روایتگری انقلاب/ 2

قسمی که موجب زیارت امام (ره) شد/ دشمن به دنبال گرفتن ایمان مردم است

خودم را به پنجره‌ای که امام ایستاده بود، رساندم. امام دست تکان می‌دادند، که من فریاد زدم «امام تو را به جان حضرت زهرا (س) قسم می‌دهم دستت را پایین بیاور.» امام تا این جمله من را شنیدند درنگ نکردند و سریع دستشان را پایین آوردند و دست مبارکشان را به دستم کشیدند.
کد خبر: ۲۲۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸ - 31January 2017

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر و استقبال از بهار انقلاب، با برخی از مبارزان انقلابی به گفت‌وگو پرداختیم. یکی از این مبارزان، صفرعلی براتلو است، که به تازگی ریاست سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت را برعهده گرفته و از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس و فعالان عرصه مبارزه با رژیم ستم‌شاهی به شمار می‌آید. سال 57 و پیروزی انقلاب اسلامی مصادف با دوران جوانی براتلو بود، روزهایی پر از التهاب و شور که مردم را برای تغییری با مؤلفه‌های فرهنگی و دینی آماده می‌کرد.

در ذیل ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با «صفرعلی براتلو» را می‌خوانیم.

دفاع پرس: در ابتدای انقلاب مشغول چه کاری بودید و چطور وارد فعالیت های انقلابی شدید؟

براتلو: اوایل انقلاب در شرکتی مشغول به کار بودم، با شروع انقلاب در بحث تظاهرات‌های مردمی اولین بار اعتصابات را به ویژه در شرکت‌های خودرویی برنامه‌ریزی کردیم. اتفاقا یکی از محل‌هایی که کمر رژیم را شکست همین کارخانجات و اعتصابات آن‌ها بود که کارگران پیش از ورود امام راحل به ایران دست از کار کشیدند. از این رو کمر رژیم در بسیاری از از شرکت‌ها مثل شرکت نفت شکست و فلج شد. در شرکت‌های خودرویی که از نظر افکار عمومی اهمیت زیادی داشتند نیز این اتفاق افتاد و اعتصابات باعث شکسته شدن کمر رژیم شد.

علاوه بر این اعلامیه‌ها و نوارهای امام(ره) را منتشر و پخش می‌کردیم. از تهران به قم می‌رفتیم و اعلامیه‌های امام را در تهران توزیع می‌کردیم.

دفاع پرس: اتفاق افتاده بود که در شرایط بحرانی و رویارویی با نیروهای رژیم شاه قرار بگیرید؟

براتلو: یکبار در مسیر قم به تهران وقتی به بهشت زهرا(س) رسیدیم متوجه شدیم که ایست بازرسی گذاشته‌اند. ماهم تنها کاری که به ذهنمان رسید این بود که اعلامیه‌ها را لای پرده‌های اتوبوس بگذاریم، اتفاقا این کار جواب داد و ماموران متوجه اعلامیه‌ها نشدند و به راحتی توانستیم آن‌ها را به تهران منتقل کنیم.

تظاهرات‌ها و سخنرانی‌هایی در جای جای شهر صورت می‌گرفت که بعضا هم افراد حاضر در آن از نیروهای انقلابی نبودند یکبار که در یکی از این تظاهرات‌ها در خیابان مولوی حضور داشتیم و بعدا متوجه شدیم که تظاهرات مردم انقلابی نبوده است و افرادی از گروه‌های دیگر هم در آن شرکت داشتند، بلافاصله از منطقه خارج شدیم، چون حکومت نظامی بود و ممکن بود گیر مأموران بیافتیم، در همان محدوده به منزل یکی از بستگان رفتیم، چند ساعتی آنجا بودیم و پس از اینکه نیروهای رژیم متفرق شدند به خانه برگشتیم.

آن دوران منزلمان در اسلامشهر بود و برای راه‌اندازی تظاهرات‌های مردمی با مرحوم حجت الاسلام برخورداری مردم را به تهران می‌بردیم. زمانی‌که امام آمد عضو ستاد استقبال کنندگان بودیم و فردای آن روز یعنی 13 بهمن‌ماه در مدرسه رفاه توفیق ملاقات با ایشان را پیدا کردیم که برای ما بسیار شیرین و ارزشمند بود.

دفاع پرس: در مدرسه رفاهی چه اتفاقی افتاد؟ اولین بار که امام(ره) را دیدید چه حس و حالی داشتید؟

براتلو: هجوم مردم در مدرسه سنگین و بسیار بالا بود، هر لحظه تعدادی از مردم از حال می‌رفتند و روی دست مردم از مدرسه خارج می‌شدند. آن زمان جوان ورزشکاری بودم و بدن ورزیده‌ای داشتم. خودم را به پنجره‌ای که امام ایستاده بود، رساندم. امام دست تکان می‌دادند، که من فریاد زدم «امام تو را به جان حضرت زهرا (س) قسم می‌دهم دستت را پایین بیاور.» امام تا این جمله من را شنیدند درنگ نکردند و سریع دستشان را پایین آوردند و دست مبارکشان را به دستم کشیدند.

دفاع پرس: روزهای منتهی به 22 بهمن کجا بودید و چه می‌کردید؟

براتلو: از روز 20 بهمن خود را برای پیروزی انقلاب اسلامی آماده کردیم. کار خلع سلاح پادگان‌ها را داشتیم. ما که در اسلامشهر بودیم مسئولیت این را داشتیم که بخشی از جاده ساوه را ببندیم تا مانع ورود نیروهای کمکی به تهران باشیم. اگرچه این کار خیلی عمیق نبود ولی همان توان و شور مردمی را به تصویر می‌کشید. با یک سری از تجهیزات اولیه مثل لاستیک و آتش مانع ایجاد کرده بودیم تا نیروهای نظامی وارد تهران نشوند که البته هیچ نیرویی وارد شهر نشد.

روز 22 بهمن در تصرف پادگان‌ها مشارکت داشتیم. ابتدا به پادگان ولیعصر(عج) رفتیم که آن زمان به پادگان عشرت‌آباد معروف بود، سپس به میدان حر که آن زمان به باغ شاه معروف بود رفتیم و بعد به پادگان جی آمدیم و آنجا تقریبا آخرین جایی بود که تصرف و خلع سلاح کردیم.

در مجموع یک طوفانی به راه افتاده بود که امام توانست آن را ایجاد و هدایت کند. مردم بسیار طوفنده بودند و سر از پا نمی شناختند. یک هدف بیشتر نداشتند و آن سرنگونی رژیم پهلوی بود که با رهبری خردمندانه و پیامبرگونه امام(ره) با سرعت خاصی دنبال شد. همه این اقدامات در سایه حمایت‌های مردم و در حقیقت خود آنان بود و این درس بزرگ و گوشزدی به همه مسئولان است که همانند امام راحل و مقام معظم رهبری مردم را مد نظر قرار دهند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نباید از مردم غفلت کنیم.

دفاع پرس: به عقیده شما مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی و مردم در آن دوران که می‌تواند الگوی راه امروز جوانان ما باشد چه هست؟

براتلو: یکی از امتیازات آن زمان که امروز هم آن را در مردم می‌بینیم تبعیت از امام(ره) به عنوان ولی‌فقیه است و امروز به عینه کشورهای منطقه را می‌بینیم که اگرچه نیروی رزمنده و ایثارگر دارند؛ اما چون ولی‌فقیه ندارند نمی‌توانند پیروز باشند.

دفاع پرس: وظیفه امروز مردم در قبال انقلاب و شهدا را چه می‌دانید؟

براتلو: در آستانه دهه فجر مردم ما نباید به جو سازی‌های دشمنان نگاه کنند. اگر امروز موفقیتی داریم به برکت هدایت امام عزیز و خون شهدا بوده است . باید تلاش کنیم فرهنگی که در انقلاب بود و دنیا را متحول کرد ،حفظ کنیم. نیکسون در مطالبش گفته است ایران اسلامی خطرناک‌تر از شوروی سابق است. این نکته بسیار مهمی است که دشمن به آن اعتراف کرده است و چنین چیزی می‌گوید. باید ببینیم این خطر و قدرت از کجا به وجود آمده، کدام قدرت ما را به چنین جایگاهی رسانده که اندیشمندان و تئوریسین‌های غرب و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند. باید تلاش کنیم این ارزش‌ها که در انقلاب بوده است را گفتمان سازی کنیم.

دفاع پرس: برای ایجاد یک گفتمان سازی درست از انقلاب به خصوص برای جوانانی که تنها تصویری از انقلاب اسلامی دارند باید چه کار کنیم؟

براتلو: اولین اقدام نیاز سازی است، باید جوان متوجه نیاز خود به یک حکومت دینی باشد و احساس کند که به آن نیاز را دارد و این احساس نیاز نه فقط از جنبه اعتقادی و دینی که جای خودش با ارزش است، بلکه به عنوان یک نیاز شخصی درک کند. جوان امروز در مقایسه کشورش با کشورهای منطقه می‌بیند که ایران اسلامی بهترین امنیت را دارد.

این گفتمان باید از سطح رسمی به درون مردم نفوذ کند و احساس کنند که شعارهای انقلاب اسلامی ایران تنها یک شعار نبوده و به آن عمل شده است.

انقلاب اسلامی ما متکی به ارزش‌ها بود، ایمان، توکل و اعتماد مردم در آن برجسته بود. شخصی مسیح‌وار فریاد رهایی از یوغ استکبار را داد و داعیه حکومتی مبتنی بر اصول اسلامی را داشت که غرب را دچار چالش کرد. ایران یک شوک بزرگ به آمریکا وارد کرد.

ایران برای آمریکا مزیت‌های داشت از جمله این‌که عبور سوخت و انرژی آمریکا از خلیج‌فارس صورت می‌گرفت، شوروی سابق هم مرز با ایران بود و آمریکا از طریق ایران آن را کنترل می‌کرد. تمام تولیدات آمریکا وارد ایران می‌شد و ایران به نوعی بازار مصرفی آمریکا بود. انقلاب اسلامی ایران ابهت پوشالی آمریکا را به چالش کشید.

این پیروزی حاصل ایمان مردم بود و به همین دلیل است که دشمن به دنبال گرفتن ایمان مردم است تا ما را در محاسبات خودمان دچار اشتباه کند. دشمن می‌خواهد این تفکر و اندیشه را به ما بقبولاند که اگر مشکل بیکاری و یا اقتصادی به دلیل قطع ارتباط ما با آمریکا است، واقعیت این طور نیست و باید به نیروی ایمان و اعتقاد خود اعتماد کنیم. اگرچه برخی‌ها در کار خود قصور کردند ولی انقلاب ما انقلاب ارزشی بود و در بنیان مشکلی نداشت، در راس این انقلاب ولی‌فقیه با این قدرت حضور دارد و ما هم نباید در حفظ و نگهداری این انقلاب کم بگذاریم.

دفاع پرس: برای عبور از موانع و مشکلاتی که ممکن است بر سر راه انقلاب قرار بگیرد چه اقداماتی از سوی مردم و مسئولان لازم است؟

براتلو: برای عبور از چالش‌ها و بحران‌ها نیازمند گفتمان انقلاب یعنی ایثار و از خودگذشتگی و وارد شدن در سختی‌ها و خود را ندیدن هستیم. ما نباید فرهنگ از خود گذشتگی را فراموش کنیم. امروز می‌بینیم که برخی اجناس را احتکار می‌کنند. این کار در فرهنگ انقلاب جایی ندارد و برای فرهنگ غربی است. باید ببینیم چه کسی آن را در دامن ما گذاشته است.

الله اکبر شعار واحد بود. شعارهای دیگری که امروز گفته می‌شود شعار های انحرافی است. همه باید این وحدت و انسجام را داشته باشیم و پیش برویم.

مسئولان باید از منافع شخصی خود بگذرند. به مردم و به منافع مردم توجه کنند و خودشان را نوکر و خدمتگزار مردم بدانند. امام نیز فرمودند که من یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان عالم نمی‌دهم. مسئولان به این کوخ نشینان توجه کنند تا اینکه بخواهند دست نیاز به سوی استکبار دراز کنند، استکبار هیچ علاقه‌ای به موفقیت ما ندارد لذا در این 38 سال دشمنی خود را به ما نشان داده است. پشتوانه مردمی بزرگترین سرمایه نظام است و باید مسئولان به این امر بها بدهند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار