در نشست حقوق بشر آمریکایی عنوان شد؛

موضوعات فراخوان جشنواره حقوق بشر آمریکایی/ انتشار جنایات آمریکا در 13 جلد

نشست رسانه‌ای و افتتاحیه دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد.
کد خبر: ۲۲۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹ - 22January 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری افتتاحیه و مراسم رونمایی از پوستر و فراخوان جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» عصر امروز با حضور «اسماعیل آجرلو» دبیر جشنواره، «محسن مومنی شریف» رییس حوزه هنری، «جمال شورجه» کارگردان سینما و «حجت الاسلام میرلوحی» در مجتمع فرهنگی 13 آبان (لانه جاسوسی سابق) برگزار شد.

آجرلو در این نشست با بیان چرایی برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: سال گذشته مقام معظم رهبری موضوع حقوق بشر آمریکایی را مطرح کردند و فرمودند «هفته حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شود»، که شورای عالی انقلاب فرهنگی این مناسبت را تصویب کرد.

وی گفت: دبیرخانه پویش افشای حقوق بشر آمریکایی با همکاری چند موسسه مردم‌نهاد آغاز به کار کرد. دومین دوره با تغییراتی همراه خواهد بود و اختتامیه جشنواره نیز تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره حقوق بشر آمریکایی عنوان کرد: اضافه شدن بخش بین‌الملل به جشنواره نقض حقوق بشر آمریکایی به دلیل موضوع حقوق بشر آمریکایی است، که نقض آن سابقه‌ای طولانی دارد.

موضوعات فراخوان جشنواره حقوق بشر آمریکایی

آجرلو بیان کرد: موشن گرافیک، پوستر، کاریکاتور و نمایش رادیویی بخش هنری جشنواره و بخش بین‌الملل شامل رشته‌های پوستر و کاریکاتور آثار پذیرفته خواهد بود. بخش علمی نیز شامل کتاب، رساله‌های علمی و گزارش‌های مستند است.

وی گفت: برای هر بخش کمیته‌های داوری و علمی انتخاب شده است. مهلت ارسال آثار به جشنواره نیز تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۶ است و اختتامیه ۱۲ تیرماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره حقوق بشر آمریکایی خاطرنشان کرد: اهمیت این جشنواره بر کسی پوشیده نیست. ما از قدیم با آمریکا تضادهایی داشتیم. در این جشنواره هیچ گرایش سیاسی به معنای حزبی ندارد و فقط قصد داریم جنایات آمریکا را نشان دهیم.

نشان دادن واقعیت آمریکا وظیفه هنرمندان و اهالی هنر و رسانه است

«حجت الاسلام میرلوحی» در ادامه این نشست اظهار داشت: آمریکا و نقش‌ آن در جنایاتی که در کشور ما انجام داده را در کتاب‌های دوران کودکی خوانده بودیم. آمریکایی‌ها نقش استثماری زیادی داشته‌اند. به تدریج هرچقدر زمان می‌گذرد و خباثت‌ها بیشتر می‌شود، نقش آمریکا نمایان‌تر می‌شود.

وی افزود: از ۸۰ سال پیش انگلیس نقش جنایت‌کاری خودش را به آمریکا منتقل کرده است. هر جا سخن از خباثت و دشمنی با کشور ما پیش آمده، حرف از آمریکاست.

میرلوحی گفت: اخبار جنایات آمریکا در شرایطی سینه به سینه به ما منتقل شده است؛ اما در دوره‌ای که به عصر اطلاعات مشهور شده، آیا توانسته‌ایم نقش آمریکا در جنایات دو دهه پیش را منتقل کنیم.

وی عنوان کرد: امروز وسایل ارتباط جمعی در غالب جشنواره‌ها برای انتقال مفاهیم مختلف به کار گرفته می‌شود. کارکرد این جشنواره‌ها باید برای نشان دادن ایستگاه جاسوسی آمریکایی‌ها در منطقه باشد.

میرلوحی تاکید: نشان دادن واقعیت آمریکا وظیفه هنرمندان و اهالی هنر و رسانه است. چرا باید فرزندان ما ندانند آمریکایی‌ها چه بر سر ما آورده‌اند. ما در دفاع مقدس با آمریکا و صدام روبه‌رو بودیم و فقط صدام دشمن ما نبود.

۱۳ جلد کتاب از جنایات آمریکا منتشر می‌شود

«محسن مومنی شریف» با بیان اینکه خوشحالیم شاهد جشنواره دوم حقوق بشر آمریکایی هستیم، اظهار داشت: اززجنایت آمریکا با موضوع حقوق بشر کمتر مطلع هستیم. جنایت‌های آمریکا نسبت به جهان به قدری زیاد است که ظلم‌هایی که به کشور روا داشته‌اند، به چشم نمی‌آید.

وی گفت: آمریکایی‌ها به واسطه رسانه توانسته‌اند جنایات خودشان را مخفی کنند. حقوق بشر نقطه ضعف آمریکاست. آن‌ها به شدت تلاش دارند کسی به مسئله حقوق بشر آن‌ها نپردازد. مبنای آمریکا با جنایت تشکیل شده است.

رییس حوزه هنری با معرفی کتابی از جنایات آمریکا به قلم غربی‌ها، بیان کرد: کتاب« تروریسم غرب» کتابی مستند، گفت‌و‌گومحور و قابل اعتنا است. این کتاب نگاه غرب به انسان و انسانیت را نشان می‌دهد. در ابتدای این کتاب آمده است «از پایان جنگ جهانی دوم بین ۵۰ تا ۵۲ میلیون نفر قربانی استعمار شده‌اند.»

جهان را آماده ظهور امام زمان (عج) کنیم

«جمال شورجه» کارگردان سینما در ادامه این نشست، اظهار داشت: حقوق بشر آمریکایی موضوعی ظریف و هوشمندانه بود، که توسط رهبر انقلاب مطرح شد.

کارگردان سینما بیان کرد: این جشنواره فقط می‌تواند بخش کوتاهی از جنایات آمریکا را نشان دهد؛ چون همه صفحات تاریخ رد پای جنایات آمریکاست. اگر روزی تاریخ بدون آمریکا را تجربه کند، قطعا روزگار جدیدی خواهد بود.

شورجه در پیشنهادی به مومنی شریف گفت: پیشنهاد می‌کنم حوزه هنری فهرست جنایات آمریکا را به نگارش در آورند.

وی تصریح کرد: فیلم‌نامه‌ای ۲۸ قسمتی درباره جنایات آمریکا و علت و چرایی تصرف لانه جاسوسی نوشته شد؛ اما متاسفانه مدیران رسانه ملی همکاری نکردند و گفتند هنوز پرداختن به آمریکا موضوعیت ندارد.

این کارگردان سینما اظهار داشت: وظیفه داریم جهان و جامعه خودمان را برای ظهور امام زمان (عج) آماده کنیم.

در پایان این جلسه ضمن تقدیر از «جمال شورجه» کارگردان مطرح سینما به جهت فعالیت‌های فرهنگی و هنری، از «تیزر» و «پوستر» دومین جشنواره علمی هنری «حقوق بشر آمریکایی» رونمایی شد.

انتهای پیام/۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار