عصر امروز؛

«غلامحسین صدری افشار» تجلیل شد/ رونمایی از «زندگی‌نامه دانشمندان اسلامی»

مراسم تجلیل از غلامحسین صدری افشار با رونمایی از کتاب زندگی‌نامه دانشمندان اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵ - 18January 2017
تجلیل شد/ رونمایی از «زندگی نامه دانشمندان اسلامی»غلامحسین صدری افشار»
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم تجلیل از «غلامحسین صدری افشار» عصر امروز با رونمایی از کتاب زندگی‌نامه دانشمندان اسلامی در خانه کتاب برگزار شد.

«مجید غلامی جلیسه» مدیر عامل خانه کتاب با بیان اینکه صدری افشار کاری کرد که ما دانسته‌های خودمان را مدیون ایشان بدانیم، اظهار داشت: خانه و کتابخانه‌ای و یا دانشجو و استادی نیست که پژوهش‌اش را به مدد کارهای صدری افشار انجام نداده باشد.
 
وی افزود: از استاد صدری افشار تشکر و برای ایشان آرزوی سلامتی و طول عمر می‌کنم تا شاهد کارهای جدیدتری از ایشان باشیم.

«محمد باقری» پژوهشگر علم ریاضیات و علوم نجوم در ادامه این نشست با بیان اینکه یکی از نعمت‌های بزرگ زندگی‌ام آشنایی با صدر افشار بود، اظهار داشت: آشنایی در سال57 و همکاری در نشریه هدهد و کمی بعد پس از اتمام کار ایشان در وزارت علوم کار با ایشان را ادامه دادم.

وی تصریح کرد: جوانان فعال در کار پژوهش بدانند زندگی درست موانع زیادی دارد که به همت کار می‌شود آنها را کنار زد. صدری در پرورشگاه یتیمان تبریز رشد پیدا کرد و کمبودها را تحمل کرد و روح سرسختی و مقاومت را در خود تقویت کرد.

باقری خاطرنشان کرد: ویژگی کار صدری افشار انگیزه قوی، نظم، توجه به سلامت روحی و تشویق دیگران در کار بوده است به گونه‌ای که هر کسی نوشته‌ای به ایشان داده اشکالات آن را رفع کرده است و در چاپ آن نیز کوشا بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: ایشان اولین بار در سال 60 با نرم افزار کامپیوتری کار کرد. فرهنگ لغت فارسی معاصر ایشان به روز و منبعی گرانبها برای علم است.

وی خاطرنشان کرد: زندگی علمی دانشمندان آخرین کاری است که با همکاری صدری افشار کار کردیم. این مجموعه توسط صدری افشار و گروهی از مترجمین که شامل 63 مقاله ترجمه شده است.

«حسن اول» چهره ماندگار زبان فارسی با بیان اینکه نخستین بار بوسیله کتاب تاریخ علم صدری افشار آشنا شدم، گفت: علت اینکه صدری افشار ذهن منظمی دارد به‌خاطر مواجه ایشان با علم بوده است.

وی گفت: نخستین فرهنگ‌نامه اسلامی در دوران سامانی نوشته شده است. اولین فرهنگ‌نامه‌ای که از این دوران باقی مانده که در آذربایجان و تبریز نوشته شده است. آذربایجان یکی از جاهایی است که از دیرباز فرهنگ‌نویسی نیز در آن رواج داشته که مهم‌ترین آن‌ها «برهان قاطع» است.

چهره ماندگار ادبیات فارسی عنوان کرد: آذربایجانیان فرهنگ‌های زیادی نوشته‌اند. آخرین افراد حلقه فرهنگ‌نویسی در آذربایجان صدری افشار است. ایشان یکی از بهترین فرهنگ‌های زبان فارسی را نوشته است.

«داود موسایی» مدیر انتشارات فرهنگ معاصر با بیان اینکه زندگی صدری افشار همانند فرهنگ‌نامه خودشان است، اظهار داشت: چند سال بعد از انقلاب ناشر فرهنگ شدم. 40 سال پیش وقتی با ایشان آشنا شدم هیچ‌گاه آداب و ترتیبی در کار نداشتیم که کتاب ایشان را چاپ نکنم.

وی گفت: نگاه صدری افشار به فرهنگ کاری مدرن و نو بود. از سال 1379 کتاب فرهنگ فارسی را در فرهنگ معاصر چاپ کردیم. کشور ما به کتاب‌های مرجع نیاز دارد.

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر گفت: یکی از شریف‌ترین انسان‌هایی است که در دوران حرفه‌ای با ایشان کار کرده‌ام.

در بخش پایانی این مراسم کتاب «زندگی‌نامه دانشمندان اسلامی» به کوشش غلامحسین صدری افشار و محمد باقری رونمایی شد.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار