حدادعادل:

«ایران و جهان عرب» یک خانواده بودند که استعمار آن ها را از هم جدا کرد

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ایران و جهان عرب مانند یک خانواده بودند که استعمار غربی آن ها را از هم جدا کرده است.
کد خبر: ۲۲۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ - 21January 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «غلامعلی حدادعادل» رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی امروز (دوم بهمن ماه) در اجلاس بین المللی گفت و گوهای  «ایران و جهان عرب» که صبح امروز با حضور شخصیت های جهان عرب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: سلامی چو بوی خوش آشنایی بر آن مردم دیده آشنایی.

وی افزود: مهمانان گرامی، استادان عزیز نخست باید خوشبختی خود را از این مجلس اظهار کنم. رابطه ایران با جهان عرب به اندازه ای بدیهی است که احتیاج به استدلال ندارد.

حدادعادل تصریح کرد: اساس پیوند ما با جهان عرب اسلام است. درست است ایران با ورود سپاهیان عرب فتح شد، اما این اسلام و قرآن بود که دل های مردم ایران را فتح کرد. سراسر فرهنگ ایران مبشر فرهنگ اسلامی است.

رییس بنیاد سعدی گفت: مردم ایران اسلام را با دل و جان پذیرفتند. کتاب «خدمات اسلام و ایران» تالیف شهید مطهری نشان می دهد که اگر چه زبان ما عربی نشد، اما استادان برجسته صرف و نحو از این سرزمین برخاسته اند.

وی ادامه داد: خیلی از بزرگان کتاب های معارف اسلامی از این سرزمین برخاسته اند. این نشان می دهد، ایرانیان چگونه با زبان عربی و جهان عرب پیوند خورده اند. تا قبل از هجوم استعمار غربی در ایران دانشمند به کسی گفته می شد که از طریق زبان عربی بر علوم تسلط داشت.

حدادعادل افزود: امروز، سالانه در حدود سه هزار جلد کتاب در ایران به زبان عربی منتشر می شود. همه دانش آموزان ما در همه رشته ها ملزم به آموختن زبان عربی هستند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کرد: سعدی بسیار تحت تاثیر شاعران عربی چون مُتَنَبّی بوده است. ورود استعمار غربی به جهان اسلامی مسلمانان را از هم جدا و غافل کرد. ما مانند اعضای یک خانواده بودیم، اما از هم جدا ماندیم.

وی بیان کرد: ما با انقلاب اسلامی و استقلال اسلامی خواستیم اسلام را در ایران احیا کنیم. وحدت امت اسلامی را یک آموزه قرآنی و جزو اصول انقلاب می دانیم. انقلاب اسلامی، بازگشت حقیقی به اسلام و قرآن است. این سخن به معنی توجه به تاریخ اسلامی کشور بوده است.

رییس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ ما آمیخته در زبان عربی و پیوند خورده با کشورهای عربی است. انتظار داریم با فریادی که با انقلاب برخاسته، اولین پاسخ از جهان عرب برخاسته شود که باید اعتراف کنیم این پاسخ متاسفانه شنیده نشده است.

حدادعادل اظهار داشت: باید از خودمان بپرسیم که چرا یکدیگر را نشناخته ایم و چه دست های پنهانی وجود داشته است؟ این همایش را زمینه ای برای گشودن راهی به سوی آینده بهترمی دانم. دوران سخت امت اسلامی و مصیبت هایی که امت اسلام در تاریخ دیده است.

وی خطاب به مردم جهان عرب گفت: برادران و خواهران بیایید یکدیگر را بهتر بشناسیم.

انتهای پیام/۱۲۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار