چین خواستار تعهد مطلق همه کشورها به اجرای «برجام» شد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اولین سالگرد توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین «برجام» خواستار تعهد کامل و مطلق همه جوانب ذی‌ربط و کشورها به این توافق مهم شد.
کد خبر: ۲۲۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳ - 17January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «هوا چون اینگ» روز (سه شنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت که نه تنها باید از برجام حراست کرد بلکه باید به اجرای بیشتر آن مساعدت نمود و همت ورزید.

وی تاکید کرد: پکن با طرف های ذی ربط برای اجرای کامل، جامع و موثر توافق هسته ای همکاری بسیار نزدیکی خواهد داشت.

او با اشاره به فرا رسیدن اولین سالگرد توافق هسته ای گفت که جمهوری خلق چین از ابتدا برای حل و فصل این مساله تمامی تلاش های سازنده خود را بکار گرفته و همچنان به این روند ادامه خواهد داد.

سخنگوی دولت چین، برجام را نمونه ای بسیار موفق از تلاش های جامعه بین المللی برای حل و فصل یک مساله بسیار مهم با توسل به ابزارهای دیپلماسی و سیاسی دانست.

وی گفت که در یک سال گذشته برجام با موفقیت و در یک فرایند مطلوب و با آرامش و دقت اجرا شده و به پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه انجامیده است.

«هوا» گفت که برجام یک توافق به رسمیت شناخته شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل است و چین از همه طرف ها دعوت می کند به تعهدات و الزامات مربوط به این توافق رسمی و آنچه در باره اش توافق کرده اند، ‌پایبند باشند.

پیش از این «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در پکن گفته بود که برجام به عنوان یک دستاورد تاریخی دیپلماسی، باید از سوی همه کشورها مورد احترام قرار گرفته و اجرا شود.

وی با اشاره به مشکل تراشی های برخی کشورها در برابر برجام تاکید کرد: این توافق فرادولتی است و با تغییر دولت ها نمی توان آن را زیر پا گذاشت و اگر نظری هم وجود دارد باید از ساز و کارهای مناسب اندیشیده شده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

27 دی ماه اولین سالگرد اجرای توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام است .

این توافق، در تاریخ 14 جولای 2015 ( 23 تیر 1394 ) میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار