاهي ناجا يادآور شد: طبق آمار بيشترين پرونده‌هاي متشکله در حوزه کلاهبرداري شامل کارت به کارت، تلفني، پيامکي، مراجعه به دستگاه خودپرداز، خريد و فروش منزل، اتومبيل، پيش فروش آپارتمان، رهن و اجاره، پرداخت وام، دلالي در امور قضائي، انتظامي، اداري و ليزينگ است.

سردار مقيمي، افتتاح حساب با مدارک جعلي و دريافت دسته چک، صدور کارت ملي المثني توسط دفاتر پيشخوان دولت با ارائه شناسنامه جعلي، صدور اسناد مالکيتي جعلي براي املاک و سند سازي براي زمين‌هاي رها شده و خالي از سکنه را شايع ترين شيوه و شگرد جعل در 9 ماهه امسال عنوان کرد.

وي درباره تهيه مدارک هويتي جعلي توسط جاعلان، گفت: چاپ و توزيع اسکناس، ايران چک، چک هاي بانکي مختص اشخاص حقيقي و حقوقي از ديگر موارد جعل شده توسط مجرمان در اين مدت بوده است.

رئيس پليس آگاهي کشور با بيان اينکه تا کنون 105 شرکت که فعاليت‌هاي هرمي و مشکوک به آن داشتند، شناسايي و به دستگاه‌هاي قضائي معرفي شدند، خاطرنشان کرد: طي اين مدت، 18 شرکت هرمي پلمب و در اين رابطه 340 نفر شناسايي و دستگير شدند.

وي، شايع ترين شيوه و شگرد در بحث شرکت هاي هرمي را جذب اعضاء تحت عنوان استخدام در شرکت ها و سازمان ها، کسب درآمد بالا در بين دانش آموزان و دانشجويان و خريد تورهاي مسافرتي خارج از کشور عنوان کرد.

سردار مقيمي خاطرنشان کرد: خوشبختانه با هماهنگي و اقدامات انجام شده، فعاليت شرکت‌هاي هرمي بسيار کاهش يافته و در حال حاضر اين شرکت ها و  اعضاي آن به صورت موردي در برخي نقاط فعاليت مي‌کنند.

وي بيان کرد: در برخي شهرستان‌هاي کوچک، اين گونه شرکت ها اقدام به فعاليت و عضو گيري از طريق روش‌هاي قديمي کرده که متاسفانه باز هم عده‌اي از هموطنان در دام آنها گرفتار مي‌شوند.

رئيس پليس آگاهي ناجا در خاتمه گفت: جامعه هدف شرکت‌هاي هرمي، اکثراً افراد جوان هستند و اين افراد عمدتا به دليل نداشتن شغل و عدم رضايت از کارشان به منظور کسب درآمد بيشتر جذب اينگونه فعاليت هاي کاذب مي شوند.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار