ریچارد هاس: آمریکا باید گزینه‌های هسته‌ای ایران را پس از پایان برجام محدود کند

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «دونالد ترامپ باید بسیار محتاطانه وارد عمل شود و بداند که هرگونه تغییر سریع در سیاست خارجی آمریکا از جمله تضعیف برجام تنها به انزوای آمریکا خواهد انجامید».
کد خبر: ۲۲۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ - 20January 2017
ریچارد هاس: آمریکا باید گزینه‌های هسته‌ای ایران را پس از پایان برجام محدود کند
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه «وال استریت ژورنال» تأکید کرد که هرگونه اقدام بدون فکر از جمله پاره کردن توافق هسته ای ایران (برجام) و یا انتقال سفارت آمریکا در تل‌آویو تنها اوضاع را بدتر خواهد کرد.

هاس با اشاره به روند حاکم بر مراجع قضایی در آمریکا که به گونه‌ای طراحی شده که قضات و دادگاه‌های کوچک نمی‌توانند تصمیماتی در سطح کلان و کلی اتخاذ کنند و این گونه تصمیمات نهایی حتما باید زیر نظر یک مرجع عالی گرفته شود، گفت که این روند باید در بحث سیاست خارجه نیز اعمال شود.

وی تصریح کرد: «هر سیاستی باید در یک روند معمول و مداوم مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد... در این میان فرصت‌های جدیدی مطرح خواهد شد و البته تهدیدات جدید نیز شناسایی می‌شود.»

این مقاله می‌افزاید: «به طور کلی آمریکا باید به طور خاص نگران عقب‌نشینی‌های ناگهانی و شدید در تعهدات خارجی خود باشد. پیوستگی و قابلیت اعتماد عناصر مهمی برای یک قدرت بزرگ به حساب می‌آیند. متحدانی که برای تأمین امنیت خود به واشنگتن وابسته هستند، باید بدانند که این وابستگی پابرجاست. تردید جدی درباره این مسئله وجود دارد که آمریکا به ناچار و در نهایت به ظهور یک جهان متفاوت که به مراتب از نظم کمتری برخوردار است، تن دهد.»

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه نوشت: «چنین فرایندی با دو نوع واکنش روبرو خواهد شد. نخست، «کمک به خود» افزایش خواهد یافت و این امر همزمان با این اتفاق خواهد بود که کشورها ابتکار عمل را خودشان به دست خواهند گرفت به شیوه‌ای ناهماهنگ با منافع آمریکا که این رویکرد می‌تواند شامل توسعه تسلیحات هسته ای نیز شود. دوم، بسیاری از کشورها می‌توانند تحت سایه کشورهای قدرتمند منطقه‌ای قرار گیرند که این مسئله توازن قدرت را برهم خواهد زد. و این نسخه‌ای برای رواج بی‌ثباتی خواهد بود».

هاس ادامه داد: «به محض اینکه مراسم تحلیف ترامپ انجام شود، وی با چالش‌های بسیار دشواری مواجه خواهد شد: از خاورمیانه ناآرام گرفته تا اروپایی نامطمئن و کره شمالی. عجله برای تغییر سیاست‌های درازمدت آمریکایی می‌تواند چالش های جدیدی بوجود آورد و حل چالش‌های موجود را نیز دشوارتر کند».

این سیاستمدار آمریکا در بخش دیگری از این مقاله تأکید می‌کند: «اشتباه دوم ترامپ می‌تواند پاره کردن و عمل نکردن به توافق برجام با ایران باشد. این توافق یک توافق ایده‌آل نیست: آمریکا هزینه‌های زیادی پرداخت کرده تا منافع اندکی بدست آورد. اما تضعیف این توافق در حال حاضر و یا به گونه‌ای وانمود کردن که اینگونه به نظر برسد، به طور حتم واشنگن را منزوی خواهد کرد نه تهران را. بازسازی رژیم تحریم‌های جهانی که پیش از این توافق وجود داشت نیز غیرممکن است. آمریکا به سرعت با یک انتخاب ناخوشایند میان قرار گرفتن ایران در آستانه هسته‌ای و یا آغاز جنگی برای متوقف کردن این وضعیت مواجه خواهد شد».

هاس می‌افزاید: «دولت ترامپ بهتر است بر تضمین این مسئله متمرکز شود که ایران به توافق موجود پایبند می‌ماند. در عین حال، اگرچه آمریکا و شرکایش باید راهبردی تدوین کنند تا با تهران درباره برتری منطقه‌ای این کشور به توافق برسند. این مسئله می‌تواند شامل تقویت کشورها و گروه‌های سنی در منطقه، کمک به نیروهای کرد در منطقه و تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران باشد. آمریکا همچنین می‌تواند برنامه ریزی برای یک پیمان متعاقب را آغاز کند که گزینه‌های هسته‌ای تهران را در زمانی که بخش‌های مهم توافق فعلی به پایان می‌رسد، محدود سازد».

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در پایان اشاره کرد: «سومین اشتباه دولت ترامپ انتقال سریع سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس خواهد بود. این اقدام در ابتدا شاید پیشنهاد معقولی به نظر برسد، اما این تغییر مکان سفارتخانه منجر به عقبگردهایی بویژه در بحث دیپلماسی خواهد شد و روند صلح خاورمیانه را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد».

هاس در پایان تأکید کرد: «یک استدلال قوی‌تر می‌تواند این باشد که جابه‌جایی سفارتخانه می‌تواند بیت‌المقدس را به یک قطب بزرگتر اعتراضات، خشونت و تروریسم تبدیل سازد. به طور کلی سیاست خارجی آمریکا می‌تواند برخی تغییرات را تاب آورد اما این تغییرات تنها زمانی می‌تواند اعمال گردد که هزینه و فایده آن محاسبه شده باشد. دولت جدید آمریکا باید با احتیاط عمل کند: این دولت شرایطی را در جامعه بین‌المللی تجربه خواهد کرد که بهترین واژه برای توصیف آن، «شرایطی دلهره‌آور» است. الان زمان آن نیست که شرایط و اوضاع بدتر شود».

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار