در نشست ششمین محفل «سینمای انقلاب» عنوان شد؛

کوچک: جریان بایکوت‌های جشنواره فجر آغاز شده است/ رجبی: ما یک جایزه «پفکی» نیستیم

نشست خبری ششمین محفل «سینمای انقلاب» و جایزه «ققنوس» به منظور تبیین اهداف و برنامه‌های این رویداد سینمایی برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ - 22January 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس،‌ اهداف و سیاست گذاری ششمین محفل «سینمای انقلاب» و جایزه «ققنوس» صبح امروز در نشست خبری این رویداد فرهنگی تشریح شد.

«روح‌الله رجبی» دبیر پیشین جایزه ققنوس، «محمد کوچک» دبیر جشنواره ششم ققنوس و «آرش فهیم» نماینده اهالی رسانه در جایزه ققنوس تقدیر از برگزیدگان سینمای فجر انقلاب میزبانان این مراسم بودند.

رجبی در ابتدای این نشست اظهار داشت: امسال هم مانند سال های گذشته ششمین دوره جایزه ققنوس را استارت خواهیم زد. امسال سال خاصی برای سینماست، این مسئله وضعیت جایزه ققنوس را نیز سخت می کند.

وی گفت: تلاش می کنیم وضعیت فیلم هایی که به جشنواره فجر رسیده؛ ولی به جشنواره راه داده نشد را بررسی می کنیم. مجموعه فعالیت های جدیدی امسال به مجموعه سینمای انقلاب اضافه می شود و حرکت جدید تری را در طول سال پی خواهیم گرفت.

دبیر پیشین جایزه ققنوس بیان کرد: گفت و گو درباره سینمای اجتماعی و عدالت به طور نرم بحث جدی جایزه امسال خواهد بود. سینمای «عدالت» گفتمانی غیر از این است که همه چیز سیاه است. سینمای اجتماعی امروز سینمای ناامیدی و بی تدبیری است. می خواهیم فکر کنیم، آیا می شود به سینمای عدالت هم فکر کنیم؟

رجبی افزود: ما در تقابل جشنواره فجر نیستیم، اما یک جایزه «پفکی» هم نیستیم. ما از جشنوراه فجر خواستیم یک سالن را به اندیشمندان اختصاص دهد، اما گفتند ما نمی خواهیم از شور جشنواره بکاهیم! جایزه ققنوس تلاش می کند، در کنار بدنه هیجانی جشنواره گفت و گو کند.

وی بیان کرد: نگاه ما به جشنواره صرفا تولید نیست. تولید در سینمای ایران صرفا حل کننده مشکلات نیست.

دبیر پیشین جایزه ققنوس گفت: سینمای عدالت سینمای «قهرمان» است که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم و از فضای سیاه بخش و بی تدبیری به سمت یک فضای امیدبخش حرکت کنیم.

«محمد کوچک» دبیر ششمین هم اندیشی سینمای انقلاب اظهار داشت: هم اندیشی سینمای انقلاب به دنبال آن است تا حرکت اصلی و گفت و گوی بین هنرمند و اندیشمند را ایجاد کند. نقش نخبگان در این هم اندیشی در قالب گروه های مختلف خواهد بود.

وی گفت: اندیشمندان، هنرمندان و اهالی رسانه سه گروه اصلی نخبگان هستند که امسال دور هم جمع خواهند شد. فاصله بین اندیشمندان باهنر، بحث اصلی امسال است که با جمع آوری اندیشمندان حوزه انقلاب اندیشه به اثر هنری تبدیل شود.

دبیر این رویداد هنری تصریح کرد: بخش دانشجویی از محافل گفت وگویی، نشریات دانشجویی و مسابقات دانشجویی با محوریت نقد در ابعاد مختلف می تواند به مسئله سینما در دانشگاه کمک کند.

کوچک اظهار داشت: سیستم بایکوت جشنواره با حذف برخی آثار در جشنواره فجر آغاز شده است که ما از حضور این آثار در جایزه ققنوس استقبال می کنیم. جایزه دانشجویی و جایزه ققنوس به فیلم های برتر تعلق می گیرد.

وی گفت: کم لطفی صورت گرفته نسبت به جریان سینمای انقلاب که در بخش های مختلف همکاری صورت نگرفت موضوع دیگری است که امسال با آن روبرو هستیم.

دبیر جایزه ققنوس بیان کرد: از 22 بهمن به مدت هفت روز و هر روز سه فیلم در جایزه ققنوس نمایش داده می شود. اختتامیه جشنواره در 29 بهمن خواهد بود.

«آرش فهیم» نماینده بخش رسانه ها در جایزه ققنوس اظهار داشت: جایزه ققنوس رقیب یا حریف جشنواره فیلم فجر نیست و می خواهد خلاها را برطرف کند. خلا مهم جشنواره بحث محتوا، اجرا و هیئت داوران است که از همه طیف هاست، اما خیلی جالب است در این بین از خبرنگاران و اهالی رسانه استفاده نمی شود!

وی گفت: توجه جایزه ققنوس به بحث اهالی رسانه، نشان دهنده هوشمندی این جریان است. موضوع خبرنگاران، محور مهم بسیاری از جشنواره های بین المللی است، اما در سینمای ایران بسیار کم با این موضوع فیلم ساخته شده است.

فهیم عنوان کرد: خدمت و خدمات خبرنگار و اینکه چطور می شود که یک خبرنگار به کشور خیانت می کند، مسئله ای است که جشنواره می تواند به آن بپردازد. علت اینکه سینمای «اجتماعی» به سینمای «سیاه نمایی» متهم می شود، به علت عدم توجه به رسانه است. یعنی سینما به مخاطب، انگیزه و تحرک می دهد.

این خبرنگار سینمایی گفت: سینمای کنش گر که هشدار دهنده مسئله ای به مردم و مسئولان است، یک موضوع مغفول مانده است که ما می خواهیم به آن پردازیم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: خودی و غیر خودی، مشکل ما با جشنواره فیلم فجر نیست. بحث هویت بخشی، مشکل ما با جشنواره فجر است. جشنواره فجر بیش از اینکه با اصول پیش برود با تعارف پیش رفته است.

فهیم افزود: فجر مشخص نیست که به سینمای انقلاب، مقاومت یا چیز دیگری بپردازد، اما جایزه ققنوس با تعریف مشخصی به سینما نگاه می کند.

وی ادامه داد: سینماگران می گویند ما فقط باید مشکل را مطرح کنیم، این موضوعی تخیلی است؛ در صورتی که در آمریکا مسئله ۱۱ سپتامبر نمایش داده می شود.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: چرا سینمای ایران پیش از اتفاقاتی مانند ساختمان پلاسکو به مسئله آتشنشان ها نمی پردازد.؟

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار