وقتی «فرمانده» از حق خودش می‌گذرد

یکی از رزمنده‌ها از شهید کلهر خواست برای خواستگاری همراهش برود. پدر و مادر دختر، خانه‌دار بودن پسر برایشان بسیار مهم بود. حاج یدالله گفت: «آقا داماد خانه دارد.» شهید کلهر به داماد گفت: «اسمت توی قرعه کشی‌ خانه‌های سازمانی سپاه درآمده است.» همه چیز که به خوشی تمام شد، خواستگار فهمید که قرعه به اسم خود حاج یدالله کلهر درآمده بود.
کد خبر: ۲۲۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶ - 21January 2017
وقتی «فرمانده» از حق خودش می‌گذردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شهید کلهر در عملیات‌های فتح‌المبین، الی بیت‌المقدس و رمضان، به عنوان یکی از فرماندهان لشکر 27، مسئول محور و در عملیات والفجر مقدماتی، «جانشین تیپ نبی‌اکرم(ص)» بود.

سردار رشید، حاج یدالله کلهر، سال 1333 در روستای «باباسلمان» شهریار به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دوران کودکی و دبستان به دلیل نبود امکانات در روستا، مقطع دبیرستان را در شهریار گذراند. سال 1353 به خدمت سربازی رفت و پس از آن به کار آزاد روی آورد. از ویژگی‌های آشکار وی در دوران جوانی، کمک به هم‌نوعان خود بود.

یدالله رفتاری بزرگ‌منشانه داشت و مردانگی و شجاعت با جانش آمیخته بود.

از وضعیت سخت زندگی در روستا و دیدن فقر و تنگدستی مردم، برافروخته بود به همین دلیل، به صف انقلابیون پیوست و با گروهی از جوانان در تصرف پادگان «باغشاه» سابق (میدان حُر کنونی) شرکت کرد. یک بار هم در جریان مبارزات انقلابی علیه شاه، هدف اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد.

پس از پیروزی انقلاب و ضرورت دفاع در آن اوضاع نابسامان در تشکیل پایگاه‌های دفاعی و کمیته‌ها در مساجد برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب در محل سکونت خود، نقش ویژه‌ای داشت و با دادن آگاهی به مردم، نسبت به رفع نیازهای آنان اقدام می‌کرد.

در شهریور 1358 با تشکیل سپاه کرج به عضویت این نهاد درآمد و به خاطر شایستگی‌های او به عنوان «جانشین عملیات سپاه کرج» مشغول به خدمت شد. وی در نخستین گروه اعزامی از سپاه کرج به کردستان، سرپرستی گروه را بر عهده گرفت و در آزادسازی شهر سنندج با وجود آن‌که نیروهای تحت فرماندهی او پس از پایان مأموریت به کرج بازگشتند، او در منطقه ماند و به «فرماندهی عملیات شهر تکاب» منصوب شد.

با آغاز جنگ تحمیلی، به کرج بازگشت و پس از سازماندهی تعدادی از نیروهای رسمی و بسیجی، به جنوب رفت و در همان روزهای نخست جنگ، جبهه «فیاضیه» در آبادان را تشکیل داد و مدت‌ها به عنوان «فرمانده محور جبهه فیاضیه» مشغول خدمت شد.

در عملیات «طریق‌القدس» با سمت فرمانده گردان وارد عمل شد که به دلیل نبوغ و رشادت‌ها و خلاقیت‌هایی که از خود نشان داد، «جانشین تیپ ‌المهدی» شد. در عملیات‌های فتح‌المبین، الی بیت‌المقدس و رمضان، به عنوان یکی از فرماندهان لشکر 27، مسئول محور و در عملیات والفجر مقدماتی، «جانشین تیپ نبی‌اکرم(ص)» بود. شهید کلهر در عملیات «کربلای 5»، «قائم‌مقام لشکر 10سیدالشهدا(ع)» بود که به درجه رفیع شهادت رسید.

کلهر در سال 59 ازدواج کرد و ثمره این ازدواج یک فرزند شد. در زمان حیات این فرمانده دلیر، به دلیل وضعیت دوران جنگ و حضور شهید کلهر در جبهه،فرزند شهید کلهر بسیار اندک طعم محبت پدرانه را چشید. در طول جنگ، او چند بار مجروح شد و آخرین جراحتش به اندازه‌ای شدید بود که درمان آن یک سال طول کشید. صلابت، شهامت، صبر و توکل او بر خدا و حضور او در میادین مختلف از همان دوران جوانی از او فرماندهی لایق ساخته بود. شجاعت در ذات او بود. او به عقیده رزمندگان «علمدار رشید لشکر» بود.

یکی از همرزمان شهید کلهر با روایت خاطره‌ای به بخشش این فرمانده شهید اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از رزمنده‌ها می‌خواست به خواستگاری برود. به حاج یدالله گفت که همراهش برود. خانواده دختر از وضعیت مالی پسر پرسیدند. داماد جواب داده بود که حقوقش فلان قدر است و خانه ندارد. پدر و مادر دختر، خانه‌دار بودن پسر برایشان بسیار مهم بوده، آن قدر که تصمیم داشتند جواب رد بدهند. حاج یدالله در آن موقع گفته بود: «آقا داماد ما خانه دارد. اگه مشکل فقط خانه است باید عرض کنم که خانه دارد. دیگر جز این مشکلی نیست؟» پسر برگشت رو به حاج یدالله کرد و گفت: «حاجی من که خانه ندارم!» این فرمانده با جدیت گفت: «ساکت! همین که من می‌گویم. می‌گویم خانه داری، یعنی داری. همین.» خانواده دختر رضایت دادند و قرارهای بعدی را گذاشتند. از آنجا که آمدند بیرون داماد از حاجی پرسیده بود:« حالا شما خالی بستی و به خیر گذشت. ولی چند وقت دیگر که گندش درآمد چه؟» او هم گفته بود: «چه کسی می‌گوید دروغ گفته‌ام؟ اسمت توی قرعه کشی‌ خانه‌های سازمانی سپاه درآمده است.»

همه چیز که به خوشی تمام شد، خواستگار فهمید که قرعه به اسم خود حاج یدالله کلهر درآمده بود.

برادر سردار کلهر می‌گوید: در عملیات «کربلای 5» دوست و هم‌رزم صمیمی شهید کلهر به نام «سیدحسن میررضی» به شهادت رسید، این شهادت برای شهید کلهر خیلی سنگین تمام شد. از آنجا که ارتباط بسیار نزدیک و صمیمی با هم داشتند، برادرم بی‌تابی می‌کرد و در همان منطقه عملیات داخل نفربر رفته بود و با حزن و اندوه و غم از دست دادن یار نزدیک خود گریه می‌کرد. رفقا و دوستان هرچه اصرار کردند او آرام نمی‌شد. تا این‌که حاج آقا (شهید میثمی) او را می‌بیند، به طرفش می‌رود و در گوش وی قدری صحبت می‌کند.  کلهر بلافاصله گریه‌اش قطع می‌شود و تبسم می‌کند. پس از این‌که شهید میثمی می‌رود،دوستان جویای موضوع می‌شوند. برادرم می‌گوید که ایشان در گوش من همان حرفی را گفتند که حضرت رسول اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) گفتند و دیری نپایید که همین موضوع به واقعیت پیوست و در مرحله بعد عملیات «کربلای 5» یعنی روزاول بهمن‌ماه 1365 در منطقه شلمچه، کلهر به همرزمان شهیدش پیوست.

در مراسم وداع با پیکر شهید کلهر در «اردوگاه کوثر» که در 10 کیلومتری سوسنگرد، در آن ساعاتی که شهید کلهر را در حسینیه اردوگاه تشییع می‌کردند، برای نخستین و آخرین بار، چادرهای اردوگاه مورد هجوم نزدیک به 25 فروند هواپیمای  دشمن قرار گرفت و به برکت خون شهید، باعث شد که هیچ کس در چادر نباشد وگرنه تعداد زیادی از رزمندگان به شهادت می‌رسیدند.
 
منبع: ایسنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار