معرفی کتاب؛

«سفیر 7 هزار روزه» خاطرات مرد انقلاب

کد خبر: ۲۲۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ - 21January 2017
«سفیر 7 هزار روزه» خاطراه‌های مردی که پرونده انقلاب را در سینه دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس،‌ در دوران مبارزه با رژیم پهلوی افراد بسیاری بودند که فارغ از بعد جهادی‌شان بخشی مهم از تاریخ انقلاب را در سینه دارند. «سید تقی موسوی‌درچه‌ای» از جمله افرادی است که دارای این ویژگی ممتاز است.

در اهمیت و جایگاه موسوی‌درچه ای همین بس که مقام معظم رهبری در مورد این مرد مبارز فرمودند:

«پرونده تمام مبارزان پیش از انقلاب نزد آقای درچه‌ای است.»

حسین روحانی صدر پس از تحقیقات طولانی، «سفیر 7 هزار روزه» را در 2 بخش تنظیم کرده است. نویسنده کتاب تلاش کرده «تکوین شخصیت» این روحانی مبارز را در بخش اول کتاب بازگو کرده و در بخش دوم سوابق مبارزاتی موسوی‌درچه‌ای را آورده است.

بخش اعظم کتاب در برگیرنده زندگی آیت‌الله موسوی‌درچه‌ای تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی است. درباره زندگی پس انقلاب ایشان یعنی حضور در جبهه و نحوه عضویت در مجمع روحانیون مبارز، نود جلسه مصاحبه در 2 مرحله مختلف انجام شده است.

موسوی‌درچه‌ای از سال 1336 تا پیروزی انقلاب اسلامی نامه‏‌های امام خمینی (ره) به‏ علما، مبارزان و برعکس را منتقل می‏ کرد. در مقابل نیز پاسخ نامه‌ها و نوشته‌های مبارزان انقلاب را امام خمینی (ره) می‌رساند.

در «سفیر 7 هزار روزه» با ارائه مستندات تاریخی به عنوان ویژگی برجسته این اثر بخشی از تاریخ شفاهی معاصر و انقلاب اسلامی است که در آن به رویدادهای بزرگی در حوزه شکل گیری ریشه های انقلاب اسلامی در سال‌های سیاه طاغوتی اشاره شده است.

حسین روحانی‌صدر درباره نام کتاب می‌گوید:

«زمان تدوین خاطرات آقای درچه‌ای دریافتم که خاطرات وی با مجموعه «هفت هزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی» شباهت دارد، بنابراین بهترین عنوانی که به ذهنم رسید، همین عنوان «سفیر هفت هزار روزه» بود. درچه‌ای چه در مدرسه خان و مدرسه فیضیه و چه در زندان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همراه بوده و اگر ایشان برای کاری به تهران می‌آمده‌اند، سرای امن و پناه گرمی جز منزل مرحوم درچه‌ای نمی‌یافتند. از دیگر سو، اگر آقای درچه‌ای نیز به مشهد می‌رفت، منزل آقا را به عنوان پناهگاه انتخاب می‌کردند. متأسفانه من نتوانستم خاطرات جنگ ایشان را در این کتاب بیاورم. ایشان 37 ماه حضور دائم در جنگ داشتند و مسئول کمک‌های مردمی در شهر ری به جبهه ها بودند. مرحوم درچه‌ای کمک‌ها را جمع و به جبهه‌ها منتقل می‌کردند. حتی منزل ایشان محلی برای دوختن لباس رزمندگان شده بود. در منزلش خانم‌ها جمع می‌شدند و برای رزمندگان لباس می‌دوختند.»

قسمتی از متن کتاب

«چشم‌مان که به گنبد مولا علی(ع) افتاد، نفس راحتی کشیدیم. مشکلات دیگر تمام شد. متعاقب آن اضطراب و هیجان هم برطرف گردید. مثل این‏که بالاخره به نجف رسیدیم. هر کس به مکانی رفت. ما هم با جمع دوستان خود به مدرسه آیت‌الله بروجردی،‌ مرکز رفت و آمد ایرانی‌ها، رفتیم. از قبل اطلاع داشتیم که آقای خمینی شب‌ها نماز مغرب و عشا را آن‌جا اقامه می‌کنند. تا اینکه یک تاکسی کمی جلوتر نگه داشت و دنده عقب آمد.»

«سفیر هفت هزار روزه» به همت «حسین روحانی‌صدر» در 708 صفحه تدوین شده و انتشارات سوره مهر آن را در دوهزار و 500 نسخه منتشر کرده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار