دبیر هیئت رئیسه مجلس خبر داد:

اظهارنظر شورای نگهبان درباره قانون برنامه ششم تا پایان هفته آینده

دبیر هیئت رئیسه مجلس از پایان یافتن بررسی قانون برنامه ششم توسعه توسط شورای نگهبان تا پایان هفته جاری خبر داد.
کد خبر: ۲۲۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴ - 16January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» دبیر هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اهمیت قانون برنامه توسعه اظهار کرد: «رسیدگی به لایحه برنامه دارای ویژگی خاص است و کمیسیون تلفیق نزدیک به چهار ماه بررسی، نظرات نمایندگان و کمیسیون های مختلف را مورد ارزیابی قرار داد».

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان بیش از دو برابر زمان های دیگر، برای بررسی لایحه برنامه ششم وقت صرف کرده اند، ادامه داد: «مجلس از ابتدا شاهد ارائه لایحه احکام برنامه بود و دولت به موضوعات بسیاری در این راستا توجه نکرد و مجلس عملا وارد نگارش برنامه شد.»

قاضی زاده هاشمی این روند را موجب بروز مشکلاتی دانست و در عین حال گفت: «مجلس تلاش کرد در ابعاد مختلفی چون اقتصاد، آموزش، فرهنگ، اشتغال جوانان و صندوق های بازنشستگی توجه کند و قانونی جامع نگاشته شد».

وی افزود: «نمایندگان دوره جدید از رئیس مجلس درخواست کردند لایحه برنامه در همین دوره بررسی شود و دولت نیز مجددا لایحه قبلی را به مجلس جدید ارائه کرد».

قاضی زاده هاشمی گفت: «کارشناسان سازمان برنامه از سوی دولت با مجلس همکاری داشتند و دیگر کارشناسان نیز در کمیسیون ها حاضر شدند و اعمال نظر کردند».

این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به کم کاری دولت در نگارش لایحه برنامه ششم اظهار کرد: «نگاه دولت به 30 ماده ای است که خود ارائه کرده است در حالی که بخش اعظمی از مفاد از سوی مجلس به لایحه برنامه اضافه شد».

قاضی زاده هاشمی ورود به لایحه را جز اختیارات مجلس طبق قانون اساسی خواند و گفت: «اگر مجلس کمبود و کاهشی ببیند اختیار عام دارد تا به لایحه ورود کند؛ مجلس باید مفاد را قابل رصد و نظارت بنویسد و در این دوره نیزدولت با شدت به مجلس اعتراض کرد».

وی در خصوص رفتار شورای نگهبان نسبت به چنین لایحی گفت: «در طرح و لوایح عادی ایراد وارد است ولی چون برنامه ششم سندی بالادستی است، اگر مجلس مواد اضافه شده را در چارچوب سیاست های کلان نوشته باشد، مورد ایراد شورای نگهبان قرار نمی گیرد».

قاضی زاده هاشمی اتمام بررسی شورای نگهبان را تا پایان هفته آینده تخمین زد و افزود: «منتظر دریافت نظر شورای نگهبان هستیم تا کمیسیون تلفیق به ایرادات شورای نگهبان بپردازد».

منبع: رادیو گفتگو

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار