ظریف:

عقب نشینی آمریکا از «برجام » پایان دنیا نیست

وزیر امور خارجه ایران در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با تاکید بر اینکه عقب نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای «پایان دنیا نیست» گفت که اگر «ترامپ» بخواهد مفاد «برجام» را مورد بازنگری قرار دهد، از واکنش ایران در این خصوص «شگفت زده» خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵ - 18January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه افزود که ایران به انتظار خواهد نشست و دید که «ترامپ» در قبال توافق هسته‌ای چه موضعی اتخاذ می کند.

وی ادامه داد: دولت آقای اوباما هم صادقانه عمل نکرد و به همین خاطر دیدگاه مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران مثبت نیست.

وزیر خارجه کشورمان در این خصوص به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: اگر ترامپ بخواهد از برجام عقب نشینی کند، این به معنی پایان دنیا نیست. وی می خواهد که مردمش را شگفت زده کند، اما (از واکنش ایران) شگفت زده خواهد شد.

گرچه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا اخیرا گفته بود نمی خواهد فاش کند که چه موضعی در قبال برجام خواهد گرفت، دولت فعلی آمریکا و رهبران اروپایی در روز های گذشته و مصادف با نخستین سالگرد این توافق، حمایت خود را از آن اعلام کردند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با تاکید بر اهمیت حفظ برجام گفته بود: این توافق ارزشمندی است و ما می‌خواهیم که ادامه یابد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم در این خصوص اظهار داشت که کشورهای عضو این اتحادیه به اجرای توافق هسته ای پایبند خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در همین رابطه روز دوشنبه گفته بود که دولت این کشور برای حفظ توافق هسته ای با اعضای تیم ترامپ در ارتباط است.

ایران و کشورهای گروه 1+5 متشکل از آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس سال گذشته به توافقی برای پایان یک دهه تنش در زمینه برنامه هسته ای دست یافتند.

قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که پیرو برجام به تصویب رسید، با لغو همه قطعنامه های ضدایرانی قبلی، به تحریم های بین المللی ظالمانه علیه کشورمان پایان داد.

با وجود برخی بد عهدی هایی که طرف مقابل در روند اجرای این توافق از خود نشان داده، اقتصاد کشور اکنون در پرتو تلاش های تیم مذاکره کننده در مسیر شکوفایی دوباره قرار گرفته است. فروش نفت ایران در طی یکسال گذشته به دو برابر رسیده و تبادلات و ارتباطات بانکی برقرار شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها