دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«موسیقی فجر» به وعده‌هایش عمل نکرد/ اجرای «چاووش‌های انقلاب» شعار بود

دبیر سی‌و‌دومین جشنواره «موسیقی فجر» بارها در نشست‌های خبری و مصاحبه‌های مختلف از اجرای چاووش‌های انقلاب توسط گروه‌های «آن»، «آهنگ»، «همنوازان سایه» و چند گروه دیگر خبر داده بود که عملی نشد.
کد خبر: ۲۲۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳ - 18January 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، گروه آهنگ در سانس دوم پنجمین روز جشنواره «موسیقی فجر» شامگاه سه شنبه 27 دی ماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفتند. نیاوران در حالی میزبان گروه آهنگ بود که هیچ برنامه‌ای در سانس اول نداشت.

گروه آهنگ به خوانندگی «مهدی امامی» در 2بخش روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی ایرانی پرداختند. در بخش اول مهدی امامی به همراه سه تن از نوازندگان روی صحنه حاضر شد و به اجرای قطعاتی با اشعار صائب تبریزی پرداخت. این بخش از اجرا با حضور سازهای کمانچه، عود و تنبک همراه بود.

خواننده گروه آهنگ پس از خواندن ابیات «از ما گله بی ثمری کس نشنیده است/ هر چند که چون بید سراپای زبانیم/ در باغ چناری به کهنسالی ما نیست/ چون سرو اگر در نظر خلق جوانیم» مورد تحسین و تشویق حضار قرار گرفت. مهدی امامی این بخش را با خواندن اشعار صائب ادامه داد. «موقوف نسیمی است ز هم ریختن ما/ آمادهٔ پرواز چو اوراق خزانیم/ از ما خبر کعبهٔ مقصود مپرسید/ ما بیخبران قافلهٔ ریگ روانیم»

در ادامه و در بخش دوم پس از استراحت کوتاهی همه اعضا روی صحنه حاضر شدند. گروه آهنگ به خوانندگی مهدی امامی اجرای خود را با اشعاری از حافظ آغاز کرد. «سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی. دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی. آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست. عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی.» نی، دف، عود، تنبک، کمانچه، سنتور و عود ترکیب سازهای موسیقی گروه آهنگ در اجرای سی و دومین دوره از جشنواره موسیقی فجر بود که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

گروه آهنگ در این برنامه هیچ اجرایی از چاووش‌های انقلاب نداشت، در صورتی که دبیر سی‌و‌دومین جشنواره موسیقی فجر در نشست‌های خبری و مصاحبه‌های مختلف از اجرای چاووش‌های انقلاب توسط گروه‌های «آن»، «آهنگ»، «همنوازان سایه» و چند گروه دیگر خبر داده بود.

پیش از این در دوره پیشین جشنواره موسیقی فجر نیز «حمیدرضا نوربخش» دبیرجشنواره از اجرای موسیقی‌های خاطره‌انگیز انقلاب اسلامی خبر داده بود که کمتر شاهد آن بودیم.

براساس جدول برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر شامگاه امروز نیز گروه «همنوازان سایه» به خوانندگی «محمدامین اکبرپور» و «حسین علیشاپور» در فرهنگسرای نیاوران شاهد بازخوانی چاووش‌های انقلاب خواهد بود.

جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی انقلاب که با تاکید بر اجرا و بازخوانی «چاووش‌های انقلاب» اطلاع رسانی گسترده شده بود عملکرد مناسب و قابل دفاعی ندارد. دبیرجشنواره با رویکرد رفع تکلیفی در نشست‌های مختلف به موسیقی انقلاب پرداخت.

شایان ذکر است گروه موسیقی «آن» به خوانندگی مجتبی عسگری در نخستین سانس از چهارمین شب سی‌و‌دومین جشنواره موسیقی فجر در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی ایرانی پرداخت.

این گروه اجرای خود را با اشعاری از حافظ و همچنین ساخته‌های زنده یاد محمدرضا لطفی ادامه دادند. تصنیف «نغمه ظفر» یکی از این قطعات بود که با آهنگسازی لطفی و شعری از هوشنگ ابتهاج توسط شهرام ناظری خوانده شده بود و این بار عسکری آن را خواند. این قطعه در دوران دفاع مقدس ساخته و اجرا شده بود.

این گروه در آخرین قطعه خود تصنیف «ای برادر» را با همخوانی همه اعضا اجرا و حضار را با این تصنیف بدرقه کرد. این تصنیف که از ساخته‌های لطفی با شعری از مجتبی کاشانی است پیش از این شهرام ناظری آن را خوانده است. این شعر هم درباره ایران بود و درونمایه‌ای درباره عشق به وطن داشت.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار