پژوهشگر مسائل راهبردی در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

رژیم ایالات متحده آمریکا، نمونه ی بارز تروریسم دولتی است

حمله به هواپیمای مسافربری ایران یک جنایت ضد بشری بود که به دلیل هراس امریکا از قدرت رزمی ایران در خلیج فارس صورت گرفت.
کد خبر: ۲۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸ - 01July 2014

رژیم ایالات متحده آمریکا، نمونه ی بارز تروریسم دولتی است

خبرگزاری دفاع مقدس، تنها درنیمه دوم قرن بیستم ایالات متحده آمریکا حدود 100 کودتای نظامی، براندازی حکومت ها وجنایات جنگی را طراحی و رهبری کرده و ده ها بار بطور مستقیم دست به اشغال نظامی کشورها زده و یا آنها را تهدید به مداخله نظامی کرده است.

با این حساب و براساس این آمار بلندبالا، جنایت 12 تیرماه 1367 که ازنظر میزان تلفات انسانی، هفتمین سانحهٔ مرگبار هوایی تاریخ است و طی آن 290 سرنشین یک هواپیمای مسافربری با هویت روشن، مشخص و موجه، شامل 46 مسافر غیرایرانی و 66 کودک جان باختند را نباید افتخار چندانی برای این کشور مدافع حقوق بشر دانست!

پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایرانایر از بندرعباس به مقصد دبی در 3 ژوئیه 1988 میلادی برابر با 12 تیر 1367 در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواساس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا برفراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی سرنشینان آن از جمله 66 کودک معصوم و بی گناه جان باختند و جامعه جهانی در سکوتی معنادار فرو رفت.

براین اساس دوازدهم تیرماه هرسال تداعی گر یکی دیگر ازجنایات ددمنشانه امریکا برای ملت ایران است، جنایتی گه گذر زمان هرگز نتوانست اندکی از بزرگی غم و اندوه این فاجعه انسانی را بکاهد.

اهمیت موضوع و نیز نزدیک شدن به سالروز این واقعه ی غمبار و تراژیک ما را برآن داشت تا در این زمینه گفت و گویی را با رضا مهرعطا، استاد دانشگاه وپژوهشگر مسائل راهبردی و روابط بین الملل انجام دهیم که در ادامه می خوانید؛

خبرگزاری دفاع مقدس: امریکا که همواره از حقوق بشر دم میزند واین شعار را ابزاری جهت نیل به اهداف شوم خود قرار داده است، چطور می شود که جنایت آشکاری چون حمله به هواپیمای مسافربری ایران را مرتکب می شود؟  

در رفتار و گفتار امریکا در طول چند دهه اخیر تناقضات متعددی دیده می شود، از طرفی دم از حقوق بشر زده و از طرف دیگر  برای منافع خود در مناطق راهبردی جهان از جمله منطقه خاورمیانه و خلیج فارس دست به اقدامات ضد بشری می زند.

از جمله این اقدامات می توان حمایت از رژیم های دیکتاتوری و ناقض حقوق بشر مانند رژیم  مصر زمان حسنی مبارک، رژیم صهیونیستی با آن جنایات ضد بشری درفلسطین اشغالی، رژیم شاه سابق ایران یا رژیم صدام در عراق که جنایاتی مانند حلبچه را رغم زد و همچنین  اقدامات خشونت با آمریکا در افغانستان، پاکستان و عراق را نام برد.

درواقع  حمله به هواپیمای مسافربری ایران یک جنایت ضد بشری بود که به دلیل هراس امریکا از قدرت رزمی ایران در خلیج فارس صورت گرفت، اقدامی که در آن، منافع امریکا بر شعارهای حقوق بشری اش ترجیح  داده شد.

خبرگزاری دفاع مقدس: چرا چنین جنایت وحشتناکی چه در زمان وقوع و چه پس از آن با سکوت جامعه بین المللی مواجه می شود؟

جنایت12تیر1367ازجمله نمونه رفتار تناقض آمیز آنهاست که امریکا به دلیل وجود یک جو بی عدالتی بین المللی عمل خود را توجیه نماید و سکوت جامعه بین المللی را با خود همراه نماید.

ازلحاظ حقوق بین الملل، پرواز هواپیمای ایرانی ایرباس در محدوده هوائی و دریائی ایران ثبت شده بود و در مسیر خود بدون هیچ گونه تعدی درحال حرکت بود اما با شلیک دو فروند موشک منهدم شد و 291 نفر غیر نظامی بیگناه کشته شدند بدون اینکه آمریکا و فرمانده ناو یعنی کاپیتان راجرز توبیخ یا مجازاتی از سوی دولت امریکا و مجامع بین المللی شوند.

این کاملا مشخص است که بی عدالتی بین المللی درجهان حکفرماست.

درحالی که صدام یار دیرین امریکا، جنایت کار جنگی شناخته می شود یا ملیسوویچ صرب پای محاکمه قضائی می رود اما کاپیتان آمریکائی که زن ها وکودکان بی گناه را به خاک وخون می کشد هیچ مواخذه ای نمی شود!

خبرگزاری دفاع مقدس: مقامات امریکایی پس از آن جنایت مدعی اتفاقی بودن ماجرا شدند درحالیکه پس از مدتی مدال افتخار به فرمانده ناو وینسنس اعطا کردند، با اینکار چگونه میتوان اتفاقی بودن ماجرا را پذیرفت؟

همانطور که اشاره کردم از لحاظ حقوق بین الملل حرکت پرواز هواپیمای ایرانی ایرباس در محدوده هوائی و دریائی ایران و درحوالی جزیره هنگام ثبت شده بود و حتی هواپیمای ایرباس مسیر خود را به فرودگاه بین المللی دوبی اعلام نموده بود، چطور می شود که ناو هواپیما بر فوق مدرن کارل وینسنس از این حرکت بی خبر باشد؟!

نکته مهم تر بعد از جنایت بشری ناو وینسنس از کاپیتان ناو یعنی ویلیام راجرز تشکر و قدردانی گردیده و به آن مدال افتخار می دهند! اینها مجموعه ای ازتناقضات رفتاری وگفتاری ایالات متحده آمریکاست که مشخص است که این اقدام ضد بشری از روی ترس و مصلحت صورت گرفته و جای هیچ گونه توجیهی ندارد.

خبرگزاری دفاع مقدس: در چارچوب قوانین بین المللی چنین جنایتی چه حکمی دارد و اگر این ماجرا ازسوی کشور دیگری بر علیه امریکا رخ می داد چه اتفاقی می افتاد؟

همانطور که صدام حسین تکریتی و ملیسوویچ صرب محاکمه قضائی شدند باید راجرز آمریکائی نیز محاکمه می شد و دولت آمریکا باید در مجامع بین المللی از ایران عذرخواهی می کرد اما این اقدام هرگز صورت نگرفت و مانند دیگر اقدامات ضد بشری امریکا توجیه دفاع مشروع شد ودرکمال ناباوری این اقدام که از سوی جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد فقط با صدور قطعنامه 616 ابراز تاسف ابراز شد و از محکوم کردن آمریکا خودداری شد.

طبیعتا اگرعکس این قضیه اتفاق می افتاد یا کشوری علیه غیر نظامیان آمریکائی اقدامی می کرد آنها برطبل می کوبیدند وآن دولت را به اشد مجازات های بین المللی می رساندد، مانند لیبی سال 1986 که توسط هواپیماهای آمریکائی بندر بنغازی آن بمباران شد، چرا که اقدام دولت لیبی یک اقدام ضد بشری علیه شهروندان امریکائی بود یا حمله القاعده به برج های دوقلوی نیویورک که منجر به لشگرکشی آمریکا و غرب به افغانستان شد. لذا این تناقضات توجیه پذیر نیست.

خبرگزاری دفاع مقدس: در پایان اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.

مقام معظم رهبری در پیام خود در اجلاس بین المللی تروریسم در ژوئن 2011 بر این مطلب اشاره کردند که نمونه دیگر تروریسم دولتی، رژیم ایالات متحده آمریکاست که در چند دهه اخیر سیاهه بلند پروازی ها از رفتار تروریستی و نیز پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریست های سازمان یافته درمنطقه  پدیدآورده است.

نمونه آن را ما امروز در سوریه و عراق می بینیم. گروه هائی مانند القاعده، طالبان، داعش و النصره ساخته و پرداخته آمریکا هستند. لذا رفتار های ترروریستی ناشی از رفتارهای امریکا در منطقه است و مشخص است جائی که منافع امریکا اقتضاء کند حقوق بشر زیرپا گذاشته می شود و رفتارهای تروریستی توجیه می شود و جای دیگر بر طبل آن می کوبند و در امور داخلی دولت ها مداخله می نماید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار