العهد بررسی کرد؛

تلاش برخی دولت‌ها برای انحراف مذاکرات آستانه/ هر اقدامی برای کمک به تروریست‌ها با واکنشی سخت مواجه می‌شود

مذاکرات سوری-سوری قرار است هفته آینده بین هیئت‌هایی از دولت سوریه و گروه‌های معارض در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.
کد خبر: ۲۲۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ - 17January 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، مذاکرات آستانه قرار است 23 ژانویه(4 بهمن) بین هیئت‌های از طرف دولت سوریه از یک سو و هیئتی متشکل از معارضان و برخی گروه‌های مسلح سوری مورد حمایت دولت‌های خارجی در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

العهد در گزارش خود با اشاره به تلاش‌های روسیه و ترکیه برای دعوت از گروه‌های مختلف جهت حضور در این مذاکرات، افزود: این مذاکرات بر چند محور سیاسی استوار است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1- دولت سوریه با حضور «شورای عالی تماس» به‌عنوان یکی از گروه‌های مهم معارض به دلیل تعیین پیش‌شرط‌هایی برای شرکت در مذاکرات مخالفت کرد، زیرا یکی از شروط اصلی دولت سوریه و هم‌پیمانانش برای برقراری اجلاس مذاکرات در آستانه، عدم تعیین هر نوع پیش‌شرطی برای مشارکت در مذاکرات است.

2- به گفته ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارج روسیه اعلام 23 ژانویه به‌عنوان زمان برگزاری نشست به معنی پایان کار دعوت و هماهنگی برای حضور گروه‌های مذاکره کننده نیست زیرا هم ‌اکنون مذاکراتی بین طرف ترکیه‌ای با برخی گروه‌های مسلح پیرامون حضور یا عدم حضور در اجلاس آستانه در جریان است. قرار است چهل شخصیت از گروه‌های معارض شرکت کنند که از میان گروه‌های تروریستی تکفیری نیز «احرار الشام» و «جیش الاسلام» علاوه بر تعدادی از شخصیت‌های معارض خارج‌نشین به دلیل موافقت با شروط آتش‌بس و نظرات دولت سوریه پیرامون شرایط گفت‌وگوها، در اجلاس آستانه حضور خواهند داشت.

العهد در ادامه به نقل از منابع موثق دیپلماتیک بیان کرد که این نقاط مهم در تلاش‌های دیپلماتیک شامل موارد زیر است:

-تماس‌های مداوم بین مسکو، تهران و آنکارا برای مشورت پیرامون گروه‌هایی که به نشست دعوت شوند.

-گفت‌وگوها و ارتباطات روزانه بین مقامات ایرانی، روسی و سوری جهت بررسی راهکارهای موجود برای بحران سوریه. این تماس‌ها خارج از روند گفت‌وگوی ایرانی-روسی با طرف ترک به‌عنوان حامی مهم گروه‌های تروریستی در سوریه است. از آنجا که تروریست‌های مورد حمایت ترکیه طی هفته‌های اخیر، اقدام به قطع جاده خناصر-درعا و سپس منع دسترسی اهالی شهر دمشق به آب شرب از طریق اقدامات خرابکارانه در اطراف چشمه «فیجه» در منطقه «وادی بردی» در حومه غربی دمشق کردند، دولت سوریه ناگزیر پیامی برای ترک‌ها فرستاد که هر نوع حمله یا اقدام توطئه‌گرانه علیه ارتش سوریه و متحدانش را با قاطعیت پاسخ خواهد داد همانگونه که دست تروریست‌ها را از منابع آبی موجود در وادی بردی قطع خواهد کرد.

حسن سلامه نویسنده العهد در پایان با اشاره به تلاش ریاض و دوحه برای تحت فشار قرار دادن گروه‌های مسلح جهت تشدید شرایط مربوط به مذاکرات، خاطر نشان کرد: تنها راه دستیابی به راه‌حل مناسب در مذاکرات آستانه، تحویل کامل سلاح‌های گروه‌های معارض به ارتش سوریه و هم‌پیمانانش و گفت‌وگوی سیاسی برای بررسی راهکارهای موجود پیرامون بهبود اوضاع در سوریه است.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار