سرهنگی در مراسم رونمایی از كتاب «گلستان یازدهم»؛

ورود نسل تازه‌ نویسندگان دفاع مقدس به عرصه ادبیات پایداری/ اغلب نویسندگان دفاع مقدس بانوان هستند

مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری گفت: امروز با نسل تازه‌ای از نویسندگان دفاع مقدس رو به رو هستیم و اگر بگویم که پیش‌تازان این نسل، بانوان هستند، مبالغه نکرده‌ام.
کد خبر: ۲۲۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ - 23January 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محسن مومنی‌شریف» رئیس حوزه هنری در مراسم رونمایی از كتاب «گلستان یازدهم» خاطرات همسر شهید علی چیت‌سازیان، با بیان اینكه آخرین رونمایی كه در كنار اهالی همدان بودیم، رونمایی از كتاب «وقتی مهتاب گم شد» بود، اظهار كرد: در آن مراسم سردار شهید همدانی نیز حضور داشتند و ما به او به چشم كسی كه در آستانه شهادت است نگاه می‌كردیم. همه مجلس می‌دانستند كه احتمال دارد دیگر ایشان را نبینیم.

وی ادامه داد: اگر خاطرات همسران شهدا نوشته نمی‌شد، حتما ادبیات، خاطرات و تاریخ دفاع مقدس ناقص بود. همان طور كه گفته می‌شود همسران شهدا، نیمه پنهان شهدا هستند؛ خوشحالیم كه خداوند به همكارانمان توفیق داد و به این مهم پرداختند.

مومنی‌شریف خاطرنشان كرد: اگر می‌خواستیم انسانی را كه انقلاب اسلامی معرفی كرده و كسانی كه مجاهد، اهل بصیرت، جهادگر و ایثارگر بودند ترسیم كنیم، با خاطرات جبهه بخشی از چهره آن‌ها ترسیم می‌شد و این چهره ناقص بود و چهره نورانی این شخصیت‌ها با گفته‌های همسرانشان كامل‌تر شده است.

رئیس حوزه هنری با تاكید بر اینكه در ماجرای شهادت آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسكو نیز این سیمای نورانی را دیدیم، عنوان كرد: در حوزه علم، مدیریت و ... هم همین گونه است و هر جا كه زمینه فراهم شود چهره پر افتخار ایثارگران را می‌بینیم.

وی با اشاره به اینكه در مراسم دیگری در همدان مردم كشورمان با شهید چیت‌سازیان و كتاب «گلستان یازدهم» بیشتر آشنا خواهند شد، گفت: باید به ادبیاتی كه در حوزه هنری افتخار داریم مروج و مبدع این سبك هستیم، اشاره كنم. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار اهالی دفتر ادبیات مقاومت و پایداری و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، فرمودند كه شما كشور را از ادبیات وارداتی بی‌نیاز كردید. این ادبیات متاسفانه آن طور كه باید و شاید در مجامع علمی شناخته نشد. انتظار داشتیم در راستای فرمایشات ایشان، دانشگاه‌های كشورمان برای شناساندن این ادبیات و اینكه مختصات این ادبیات چه هست، فعالیت بیشتری داشته باشند. البته اطلاع دارم كه دانشجویانی هستند كه پایان‌نامه‌هایشان را به معرفی این نوع از ادبیات اختصاص داده‌اند.

مومنی‌شریف همچنین گفت: ادبیات دفاع مقدس بر آمده از انقلاب اسلامی است و خاستگاه این ادبیات، بر آمده از فرهنگ ایرانی و اسلامی است. یقین داریم اگر این نوع از ادبیات به وجود نمی‌آمد، كتاب‌های قابل افتخاری همچون «گلستان یازدهم» را نداشتیم. خوشبختانه این نوع از ادبیات مدام در حال تكامل است. در كتاب جدید خانم ضرابی‌زاده رشد این ادبیات را می‌بینیم و این اثر، نسبت به آثار پیشین ایشان، رشد داشته است و با آنكه اثری برگرفته از تخیل نیست، اما به رمان شباهت بسیاری دارد و مخاطب رمانی از دل تاریخ كشورمان را می‌خواند. مخاطب بخش‌هایی از زندگی سراسر افتخار زهرا پناهی روا همسر شهید علی چیت‌سازیان را در این اثر به قدری درخشان می‌بینید كه خود را در این خاطرات شریك می داند. این نشان می‌دهد كه این ادبیات در حال كامل شدن است.

نوشتن از دفاع مقدس و شهدا بدون خلوص امكان ندارد

«حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینكه كتاب «گلستان یازدهم» به زندگی شهید چیت‌سازیان و مقام رفیع جوانی كه اطاعت از امام خود را سرلوحه زندگی خود و خانواده اش قرار می دهد می پردازد، اظهار كرد: شهیدان خداترس و خداباور بودند.

وی با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس و حضورش در شهر همدان، گفت: نخستین صحبتم درباره دفاع مقدس را در همان دوران جنگ داشتم و به دوستان عزیز همدانی می‌گفتم كه چهره جدی دفاع از انقلاب همین جنگ تحمیلی است و باید با گوشت و پوست و استخوان خود دفاع كنیم؛ چرا كه دشمن می‌خواهد انسان‌هایی كه آرمان های انقلاب را در فكر دارند، نباشند.

خاموشی همچنین با اشاره به خاطراتش از كوهپایه‌ها و تپه‌های همدان و مقاومت رزمندگان و شهدای همدانی در آن مكان، گفت: خوب است آقای سرهنگی و همكارانشان، خاطرات این مكان را استخراج كنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: قلم روای خانم ضرابی‌زاده حكایت آینده خوبی دارد و علاقه‌مندم ایشان این كار را با همین همت، نیت و دید خوب و خلوص ادامه دهند. نوشتن از دفاع مقدس و شهدا، بدون خلوص امكان ندارد. بدون اینكه خودمان را مانند شهدا و رزمندگان دفاع مقدس تصور كنیم و از آن‌ها بنویسیم امكان ندارد. اینكه با همسر شهیدی مصاحبه كنیم و خودمان را مانند ایشان ندانیم، امكان‌پذیر نیست.

به كسانی كه شهیدان را زنده نگه داشته‌اند افتخار می‌كنیم

«حمیدرضا حاجی بابایی» نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، نیز در سخنانی با تاكید بر اینكه جایگاه شهدا جایگاه والایی است، عنوان كرد: ما به شهدا افتخار می‌كنیم و این حقیقتی انكارناپذیر است. اما می‌خواهم به این نكته اشاره كنم كه ما به تمام كسانی كه شهیدان را در جامعه زنده نگه داشته‌اند نیز افتخار می‌كنیم.

وی ادامه داد: به ملت بزرگ ایران افتخار می‌كنیم. ملتی كه بعد از 37 سال و بعد از آنكه بسیاری از رزمندگانمان به شهادت رسیدند، امروز، پرطراوت و پرنشاط انقلاب را نگه داشته‌اند و از رهبر معظم انقلاب چنان دفاع كردند كه شهیدان دفاع مقدس از امام (ره) دفاع كردند و جوانانی را پرورش دادند كه امروز از حریم حضرت زینب (س) دفاع می‌كنند. این نشان می‌دهد كه شهید چیت‌سازیان و یارانشان در جبهه مردمی و انقلابی كشورمان حضور دارند.

اغلب نویسندگان دفاع مقدس، بانوان هستند

«مرتضی سرهنگی» مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری، نیز با بیان اینكه نویسندگانی همچون خانم ضرابی‌زاده عهد نانوشته‌ای دارند كه بتوانند باری كه از ادبیات دفاع مقدس در استان‌هایشان بر زمین مانده، بردارند؛ عنوان كرد: روزی با اسیر عراقی به نام جبار صحبت می‌كردم. او استوار و چهارشانه و قوی بود و تعریف می‌كرد كه در خرمشهر به خانه‌ای رفتم و دیدم زن و بچه هایی بیرون آمدند. بر سر زن‌ها فریاد زدم كه اینجا چه می‌كنید. زن سیلی محكمی به صورتم زد و گفت: اینجا خانه من است؛ شما اینجا چه می‌كنید. این خاطره نخستین تاثیری بود كه از خاطرات مرتبط با زنان ایرانی در جنگ گرفتم و فهمیدم كه می‌توان به سراغ خاطرات زنان در جنگ تحمیلی رفت.

وی افزود: امروز با نسل تازه‌ای از نویسندگان جنگ تحمیلی رو به رو می‌شویم و اگر بگویم كه پیش‌تازان این نسل، بانوان هستند، مبالغه نكرده‌ام. در واقع خاطرات جنگ برخی استان‌ها، به خانم‌ها سپرده شده است. اغلب این نویسندگان موفق هستند. این مادرها هستند كه سرباز را به دنیا می‌آورند و این مادر است كه وقتی سربازی به خاك می‌افتد، آن درد را می‌فهمد و به همین دلیل انس و الفت خانم‌ها با جنگ، بسیار محكم، دقیق و عاطفی است.

مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری تصریح كرد: البته این نسل جدید نویسندگان دفاع مقدس نیاز به حمایت دارند و اگر برنامه‌ریزی درستی نكنیم، تنها ممكن است در خیال به اهدافمان برسیم. آثار نسل جدید، به مراتب از نسل های قبلی قوی‌تر است؛ چرا كه دانشی از ادبیات جنگ تحمیلی در حوزه هنری و ایران اندوخته شده و این نسل، از چنین دانشی بهره می‌برد. برای حمایت از این نسل و كشف استعدادها در سال سفرهای بسیاری به استان‌های مختلف كشور دارم.

سرهنگی همچنین گفت: برخی از آرزوهای ادبی و هنری خود را می‌توانیم در ادبیات جنگ تحمیلی پیدا كنیم. نسل جدید اطمینان خاطری به ما می‌دهد. اگر استان‌ها بتوانند 2 خاطره نویس حرفه‌ای تربیت كنند، این دو خاطره نویس تا 30 سال ادبیات و خاطرات جنگ را استخراج می‌كنند.

مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری اظهار داشت: در همین زمینه، اولویتی كه حوزه هنری و دفتر ما دارد، كودك و نوجوان است و معتقدم حوزه هنری می‌تواند استراتژی سینمایی خود را هم بر پایه كودك و نوجوان قرار دهد. چرا كه دشمن بر روی كودك و نوجوان سرمایه‌گذاری كرده است تا این انقلاب را از پا دربیاورد.

شهیدان از دو مانع عشق و ترس عبور كردند

«بهناز ضرابی‌زاده» نویسنده كتاب «گلستان یازدهم»، با بیان اینكه شهیدان توانستند از دو مانع عشق و ترس عبور كنند تا به درجه رفیع شهادت برسند، گفت: همه ما وابستگی هایی داریم و انسان‌هایی بزرگ و اخلاقی زندگی می كنند كه بتوانند از وابستگی‌هایشان بگذرند. از زمانی كه وارد این حوزه شدم، به كشف و شهود های زیادی رسیدم و هر روز احساس می كنم نشانه تازه‌ای در زندگی من رخ می‌دهد.

این نویسنده افزود: همیشه اعتقادم بر این است كه نباید قلم ها را كنار بگذاریم و از روایت تاریخ دفاع مقدس فاصله بگیریم. نسل جوان و نوجوان، تشنه این هستند كه الگوهای خوبی در زندگی بگیرند و اگر تلاش كنیم این الگوها را معرفی كنیم، می‌توانیم ادعا كنیم كه كشورمان به سمت اخلاق مداری رشد می كند.

تاریخ شفاهی قسمتی از زندگی را برایم زنده نگه داشته است

«زهرا پناهی‌‌روا» همسر شهید علی چیت‌سازیان، نیز با فرازی از سخنان شهید چیت‌سازیان سخنانش را آغاز كرد و افزود: «گلستان یازدهم» یك سال و 8 ماه زندگی مشترك من با این شهید و به نوعی سیر و سلوك شهید چیت‌سازیان را برای نسل جوان روایت می‌كند تا بدانند این شهید بزرگوار در سن 25 سالگی به اوج قله رسید و فاتح زمین و آسمان شد.

وی خاطرنشان كرد: تاریخ شفاهی قسمتی از زندگی را برای من زنده نگه داشته است و باقی طول عمر زندگی من، با آن خاطرات زنده است. هر چند زندگی مشتركم با شهید چیت‌سازیان كوتاه بود، اما از این زندگی، عمری درس گرفتم. از علی آقا آموختم چگونه زندگی كنم و مهربانی را آموختم. «گلستان یازدهم» خاطرات زندگی زیبا و معنوی است كه هرگز پایانی ندارد.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون «محمدرضا مصیب‌زاده» مدیركل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، «حمید حسام» نویسنده تاریخ شفاهی دفاع مقدس، «حجت الاسلام سید جواد بهشتی» مشاور وزیر در امور قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش، «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «گلعلی بابایی» رئیس سابق سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «عبدالحمید قره داغی» مدیر انتشارات سوره مهر، «ساسان ناطق» مدیر كارگاه قصه و رمان حوزه هنری و جمعی دیگر از مدیران ستادی و اهالی ادبیات در این نشست حضور داشتند.

در پایان این مراسم با حضور همسر و فرزند شهید علی چیت‌سازیان و جمعی از مسئولان و نویسندگان دفاع مقدس، از كتاب «گلستان یازدهم» رونمایی شد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها