حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی:

رفتار مداحان در شان انتصاب آنها به اهل بیت (ع) باشد/ ضرورت پرهیز از سیاست‌زدگی

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: مداح باید مراقب انتصاب به اهل بیت (ع) باشد، زیرا انتصاب افتخار می آورد و به همان اندازه نیز مسئولیت دارد. بنابراین از مداح انتظار می‌رود رفتارش در شان مداحی ائمه اطهار باشد.
کد خبر: ۲۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶ - 24June 2014

رفتار مداحان در شان انتصاب آنها به اهل بیت (ع) باشد/ ضرورت پرهیز از سیاست‌زدگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی خطیب جمعه موقت تهران در همایش بصیرتی مقابله با ماهواره که پیش از ظهر امروز با حضور بانوان و آقایان مداح در حسینیه حضرت فاطمه الزهرا(س) برگزار شد، شش عامل را از عوامل موفقیت در مداحی دانست و اظهار داشت: اخلاص، باور به آنچه که می گوییم، محبت و عشق به اهل بیت، مطالعه مداوم، ابتکار، پاکی و ترک گناه از جمله این عوامل هستند.

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: مداح باید مراقب انتصاب به اهل بیت باشد، زیرا انتصاب افتخار می آورد و به همان اندازه نیز مسئولیت دارد. بنابراین از مداح انتظار می رود رفتارش در شان مداحی اهل بیت باشد.

وی با بیان اینکه مداحان باید به دنبال رشد محتوایی و فکر مداحی باشند، افزود: از نظر شرعی استفاده از سبکهای مبتذل در مداحی حرام است. بینابر این کسانی که به آموزش مداحی می پردازند، باید به سبک توجه کنند. سبک مناجات با روضه فرق دارد و اگر مناجات با سبک روضه خوانده شود، هیچ تاثیری ندارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ماهواره را، دجال وارداتی دانست و گفت: خطیب نباید فقط در برابر دین و اخلاق احساس مسئولیت داشته باشد، بلکه مداح نیز این مسئولیت را دارد. مداحان با توجه به محبوبیت و تاثیر گذاری که دارند باید در عرصه مقابله با فضای مجازی مبتذل (شبکههای ماهوارهای و سایتهای مستحجن) وارد شده و به روشنگری بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در آستانه ماه رمضان قرار داریم ادامه داد: در ماه رمضان دلها آماده است و بهتر است مداحان ابتدا با غرل اخلاقی و دینی و یک مناجات شروع کرده و بعد وارد فضای ذکر مصیبت شوند.

حجت الاسلام خاتمی در خصوص ارتباط مداح با سیاست خاطرنشان کرد: مداح به عنوان یکی عضو جامعه بزرگ ایران اسلامی نمی تواند سیاسی نباشد، بلکه باید از بینش و موضع سیاسی برخوردار باشد. جامعه ایران سالامی بعد از پیروزی انقلاب یک جامعه سیاسی بوده که این نه تنها نقطع ضعف نبوده، بلکه نقطه قوت است.

وی با تاکید بر اینکه مداحان فقط خط ولایت را باید دنبال کنند، افزود: در شان یک روحانی و مداح نیست که جناحی باشد. حجت شرعی ما مواضع ولایت است. ما باید خودمان را با ولایت تنظیم کنیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به مداحان تصریح کرد: سیاسی باشید، اما سیاست زده نباشید. روضه جای ذکر مصیبت است و اگر در میان روضه مسائل سیاسی را بازگو کنیم، به روضه آسیب می زند بلکه باید قبل و یا بعد از آن موضع سیاسی را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه منبر، محراب و تریبون مداحی نباید ابزارجناحی شود، گفت: تریبون مداحی، تریبون اختصاصی اهل بیت است. و نبایداجازه دهیم که موضوعات شخصی در این تریبون مطرح شود.

حجت الاسلام خاتمی افزود: تولی بدون تبری نمی شود. ما باید ولایتمدار باشیم. اما نمی توانیم با کسانی که ضد ولایت هستند مرز نداشته باشیم. باید مرزبندی خود را با مخافان ولایت مشخص کنیم.

وی در پایان گفت: امروز خدمت به اهل بیت آن است که نگذاریم به شیعه آسیبی برسد. بسیار باید مراقب بود تا به دام افراطیون شییعه نیافتیم. این افراطیون لکه ننگه اسلام هستند.

نظر شما
پربیننده ها