مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس قم:

مزار شهدای خضر نبی (ع) یادمان منحصر به فرد در کشور است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم گفت: مزار شهدای بی‌نشان (گمنام) کوه خضر نبی (ع) قم به لحاظ برخی ویژگی‌ها در سطح کشور منحصر به فرد است.
کد خبر: ۲۲۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ - 29January 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از قم، احمد حسینی طی سخنانی در جلسه هیئت امنای حرم شهدای کوه خضر نبی(ع) که به ریاست فرماندار قم در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه تشکیل هیئت امنای شهای گمنام بر اساس دستوالعمل هیئت امنای بنیاد حفظ آثار در سراسر کشور است.

وی افزود: سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان امور مربوط به حرم شهدای بی نشان (گمنام) زیر نظر هیئت امنا انجام می پذیرد.

دبیر شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم در ادامه با ارائه اسناد و تصاویری از ساخت بهترین بناهای یادبود و تکریم سربازان و کشته شدگان جنگ در نقاط مختلف جهان، خاطرنشان ساخت: کشورهای مختلف آثار و افتخارات جنگ های خود را در نزد افکار عمومی گرامی میدارند و این موضوع در استان های کشور نیز حائز اهمیت فراوانی است.

وی افزود: استان قم نیز باید در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و توجه به بهسازی حرم های مطهر شهدای گمنام سرآمد باشد.

حسینی عنوان کرد: 13 هزار و پانصد شهید بی نشان در کشور داریم که 8700 تن از آنان در حدود 1450 نقطه کشور تدفین شده اند و سیر تفحص پیکرهای مطهر شهدا و انجام آزمایش دی ان ای از والدین معظم شهیدان بی نشان همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: در استان قم 58 شهید بی نشان در 26 یادمان خاکسپاری شده اند که تاکنون 15 یادمان تکمیل شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم تاکید کرد: حرم مطهر 14 شهید گمنام در دامنه کوه خضر نبی(ع)، بعد از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مورد توجه جمعیت زیادی از زائران سایر استان ها و گردشگرانی از کشورهای مختلف جهان است.

وی افزود: این یادمان تنها یادمان شهدای گمنام در کشور است با بیشترین تعداد شهید که کم سن ترین و مسن ترین شهید بی نشان با 13 سال و 39 سال را در خود جای داده است.

حسینی با اشاره به سابقه ساخت یادمان شهدای خضر نبی ادامه داد: در سال 82 با همت لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) و دیگر نهادها، ابنیه و زیرساخت هایی احداث شده و المان کنونی در سال 90 مصوب و اجرا گردید.

وی تشکیل 8 جلسه تخصصی کارگروه فنی مهندسی با حضور معاون عمرانی استانداری و تصویب طرح محوطه سازی را از جمله برنامه های اساسی در مورد ساماندهی یادمان و حرم شهدای گمنام خضر نبی عنوان و ابراز کرد: این مکان ظرفیت بالایی در برگزاری مراسمات مذهبی دارد و لذا ضرورت دارد پس از گذشت یک سال و نیم از زمان تصویب طرح محوطه سازی مجموعه، در ساخت فضای سبز و سایر امکانات مورد نیاز و پاسخگویی به انتظارات مراجعان تسریع گردد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار