دلایل عربستان برای حمله به یمن چیست؟

سوال مهم این است که چرا عربستان به مسأله بحران یمن، بیش از تحولات دیگر کشورهای خاورمیانه واکنش نشان داده است؟
کد خبر: ۲۲۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳ - 17January 2017
دلایل عربستان برای حمله به یمن چیست؟به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بحران داخلی یمن، یکی از قدیمی‌­ترین، پیچیده‌­ترین و پویاترین بحران­‌های داخلی در منطقه خاورمیانه است که ریشه در اختلافات قومی و قبیله‌­ای گذشته این کشور دارد.

این بحران که بین گروه‌های شیعه مذهب حوثی در شمال و نیروهای سنی مذهب تحت حمایت عربستان سعودی در جریان است، پس از ماه‌ها درگیری، در نهایت با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه خاورمیانه به رهبری عربستان در 6 فروردین 1394، جنبه کاملاٌ بین‌المللی به خود گرفت.

با گذشت نزدیک به دو سال از تجاوز نظامی عربستان به یمن، ممکن است این سوال به ذهن برسد که چه چیزی باعث شده است عربستان به بحران یمن، بیش از تحولات دیگر کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس با قاطعیت واکنش نشان دهد؟ پاسخ این سوال را می­‌توان در رقابت استراتژیک این کشور با ایران و وجود اختلافات داخلی در رأس حاکمیت سیاسی این کشور پیدا کرد.

تجاوز عربستان‌ سعودی به خاک یمن و نکته‌های آن

1. عربستان و کشورهای همسو با آن، نخستین بار است که بدون واسطه وارد یک معرکه بزرگ و جدی شده‌اند.

2. بعد از مرگ ملک عبدالله و ضعف مفرط حاکمان جدید و شکست‌های اخیر منطقه‌ای آن‌ها، ورود در معرکه‌ای با این وسعت و شدت، از دیدگاه راهبردی توجیه‌پذیر نیست و به نظر می‌رسد این اقدام در مقابل شبه نظامیان انصارالله که کاملاً اعتقادی و با تجهیزات لازم می‌جنگند، کاملاً شتاب‌زه شروع شده است.

3. همگرایی با شیعیان عربستانی، سلطه کامل بر تنگه استراتژیک باب‌المندب و احتمال به خطر افتادن منابع نفتی عربستان می‌تواند از دلایل حمله شتاب‌زده عربستان به یمن ارزیابی شود.

4. همگرایی اولیه منطقه‌ای با عربستان، با سابقه‌ای که در گذشته در این مورد وجود داشته است، از بنیان قوی برخوردار نیست.

5. چراغ سبز اولیه آمریکا با پشتوانه اطلاعاتی ارائه شده، رغبت ایالات متحده به تضعیف عربستان و احتمال حضور مستقیم آمریکا در مناقشه یمن در صورت شکست عربستان،، سناریوهای مختلفی از حضور ایالات متحده در این درگیری است.

6. انصارالله و دیگر مبارزان و مردم یمن، نفرت انباشته‌ای از عربستان و شرکای منطقه‌ای آن دارند و چنین اتفاقی، به مشروعیت مردمی مبارزه و مقاومت کمک می‌کند و مسیر مبارزه راا تسهیل خواهد کرد.

7. انصارالله و دیگر مبارزان یمنی مطمئناً از قبل، پیش‌بینی چنین شرایطی را داشته‌اند و با توجه به پشتیبانی لجستیک ارتش یمن از شبه نظامیان انصارالله، وضعیت آنچنان به سود عربستان نخواهد شد.

8. طبیعت قبایلی و اعتقادی مردم یمن، تمدن ریشه‌دار آن، جغرافیای عریض و کوهستانی آن، هرگونه راه‌حل بیرونی برای این کشور را ناممکن می‌کند و شرایط را برای بازتولید نقاط تشنج جدید همانند افغانستان و این‌بار در کنار گوش عربستان، علاوه بر محیط متشنج ایجاد شده در شمال آن را فراهم خواهد کرد.

باید اعتراف کرد که سیاست‌های شتاب‌زده عربستان، باتلاقی برای سعودی‌ها ایجاد کرده که گریز از آن برای این آن‌ها ممکن نیست و هر لحظه رژیم مرتجع عربی را پایین‌تر می‌کشد. برخی ناظران معتقدند که پایان تجاوز نظامی عربستان و آمریکا علیه یمن، تقسیم عربستان خواهد بود.

جای شگفتی است؛ کسانی که پرونده این تقسیم در عربستان را دنبال می‌کنند، دوستان و هم‌پیمانان نظام سعودی هستند یعنی تصمیم‌گیران آمریکایی. آن‌ها کسانی هستند که عملاً طرح‌ها را بررسی و نتایج آن‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و سپس نقشه عملیات خود را اجرا می‌نمایند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار