سردار نجاتی عنوان کرد؛

عملیات«فتح المبین»از نتایج مقاومت مدافیعن خراسانی«تنگه چزابه»بود

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: در تک عراق به چزابه دشمن در پی آن بود تا عملیات فتح المبین را متوقف کند لذا نگاه فرماندهان ارشد جنگ، سردار محسن رضایی، سردار رشید، سردار شهید حسن باقری و امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی به چزابه و عملکرد سردار شهید حسن علیمردانی و گردان تحت امرش در این منطقه دوخته شده بود.
کد خبر: ۲۲۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴ - 29January 2017

به گزارش دفاع پرس از مشهد، در آستانه فرارسیدن سالگرد شهادت سردار شهید حسن علیمردانی در چزابه، نشست رزمندگان چزابه با حضور سردار نجاتی مدیر کل حفظ اثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی در مرکز فرهنگی این استان برگزار شد.

در این نشست صمیمی سردار نجاتی که در زمان دفاع از چزابه از فرماندهان واحد ادوات بود در سخنانی اظهار داشت: بعد از تأسیس تیپ 21 امام رضا(ع) به فرماندهی سردار شهید مهدی خادم الشریعه و جانشینی سردار شهید والی الله چراغچی در سال1360، اولین مأموریتی که به آن محول شد دفاع از چزابه بود. به علت استراتژیک بودن خط چزابه نگاه فرماندهان ارشد جنگ سردار محسن رضایی، سردار رشید، سردار شهید حسن باقری و امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی به چزابه و عملکرد سردار شهید حسن علیمردانی و گردان تحت امرش در این منطقه دوخته شده بود.

وی افزود: دشمن در تک خود به چزابه در پی آن بود تا طرح عملیات فتح المبین اجرایی نشود هر چند که این یورش این عملیات را یکماه به تعویق انداخت اما نیروهای خراسان با دفاع جانانه خود از این تنگه، توطئه دشمن را نقش بر آب کردند و نیروها بلافاصله خود را بازسازی کردند و عملیات فتح المبین در فروردین1361 انجام شد.

مدیر کل حفظ اثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: علی رغم فشار زیادی که عراق آورده بود و حجم آتش سنگینی که روی منطقه داشت اما نیروهای خراسان با فرماندهی شهیدان صبوری، شوشتری، علیمردانی، مهدیانپور و عامل در سه جبهه چزابه، نبعه و عرب آنچنان دفاعی کردند که صدام و ارتش بعث عراق موفق به به نفوذ در منطقه نشد و تنها بعد از شهادت سردار حسن علیمردانی فقط توانست از چهار خط موجود فقط از خط اول عبور کند و روزنه­ای را بین چزابه و نبعه ایجاد کند.

نجاتی خاطر نشان کرد: فشار آنقدر زیاد بود که سردار شهید مهدی میرزایی فرمانده تخریب تیپ 21 امام رضا(ع) برای اینکه جلوی تک دشمن را سد کند شبانه مین­هایی را که از جبهه الله اکبر در پاک سازی میادین مین جمع آوری کرده بود به منطقه می­آورد و با کمک نیروهای ادوات در منطقه مین پاشی می­کرد تا جلو پیشروی واحد زرهی ارتش عراق را بگیرد.

در ابتدای این نشست سید علی موسوی بی­ سیم­ چی سردار شهید حسن علیمردانی در سخنانی روند تحویل خط چزابه توسط لشکر 14 امام حسین(ع) به نیروهای خراسانی و دفاع آنها را در تک دشمن به چزابه مطالبی را عنوان کرد. در ادامه جعفر سعیدیان از رزمندگان مدافع چزابه نحوه مقاومت نیروهای گروهان خود را در خط اول بیان کرد. در پایان نیز سید مسعود سادات شکوهی از نیروهای ادوات لشکر 5 نصر از نقش این واحد در دفع تک دشمن مطالبی را عنوان کرد.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار