شهید حاج محمد رفیعیان؛

مردی از قبیله آسمان

شهید حاج محمد رفیعیان، رادمردی از قبیله آسمانی است. وی در سال 1340 در خانواده‌ای متدین از شهرستان بهاباد یزد دیده به جهان هستی گشود و دوران کودکی را در فضایی روحانی به سر برد و وجودش را با باران رحمت ائمه (ع) مصفا کرد.
کد خبر: ۲۲۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰ - 12February 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، خطه کویر با دشت های وسیع و بیابان های بی کرانش، همچون صدفی بزرگ، مروارید مردانی را در خود می پروراند، که روح بلندشان به عظمت آسمان و قلبشان به فراخی دریاست، آنانی که در کودکی طعم تلخ محرومیت و ظلم را چشیده و با سعی و تلاش، حلاوت آزادگی را درک نموده اند و به هنگام طنین نوای «هل من ناصر ینصرنی» مردان حق، لبیک گویان، لباس رزم پوشیده و با خون پاک خود، درخت ایمان را سیراب نموده اند.

شهید حاج محمد رفیعیان، راد مردی از قبیله آسمانی است. وی در سال 1340 در خانواده ای متدین از شهرستان بهاباد یزد دیده به جهان هستی گشود و دوران کودکی را در فضایی روحانی به سر برد و وجودش را با باران رحمت ائمه مصفا نمود و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همان شهر به پایان برد و جهت ادامه تحصیل در هنرستان به شهرستان یزد نقل مکان نمود. سال های پایان تحصیلات او مصادف با آغاز مبارزات ملت مسلمان علیه رژیم ستم شاهی بود.

شهید حاج محمد رفیعیان نیز تحت راهنمایی های شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی به امور انقلابی و سیاسی پرداخت و با پخش اعلامیه و نوارهای سخنرانی حضرت امام در شهرهای یزد و بهاباد به یاری مبارزان پرداخت. فعالیت های مستمر وی سبب شد تا در سال 1357 توسط ساواک دستگیر و زندانی شود.

وی پس از یک ماه دستگیری با تلاش های مستمر حضرت آیت الله صدوقی به همراه جمعی دیگر از مبارزان از زندان آزاد شد. پس از این موضوع شهید رفیعیان، همنوا با اقشار مختلف، علیه رژیم ستم شاهی به مبارزه بی امان مبادرت نمود تا آن که آفتاب جمهوری اسلامی در بهمن ماه سال 1357 درخشیدن آغاز نمود. با پیروزی انقلاب اسلامی شهید رفیعیان در جهاد سازندگی مشغول به کار شد و به همراه دیگر جهادگران، به زدودن چهره فقر و ناراحتی از روستاهای استان همت گماشت تهاجم همه جانبه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و آلت دستی رژیم مزدور عراق به سرزمین و انقلاب اسلامی سبب شد تا روح بلند این شهید عزیز، تاب ماندگاری در صحنه های پشت جبهه را از دست بدهد. وی در سال 1361 به جبهه های رزم اعزام شد و پس از مدتی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در رده های تدارکات سپاه یزد به عنوان مسئول خدمات به کارمشغول شد.

در همان سال با دختری از خانواده اصیل و مذهبی ازدواجش مصادف با چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب بود و پس از آن روانه دیار نور شد.

شهید محمد رفیعیان، در طول خدمت خود در سپاه مسئولیت لجستیک بسیج یزد و تیپ 18 الغدیر را به عهده داشت. عشق و علاقه فراوان شهید به حضور در کنار رزمندگان اسلام و میادین رزم سبب شد تا در سال آخر زندگی پر بارش، به همراه خانواده در اهواز ساکن گردد. تا آنکه در تاریخ 65/11/1 و طی عملیات کربلای 5 بر اثر اصابت ترکش، مرغ جانش از قفس تن پرواز و روح پاکش در جوار رحمت الهی سکنی گزید.

خصوصیات اخلاقی شهید

شهید محمد رفیعیان، فردی سخت کوش و ساعی بود که هیچ گاه از کار و انجام وظیفه هراسی به خود راه نمی داد. وی با روح بزرگش همواره با چهره ای گشاده به رفع نیازهای رزمندگان می پرداخت، مهربانی او با بسیجیان مانند مهربانی او با فرزندانش بود. آنها را ولی نعمت خود می دانست. همواره به بزرگان و سالخوردگان رفتاری توام با احترام داشت و در خدمت به آنان از هیچ امری فروگذار نمی کرد. وی نسبت به انجام فرایض دینی جدی بود، عاشق امام بود و در اجرای فرامین ایشان سر از پا نمی شناخت، به سلسله مراتب معتقد بود و همواره در تحکیم فرماندهی و انجام فرامین ایشان مصمم بود. هیچ گاه به مقام و مسئولیتش نمی بالید و در مقابل عناصر رسمی، بسیجی و روزمزد، رئوف و عادل بود. غم بزرگش شهادت مظلومانه حضرت آیت الله صدوقی بود که این غم تا پایان عمر کوتاه و پر برکتش، بر قلبش سنگینی می کرد. اتکای او در امور به خدا بود و هر گاه از منزل به سوی کارزار می رفت دو طفل کوچکش، فاطمه و زهرا را در آغوش می گرفت و با آنها وداع می کرد.

فرازی از وصیت نامه شهید

ما باید بفهمیم و به ندای الهی لبیک بگوییم شهادت همان کمال انسان است، وقتی دشمنان بخواهند ملتی را برای ابد مطیع خود سازند، روح اعتماد به نفس را از آن ملت می گیرند و بیگانه پرستی و خود باختگی را میان افراد ملت رواج می دهند. پس باید همگی بیدار باشیم تا فریب دشمنان و این افراد حیله گر را نخوریم.

مسلمانان از جهل و فقر و عقب ماندگی نجات پیدا نخواهند کرد. مگر برای قطع دستهای پلید دشمنان به پا خیزند و همّت کنند. امّت اسلامی که غرب و شرق را به خاک مذلّت خواهند نشاند اسلامی که پرچمداران آن پابرهنگان، مظلومین و فقرای جهانند و دشمنان آن کافران و سرمایه داران و پول دوستانند. در این زمانه به تنها چیزی که باید فکر کرد، استواری پایه های اسلام ناب محمّدی (ص) است.

مسؤولیّت ها

مسؤول قسمت خدمات، نیروی مقاومت بسیج یزد

سال 1362 فرماندة واحد لجستیک تیپ 18 الغدیر یزد

2 مهر 1362-22 مرداد 1363 ؛ سرپرست واحد لجستیک نیروی مقاومت بسیج ناحیة یزد

1 فروردین – 2 خرداد 1364 فرماندة لجستیک تیپ 18 الغدیر یزد

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار