معرفی کتاب؛

«خاطرات علی امینی» بازگویی محافظه کارانه یک درباری است

کد خبر: ۲۲۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ - 17January 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، برای درک درستی از اوضاع دربار پهلوی باید آن را از نگاه درباریان بررسی کرد. «علی امینی» با نام اصلی «دکتر علی امینی‌مجدی» از سیاست‌مداران وابسته به غرب بود که از اردیبهشت 1340 تا تیرماه 1341 بر صندلی نخست وزیری ایران نشست.

کتاب «خاطرات علی امینی» بیشتر شبیه خاطراتی هستند که «علی امینی» در سال 71 در خارج از کشور به زبان فارسی و در قالب 16 مقاله منتشر کرد. پس از انتشار این مقاله ها، علی امینی در پاسخ به برخی سوالات مطرح شده درباره خاطراتش با دست اندرکاران مجموعه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد گفت وگو کرد که نتیجه این گفت وگوها کتاب مذکور شد. نکته قابل توجه این یادداشت‌ها با کتاب خاطرات علی امینی که بعد از مرگ او منتشر شد، در محافظه کاری او در بازنمایی خاطرات است.

توکلی درباره خاطرات علی امینی می گوید:

«علی امینی مدعی بود که خاطراتش را در ایران نوشته، اما به آن دسترسی ندارد. بنابراین در لندن اقدام به نگارش خاطراتش کرد. در واقع، کارش نوعی تاریخ نگاری تلویحی و توجیهی است. اغلب سیاست‌مداران در نگارش خاطرات خودشان بخش‌هایی از زندگی شان را به اصطلاح بازسازی و نقش‌های اصلی و منفی خود را توجیه می‌کنند و این اتفاق در خاطرات علی امینی نیز رخ داده است.

در کتاب «خاطرات علی امینی» آنچه را که از وی به چاپ رسیده، بدون تغییر تنظیم شده و توضیحات و برخی از اطلاعاتی که وی در خاطراتش مورد توجه قرار نداده، مانند ارتباط با آمریکا و دخالت این کشور در نخست وزیری‌اش، در مقدمه، پاورقی و داخل کروشه اضافه شده اند.

همچنین نویسنده کتاب در بخش دیگری از مقدمه خود می‌نویسد؛‌ «علی امینی نماینده و نماد نسلی است که راه‌گشای نفوذ تمام عیار آمریکا در ساختار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران بوده است. هرگاه خطری منافع آمریکا را تهدید می‌کرد، چهره‌هایی همچون امینی پا پیش می‌گذاشتند و در تامین اهداف آنها صمیمانه می‌کوشیدند.»

«خاطرات علی امینی» بازگویی محافظه کارانه یک درباری است 

قسمتی از متن کتاب

«متأسفانه از انقلاب مشروطیت به بعد، طی بیش از هشتاد سال به ملت ایران فرصت اعتیاد به آزادی داده نشده و فقط آرزوی آزادی در دل‌های مردم آزادی‌خواه رشد کرده است. در سه دوره‌ای که طی این هشتاد سال دریچه‌های آزادی باز شد، جامعه هنوز دوران نقاهت و هرج و مرج را نگذرانده گرفتار قدرت متمرکز شد. دوره اول سال‌های پس از انقلاب مشروطیت، دوره دوم از شهریور 1320 تا 1327 و دوره سوم دوران مبارزه برای ملی کردن نفت و حکومت دکتر مصدق بود.»

«در آن زمان، در سنین نوجوانی و بلوغ که هر جوانی شورها به سر دارد، من هم تحت تاثیر نفوذ واقعی روحانیون ترقی خواه واقع شدم و چنان که گفتم مدرس برای من نمونه‌ای از این دست بود.... خبر اینکه می‌خواهم آخوند شوم شایع شد. اطرافیان دور مادرم را گرفتند که نگذارید فرزند شما مثل شیخ العراقین شود.»

«خاطرات علی امینی» به کوشش «یعقوب توکلی» در 248 صفحه تدوین شده و توسط انتشارات سوره مهر در 2 هزار و 500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار