شفیعی:

شعر انقلاب باید با موضعش شناخته شود/ رسانه‌ای شدن از آفات شعر جوان است

طلبه شاعر کشورمان گفت: شعر انقلاب باید با موضعش شناخته شود زیرا گاهی یک موضوع در ظاهر انقلابی نیست ولی در تأثیرگذاری تکامل فردی و اجتماعی را رقم می‌زند.
کد خبر: ۲۲۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ - 21January 2017
شعر انقلاب باید با موضعش شناخته شود/ رسانه‌ای شدن از آفات شعر جوان استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سیدمهدی شفیعی از شعرای کشور با اشاره به شعر جوان انقلاب گفت: شعر جوان انقلاب در این دوره مانند هر دوره‌ای دارای نقاط قوتی است و از طرفی آفاتی در آن دیده می‌شود اما در مجموع شعر نسل جوان انقلاب را شعر متعادل‌تری نسبت به دو سه نسل پیش می‌دانم.

وی افزود: من فکر می‌کنم در نسل ما کمابیش جریان شعری موجود، متعادل‌تر است که عناصر مختلف در آن به تعادل نسبی رسیده‌اند و این را نقطه قوت شعر از منظر ساختاری می‌دانم، از جهت مضامین هم تحولات مهمی در این سال‌ها اتفاق افتاده است. از منظر مضمون‌پردازی هم نسبتا این نسل را نسل موفقی می‌دانم هرچند کم و کاستی‌هایی وجود دارد و تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله است.

شاعران نسل اخیر به تعادل رسیده‌اند

این شاعر طلبه در ادامه با اشاره به وضعیت محتوا گفت: در محتوا نه اینکه شاهد تعادل نباشیم ولی به اندازه ساختار نیست. اگر شاعران موفق نسل اخیر را بررسی کنید در میان شاعران موفق می‌بینید زبان شعر، بازی‌های زبانی و ... به نسبت دوره‌های قبل به تعادل خوبی رسیده، در صورتی که در یک دوره‌ای افراط در یک بخش را داشته‌ایم و این افراط‌ها زمینه‌ساز یک جریان بوده‌‌اند و بعد از اندکی نیز به فراموشی سپرده شده است. اما در مضمون و محتوا این افراط‌ها کمتر بوده و از ابتدای انقلاب ما پستی و بلندی مضمونی داشته‌ایم ولی مانند ساختار روی یک موضوع افراط نشده است اما در مجموع حس می‌کنم امروز از نظر محتوا نیز به تعادل بیشتری رسیده‌ایم.

او اضافه کرد: اشعاری که به مضامین روز می‌پردازند و آثار آیینی جریان‌ساز هستند نیز وضع بهتری به نسبت برخی دوره‌های بعد از انقلاب دارند. به همین خاطر شاهدیم که اشعاری که از شعرای جوان در ذهن ما است عاشقانه‌های مرسوم و الزاما کارهای موفق در یک ژانر مضمونی نیستند و ما در موضوعات مختلف کار موفق می‌بینیم.

رسانه‌ای شدن از آفات شعر جوان است

شفیعی با اشاره به آفات شعر جوان گفت: اما از جهت آفات هم طبیعتا آفاتی در این دوره است که در دوره‌های پیش نیست که یکی از آنها رسانه‌ای شدن است. امروز فضا بیش از اندازه رسانه‌ای شده و روی خیلی از ملاک‌ها در چاپ کتاب و کارشناسی شدن اثر تاثیر گذاشته است. مثلا حضور در رسانه‌ها و فضای مجازی از مولفه‌های موثر به شمار می‌رود در صورتی که میزان دیده شدن در فضای مجازی نمی‌تواند الزاما نشانه موفقیت یک شاعر باشد.

وی افزود: این جدی‌ترین و بزرگترین آفتی است که نسل جوان را تهدید می‌کند و بیش از حد رسانه‌ای شدن و خلوت شاعرانه را بیش از اندازه از دست دادن همان آفتی است که به نظرم می‌رسد.

این شاعر اهوازی با اشاره به شعر انقلاب گفت: شعر عدالتخواه قطعا از گونه‌های شعر انقلاب است و عدالت یکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی است و هرجا روی یکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی دست گذاشته شود آن، شعر انقلاب است به شرطی که تظاهر به عدالتخواهی نشود.

شعر انقلاب باید با موضعش شناخته شود

شفیعی گفت: هر چند من دایره شعر انقلاب را تنگ نمی‌بینم و شعر انقلاب را شعر موضع‌مند می‌دانم. گاهی یک شعر عاشقانه، اجتماعی و ... اگر موضع داشته باشد شعر انقلاب خوانده خواهد شد حتی اگر به طور مستقیم به شعارهای انقلاب اشاره نکرده باشد. شعری که در جستجوی تکامل ارزش‌های اجتماعی باشد شعر انقلاب خواهد بود و فکر می‌کنم دایره شعر انقلاب را با موضع‌مندی باید تعریف کرد نه با موضوع.

او در پایان گفت: شعر انقلاب باید با موضعش شناخته شود زیرا گاهی یک موضوع در ظاهر انقلابی نیست ولی در تاثیر گذاری همان تکامل فردی و اجتماعی را رقم می‌زند.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار