دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

موانع و چالش‌های آزادسازی غرب موصل/ عملیات آزادسازی با برنامه پیش‌بینی شده ادامه دارد

عملیات آزادسازی موصل عراق از لوث تروریست‌های تکفیری داعش طبق برنامه پیش‌ می‌رود؛ اما گاهی نیروهای عراقی در مسیر عملیات با موانعی روبه‌رو می‌شوند که مهم‌ترین این موانع تخریب پل‌ها و راه‌های مواصلاتی در غرب موصل است، که از سوی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی داعش صورت گرفته است.
کد خبر: ۲۲۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ - 23January 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگ گروه داعش 26 مهرماه گذشته به‌دستور حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق آغاز شد و نیروهای عراقی از آن زمان تا کنون صدها منطقه را از چنگ تروریست‌های داعشی آزاد کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی در مرحله اول عملیات پیروزی‌های بزرگی را در جنوب موصل به دست آوردند. همزمان نیروهای پیشمرگه وابسته با اقلیم کردستان نیز توانستند مناطق شمالی موصل را از لوث تروریست‌های تکفیری داعش پاکسازی کنند.

در ادامه عملیات نیروهای ارتش عراق و نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم نیز شروع به آزادسازی مناطق مرکزی موصل کردند که بعد از گذشت سه ماه از آغاز عملیات توانستند شرق موصل را 29 دی‌ماه به‌طور کامل آزاد کنند که یکی از بزرگترین بخش شهر موصل محسوب می‌شود.
 
موانع و چالش‌هایی آزادسازی غرب موصل/ عملیات آزادسازی با برنامه پیش‌بینی شده ادامه دارد 

بعد از آن نیروهای عراقی شروع به آزادسازی بخش غربی موصل کردند که بسیاری از تحلیلگران نظامی معتقدند که آزادسازی این بخش موصل به مراتب از بخش شرقی آن سخت‌تر است که در ذیل به برخی از دلایل مهم آن به صورت اختصاری اشاره می‌شود:

یک: تراکم جمعیتی در غرب موصل خیلی بالاست

نیروهای عراقی در 29‌دی‌ماه بیانیه‌ای صادر و در آن به سلامت جان شهروندان و تمسک به قوانین حقوق بشری در طی عملیات آزادسازی موصل تاکید کردند و پایبندی خود به این قوانین را در طول عملیات که به پیروزی‌های بزرگی در آن دست یافتند، ثابت و کم‌ترین تلفات را متوجه شهروندان ساکن در این بخش کردند.

«طالب شغاتی» فرمانده نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق نیز تاکید کرد که در عملیات آزادسازی شرق موصل 3هزار و 300 عنصر داعشی کشته شده و 300 خودروی بمب گذاری شده نیز خنثی شدند.

بخش غربی موصل به دلیل بالا بودن تراکم جمعیتی در آن با بخش شرقی این شهر قابل قیاس نیست؛ این موضوع ذاتا از موانع مهمی به شمار می‌رود که آزادسازی بخش غربی موصل را که دموگرافی این بخش متشکل از اعراب سنی مذهب، اکراد، ترکمان و سایر قومیت‌ها هستند، با مشکل روبرو ساخته است.

نیروهای عراقی نیز تلاش می‌کنند از حجم تلفاتی که احتمالا در صفوف افراد غیرنظامی صورت گیرد تا حد ممکن بکاهند؛ که تا کنون 160 هزار نفر از شهروندان ساکن در بخش غربی موصل کوچ کرده و در اردوگاه‌‌های خارج از شهر اسکان یافته‌اند.  

دوم: راه‌های مواصلاتی در غرب موصل منهدم شده‌اند

پل‌ها و راه‌های موصلاتی که در جریان حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا منهدم و تخریب شده‌اند از موانع خیلی مهمی است که مانع آزادسازی غرب موصل از لوث تروریست‌های تکفیری داعش تا کنون شده است.

اینجا لازم است اشاره شود که جنگنده‌های اتئلاف بین‌المللی مبارزه با داعش همه پل‌هایی که روی رودخانه دجله ساخته شده بود را منهدم کردند. لذا انهدام این پل‌ها عملیات آزادسازی کامل موصل را با مشکل روبرو کرده است.
 
موانع و چالش‌هایی آزادسازی غرب موصل/ عملیات آزادسازی با برنامه پیش‌بینی شده ادامه دارد 

با این وجود فرماندهی عملیات «قادمون یا نینوی» (نینوا ما می‌آییم) گفت که نیروهای عراقی آخرین محلات واقع در مرکز شهر موصل از سمت کرانه چپ را از لوث داعشی‌ها آزاد کردند.

عبدالامیر رشید یارالله گفت: نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود، محله الملایین، منطقه البناء الجاهز واقع در کرانه چپ موصل را از چنگ داعشی‌ها آزاد کردند. این محلات آخرین محلات مرکز شهر موص واقع در کرانه چپ این شهر است.

وی افزود: نیروهای عراقی جاده دهوک - موصل را به کنترل خود در آوردند و نیروهای تیپ نهم زرهی جاده بعویزه - تلکیف را بازگشایی کردند.

گفتنی است، عملیات آزادسازی موصل آخرین پایگاه تروریست‌های داعش که از 26 مهرماه استارت آن زده شده است، تا کنون طبق برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از آغاز صورت گرفته  است به روند رو به جلوی خود ادامه می‌دهد و در آینده نزدیک شاهد پیروزی نهایی ملت عراق بر تروریست‌های داعشی خواهیم بود.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها