اوج خشونت و شکنجه در ساواک در زمان «ارتشبد نصیری»

«ارتشبد نصیری»، سومین رئیس سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک)، که به عنوان خشن‌ترین رئیس این مرکز شناخته بود را بشناسید.
کد خبر: ۲۲۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷ - 18January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

ارتشبد نعمت الله نصیری که نقش وی را این شب ها رهام مخدومی در معمای شاه ایفا می کند از نظامیانی است که در دوران محمدرضا سمت سومین رئیس سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک)  را عهده دار بود.

وی در سال 1289 در سمنان متولد شد و بعد از تحصیلات مقدماتی در دانشکده افسری ادامه تحصیل داد. وی در سال 1313 درجه ستوان دومی گرفت.

وی تا زمانی که پست ریاست ساواک را به عهده بگیرد سمت های گوناگونی چون رمانده دسته مسلسل سنگین، فرمانده دسته و گروهان دانشکده افسری، معاون دانشکده تکمیلی افسری، فرمانده گردان 2 هنگ 18 کرمان، فرمانده گردان مستقل سیرجان، فرمانده گردان پیاده دانشکده افسری، فرمانده دوره تکمیلی و معاون رسته پیاده دانشکده افسری، رئیس ستاد دژبان مرکز، فرمانده دانشکده پیاده و فرمانده هنگ پیاده پهلوی را تجربه کرد.

نصیری در مرداد 1332 بود که حکم عزل مصدق را از نخست وزیری به درخواست شاه به او رساند اما هنگام بازگشت از منزل دکتر مصدق، سرتیپ ریاحی که در آن زمان رئیس ستاد ارتش بود وی را توقیف و روانه زندان کرد.

15 در خرداد 1342 همزمان با قیام اسلامی مردم تهران به حمایت از امام خمینی نصیری سمت فرمانداری نظامی تهران و حومه را عهده دار شد. او در همان زمان در تهران حکومت نظامی اعلام کرد و به سرکوب شدید مردم پرداخت. نصیری در 10 بهمن 1343 در دولت اول امیر عباس هویدا به سمت معاونت نخست‌وزیر و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور ـ ساواک ـ منصوب شد.

برخی ها دوران مدیریت وی را در ساواک زمان اوج گرفتن خشونت و شکنجه ها در این سازمان دانسته اند. نصیری به جای نفوذ بین گروهک ها و بیرون کشیدن اطلاعات ترجیح میداد سریعأ هر عنصر معاندی را از میان بردارد.

او در مهر 1350 به دستور شاه به درجه ارتشبدی نائل شد اما با اوجگیری انقلاب اسلامی در جهت فرونشاندن خشم مردم در خرداد 1357 از ریاست ساواک برکنار و به عنوان سفیر به پاکستان اعزام شد. چندی بعد حکومت ازهاری با موافقت شاه و در عقب‌نشینی گام به گام خود در برابر انقلاب، نصیری را به تهران فراخواند و در 17 آبان 1357 در یک اقدام نمایشی او را بازداشت کردند.

سرانجام بعد از این اتفاقات  نصیری در 22 بهمن 1357 توسط مردم دستگیر شد و در 27 بهمن همان سال به حکم دادگاه انقلاب اسلامی به جرم ارعاب در جامعه و کشتار مردم در سالهای ریاست بر ساواک و شهربانی تیرباران شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار