کمالوندی:

برجام همه موانع همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را حذف کرد

سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه شرکت‌های ایرانی تا 25 درصد عملیات ساخت نیروگاههای هسته‌ای جدید را انجام خواهند داد گفت: برجام تمامی موانع همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را حذف کرد.
کد خبر: ۲۲۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ - 19January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «بهروز کمالوندی» سرپرست هیات ایرانی در حاشیه سفر دو روزه به مسکو برای گفت وگو با مقام های شرکت دولتی روس اتم پیمانکار ساخت دو واحد نیروگاه جدید بوشهر افزود: گرچه روس ها زمان تحریم هم رابطه خوبی با ایران داشتند، اما به هر حال بسیاری از کارها منوط به برطرف شدن تحریم ها شده بود.

وی شامگاه چهارشنبه در پایان مذاکرات خود با مقام های روس اتم ضمن ارزشمند خواندن تاثیر اجرای برجام بر همکاری های هسته ای ایران و روسیه، اظهار کرد: با رفع تحریم های ضدایرانی و شش قطعنامه شورای امنیت در چارچوب برجام، زمینه های همکاری با روسیه بیش از پیش فراهم شده است و می توان گفت، اکنون نه تنها مانعی در این مسیر نیست، بلکه به دلیل مزیت وجود روابط سیاسی بسیار خوب دو کشور، افق روشنی از همکاری های هسته ای وجود دارد.

سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی همچنین در باره دلایل افزایش سهم داخلی در ساخت نیروگاههای جدید، گفت: با توجه به تجربه خوب روس ها در این عرصه ها، مشارکت در زمینه ساخت نیروگاههای هسته ای به نحوی که ایران بتواند بخش هایی از کارها را خود انجام دهد، در اولویت ما قرار دارد که در مذاکرات مسکو نیز این مساله را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: در قرارداد ساخت نیروگاههای هسته ای جدید، سهم مشارکت ایران 10 درصد است و افزون بر آن توافق شده تا پیمانکاران ایرانی هر کار مربوط به پروژه ها را که توان انجام آن را دارند، بر عهده گیرند.

کمالوندی تاکید کرد: با توجه به این توافق و همچنین مسئولیت اجرای عملیات ساختاری اولیه مانند عملیات ساختمانی نیروگاهها از سوی پیمانکاران داخلی، سهم شرکت های ایرانی تا 25 درصد کل کارها را شامل می شود.

وی در باره افق همکاری های هسته ای ایران و روسیه نیز گفت که روابط دو کشور در این صنعت به ویژه ساخت نیروگاههای اتمی توسعه می یابد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: روسیه در صنعت ساخت نیروگاه هسته ای یکی از پیشروترین های جهان است و بیشتر کشورهایی که در حال ساخت نیروگاه اتمی هستند از جمله چین و هند، با روس ها مشارکت دارند.

وی افزود: به لحاظ تولید سوخت هسته ای هم 40 درصد غنی سازی جهان در روسیه انجام می شود و هدف راهبردی این کشور نیز افزایش آن به 60 درصد تا سال 2030 است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به مذاکرات خود با آلکسی لیخاچف رئیس و نیکلای اسپاسکی معاون امور بین الملل شرکت روس اتم که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو برگزار شد، اظهار کرد: در نشست های جداگانه، موضوع های مربوط به همکاری های دو کشور در عرصه انرژی هسته ای و روند اجرای برجام بررسی شد.

کمالوندی خاطرنشان کرد: دو طرف ضمن بررسی همکاری های ایران و روسیه مرتبط با برجام و اقدام های انجام گرفته، زمان بندی کارهای مرتبط با نیروگاههای جدید هسته ای و برنامه سفر آینده رئیس روس اتم به ایران را بررسی کردند.

وی همچنین به برنامه ایجاد دو آبشار تولید ایزوتوپ پایدار در سایت هسته ای فردو با مشارکت روسیه به عنوان موضوع دیگر مذاکرات مسکو اشاره و اظهار کرد که این ایزوتوپ ماده ای گرانبها و کم حجم است و تولید آن به فناوری پیشرفته نیاز دارد و با اجرای آن نیز ایران چهارمین کشور تولید کننده ایزوتوپ پایدار در جهان خواهد شد.
مذاکرات هسته ای کمالوندی با لیخاچف رئیس و اسپاسکی معاون روس اتم روز چهارشنبه پایان یافت.

سفر معاون سازمان انرژی اتمی همزمان با نخستین سالگرد آغاز اجرای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) موسوم به «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) صورت گرفت که در برگیرنده ابعاد مختلف همکاری های دو کشور در این صنعت است.

تهران و مسکو افزون بر حوزه نیروگاهی هسته ای در زمینه های دیگر از جمله چارچوب اجرای برجام، تولید ایزوتوپ های پایدار در مرکز فردو و صادرات آب سنگین تولید ایران به روسیه همکاری دارند.

روس اتم با سهم 40 درصدی در بازار غنی سازی اورانیوم و 17 درصد تولید سوخت هسته ای جهان، در برگیرنده 260 شرکت به عنوان زیر مجموعه و همکار با 400 هزار کارشناس و کارمند در 40 کشور جهان است.

این شرکت همچنین ارزش قراردادهای کنونی خود را 110 میلیار دلار اعلام کرده که حدود 72 درصد آن مربوط به طرح های خارج از روسیه است.

برجام 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها