دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

از باور قلبی مردم به امام (ره) تا پیروزی انقلاب اسلامی

امام خمینی (ره) در پیشبرد اهداف نهضت هیچ‌گاه نگاهشان به گروه‌ها و جناح‌های سیاسی معطوف نبود، بلکه در بستر انقلاب اسلامی به پشتوانه مردمی انقلاب همواره توصیه می‌کردند و بر همین اساس هم قیام و انقلاب شکل گرفت و به ثمر نشست.
کد خبر: ۲۲۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ - 07February 2017

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، امام خمینی (ره) مردم را ولی‌نعمت مسئولان در جامعه اسلامی برمی‌شمردند، رضایت مردم را برابر رضایت خداوند مهم تلقی می‌کردند و مهمترین پایگاه و سرمایه انقلاب اسلامی را مردمی بودن انقلاب اسلامی دانسته و بر حفظ این پایگاه و تقویت آن همواره تاکید داشتند.

پایگاه مردمی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن و نیز حتی بعد از رحلت امام خمینی (ره) همواره وجود داشته و حفظ شده است.

انقلاب اسلامی بر اساس پایگاه مردمی ایجاد شده است و بر همین اصل مهم نیز بقاء و دوام یافته است است. تعیین سرنوشت مردم با حق رای و شرکت در انتخابات، نظارت و مشارکت مردم در همه امور حساس و مهم کشور مهم ترین سرمایه انقلاب اسلامی و راز بقای این نظام مقدس به حساب می آید.

امام خمینی (ره)  احساس رضایت مندی مردم از حکومت را از عوامل ماندگاری انقلاب می دانستند و برآن تاکید داشتند و همواره از مردم می خواستند نسبت به آنچه مسئولان انجام می دهند و در کشورشان می گذرد بی تفاوت نباشند.

مردم سالاری دینی یعنی حضور و شرکت مردم در مسائل اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و در حقیقت کل مسائل جامعه اسلامی و مسائل آن با محوریت مردم اصل اعتماد، اصل خدمت و آسان گیری، فقدان صداقت در رفتار با مردم و اصل نظارت و مشورت از مهمترین نکاتی هستند که امام خمینی (ره) در مورد این اصول تاکید داشتند.

امام خمینی (ره) در پشبرد اهداف نهضت هیچگاه نگاهشان به گروهها و جناحهای سیاسی معطوف نبود،بلکه در بستر انقلاب اسلامی به پشتوانه  مردمی انقلاب، همواره به مسئولان توصیه می کردند که اگر می خواهید به این مردم خدمت کنید و بمانید باید با ملت باشید و به حمایت و دلدادگی آنان نسبت به ارزشهای دینی اعتقادی پایدار داشته باشید چرا که مردم در مراحل سخت و دشوار، به یاری حکومت خواهند آمد. 

این رویکرد چنان در انقلاب اسلامی تبیین شد که حقیقت آن به تمام جهانیان به اثبات رسید.

شیوه و منش امام خمینی(ره) در حکومت برگرفته از سنت پیامبر(ص) بود و مردم را به عنوان حامیان اصلی نظام و حکومت می شناختند به طوری که از ابتدای پیروزی و حتی پیش از آن و مناسبت های مختلف توجه به آراء عمومی و برگزاری انتخابات داشتند.

امام (ره) در زمینه قدرت و نقش مردم می فرمودند:

«در مشکلات باید به مردم توجه  بشود؛ ملتی که بحمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند. با فداکاری ملت بحمدالله مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد. اگر مردم پشتیبان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد کاری نکنید که مردم از شما بترسند کاری بکنید که مردم با شما صحبت کنند.»

انقلاب/////باور قلبی امام خمینی (ره) به مردم شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی را ممکن کرد/انقلاب اسلامی ریشه در ایمان مردمی دارد 

امام (ره) به این مسئله توجه جدی داشتند که مسئولان به گونه ای عمل کنند که حضور مردم در صحنه های مختلف اجتماعی، سیاسی خدشه دار نشود چون معتقد بودند انقلاب اسلامی کار بزرگی است که آغازشده است. یعنی جمهوری اسلامی، بدون این پشتوانه مردمی به نتیجه نخواهد رسید.

امام خمینی( ره )  همواره از مسئولان می خواستند از اختلاف، پرهیز کنند و به خدمت برای مردم بیاندیشند. این جمله امام(ره) قابل تفکراست: «آن چیزی که برای همه ما لازم است، این است که مردم را در صحنه نگاه داریم.»

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در باب این باور امام خمینی(ره) نسبت به مردم بیان می کنند:

 «کمتر کسی را دیده ام که به قدر امام(ره) نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. وی به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.» ایشان در فراز دیگری از سخنان خود، شگفتی حضور مردم و اعتماد امام خمینی(ره) نسبت به وفاداری ملت مسلمان ایران را این گونه شرح می دهند: «ویژگی های امام(ره) این بود که به مردم اطمینان داشتند و هر جا توده ها بیشتر مشارکت می یافتند، ایشان احساس اطمینان بیشتری نسبت به اوضاع می کردند.»

امام خمینی (ره) می فرمودند: در همه مسائل کشور نیازمند مردم هستیم حتی در مشکلات با فداکاری مردم از موانع عبور کرده و همواره عبور خواهیم کرد.

امام خمینی(ره) درباره ضرورت، همراهی مداوم مردم با نظام جمهوری اسلامی می گوید: «بالأخره ما مردم را لازم داریم؛ یعنی جمهوری اسلامی تا آخر مردم را می خواهد. این مردمند که این جمهوری را به این جا رساندند و این مردمند که باید این جمهوری را راه ببرند تا آخر.»

مردم مداری در بینش امام خمینی (ره)

در بینش فقهی و سیاسی امام (ره)، مردم داری و مردم مداری برای کسانی که عهده دار مسئولیت اجرایی هستند، به ویژه در رده های بالا، باید یک اصل مهم در نظر گرفته شود. این جمله ساده اما پرمعنای امام(ره) که «به من خدمتگذار بگویید نه رهبر»، باید به عنوان یک جمله تکان دهنده همواره مورد توجه مسئولان نظام اسلامی قرار بگیرد.

پیرامون نقش اهمیت وحدت و همکاری میان مردم با یکدیگر و تعامل آنان با رهبری جامعه در نهضت امام خمینی (ره) باید گفت یکی از جمله مهمترین اصول در به ثمر رسیدن  انقلاب اسلامی بود وهمواره این گونه است و در عرصه تحولات اجتماعی ایشان بارها به امر وحدت و تعامل بین مردم و رهبری اصرار داشتند.

امام خمینی(ره) به عنوان یک حاکم اسلامی بر دوستی و رفتار مهربانانه تأکید می کند و اینکه جهت گیری نظام جمهوری اسلامی باید بر اصلاح زندگی مردم باشد. ایشان از قاعده «الاسلام یجب ما قبله» به عنوان یک ساز و کار سیاسی یاد می کند و می گوید: « مسأله دیگر رفتار نهادها با مردم است. باید حرکت ها به صورتی باشد که مردم بفهمند که اسلام برای درست کردن زندگانی دنیا و آخرت آمده است تا ملت احساس آرامش کنند.»

از باور قلبی مردم به امام تا پیروزی انقلاب اسلامی 

نظارت مردم در تعیین سرنوشت

درپرتو نهضت امام خمینی(ره)، دریچه های آزادی برای مردم گشوده شد و مردم با رویکرد و این باور هوشمندانه تر از گذشته بر تعیین سرنوشت خود تسلط یافتند. امام(ره) از همان روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی خبر از برگزاری انتخابات می داد و این حق را از حقوق مسلم مردم اعلام می کرد و پس از پیروزی نیز بر عهد خود با مردم وفادار ماند و همواره بر نقش نظارتی و مشورتی مردم پافشاری می کرد.

رهبر و مقتدایی که نه در دوران جنگ و نه صلح و نه در تبعید مردم را فراموش نکرد و مردم نیز وی را فراموش نکردند. همیشه ایشان دردها و مشکلات مردم رایادآوری می کردند  و وحدت و همبستگی همه قشرهای جامعه را متذکر می شدند. امام خمینی (ره) همیشه خود را در کنار مردم دیدند  و مردم نیز خود را جدای از ایشان  ندیدند.

رهبری که فقط یک سخنرانی و اعلامیه اش در دوران قبل از انقلاب و بعد از آن میلیونها ایرانی را به صحنه می آورد انگار نفس مسیحایش را مردم حس می کردند و حاضر بودند برای امام خمینی (ره) جانشان را فدا کنند و بارها و بارها این ماجرا تکرارشد.

البته ناگفته نماند، مردم به این دلیل منتظر پیام یا سخنی از ایشان  بودند که مبانی و بینش اسلام را مطرح می کردند و جذابیت سخنانشان چون از حق و حقیقت و واقعیت های روز جامعه می گفتند. در زمان شاه وقتی اعلامیه امام (ره) مبنی برشکستن حکومت نظامی صادر می شد مردم از ساعت چهار بعد ازظهر به خیابانها آمدند.

وقتی امام خمینی (ره) در دوران جنگ پیام می دادند جبهه نیاز به نیرو دارد در سال 1365 قبل از عملیات کربلای 5 سپاه محمد رسول الله (ص)  با یکصد هزار نفر به جبهه رفت. مردمی که امام (ره)آنها را بهتر از مردم زمان رسول الله می دانست، رهبری که ساده زیستی و زهد تهجد سرلوحه همه زندگی اش بود و همیشه سفارش مردم را به مسئولان می کردند.

امام خمینی (ره) همواره خود را همانند مردم می دانستند و در شرایط سخت و تحمل سختیها همراه مردم و مانند آنها زندگی می کردند آنچه یک مرجع دینی در طول زندگی اش رعایت می کرد در فضایی که اکثریت مردم و به ویژه قشر مستضعف جامعه زندگی می کردند، ایشان زندگی کردند.

از باور قلبی مردم به امام تا پیروزی انقلاب اسلامی 

هم دردی امام (ره) با مردم در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

امام خمینی (ره) در پاریس با وجود آن هوای سرد و با توجه به کهولت سنی شان، دستور دادند وسایل گرمازای خانه مسکونی ایشان را خاموش کنند تا با مردم ایران که در زمستان 57 دچار مضیقه شدید نفت بوده و مجبور بودند سرما را تحمل کنند، وضعی مشابه داشته باشند..

اعتقاد به مردم از دیدگاه امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

شعله های  انقلاب اسلامی از سال 1342 با مبارزات امام خمینی (ره) شروع به زبانه کشیدن کرد و امام (ره) با پشتوانه مردم پا به میدان مبارزه گذاشتند اما درنهایت در سال57 به پیروزی رسید به طوری که امام (ره) معتقد بود و به صراحت بیان کردند، به پشتوانه  ملت دولت تعیین می کنم و این باور ریشه در اعتقاد و باور قلبی امام (ره) نسبت  به مردم بود و در سراسر دوران حیات ایشان و حتی رحلت شان و بعد از آن همچنان ادامه دارد.

امام خمینی (ره) نقش مردم را در همه ابعاد و مسائل اجتماعی و سیاسی می دیدند. زمانی که امام (ره) به ایران آمد و انقلاب به پیروزی رسید بحث انتخاب نوع حکومت مطرح می شود  ودر یک رای گیری عمومی از همه ملت ایران و حتی آنها که در خارج از کشور زندگی می کردند خواسته شد نوع حکومت را تعیین کنند. مردم به پای صندوق های رای رفتند و به حکومت جمهوری اسلامی رای دادند. در حقیقت باید اذعان کرد مردم حکومت جمهوری را انتخاب و به آن رای دادند.

مردم مطالبات خود را از رهبر خود که اجرا کننده سیاسیت گذاریها و اصول است پیگیری می کردند و این موضوع در مسیر 35 ساله انقلاب اسلامی در جریان بوده است. امام (ره) بنیانگذار حکومت مردمی و اسلامی است که همیشه پیوند عمیق  با مردم داشته است و امام (ره) خیلی زیبا و پررنگ حضور مردم را حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ترسیم می کند، وقتی  برخی از افراد به ایشان می گویند: مسیر حرکت انقلاب کند شده و مردم خسته شده اند که امام خمینی (ره) در پاسخ به چنین افرادی می گویند: «هی نگویید مردم خسته می شوند، شما مردم را نمی شناسید. این مردم تا آخر با ما خواهند آمد. هر زمان ما روحانیان به میدان آمده ایم، آنها هم مهیا بوده اند.»

حتی برخی از مسئولان و ا شخاصی که از نزدیک با امام (ره) رفت و آمد داشتند و ایشان را می شناختند در مورد نقش و جایگاهی که  امام خمینی (ره) برای مردم  قائل بودند تاکید می کنند. به عنوان نمونه به مطلبی که شهید مطهری بیان کردند اشاره می کنیم : سرنوشت بسیاری از رهبران بزرگ دنیا اعم از مذهبی و غیر مذهبی را خیلی دقیق مطالعه کرده ام ولی هیچ کدام به اندازه امام (ره)معتقد به مردم نبودن امام (ره) اعتماد و اطمینان به امت مسلمان،را بسیار اساسی ومستحکم قبول داشتند،از موارداستثنایی و بی نظیر درتاریخ است. برای آنان ارزش و احترام قائل بود و مردم را ولی نعمت خود می دانستند.

بخش مهمی از توجه امام خمینی (ره)  به محرومان، مستضعفان، پابرهنه ها، افراد مستضعف و افراد حاشیه  نشین معطوف بود و به مناسبت های گوناگون از آنان حمایت و دفاع می کرد. تا جایی که آنان را به عنوان الم داران  اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی معرفی فرمودند و اسلام فقرای دردمند، پابرهنگان، سیلی خوردگان، با اسلام ائمه معصومین (ع ) و عارفان پاک طینت، مترادف برمی شمردند.

مستضعفان را ضعیف نمی شمردند، بلکه آنها را بالاتر از مستکبران و طاغوتیان می دانستند و در نظر ایشان دولت های استکباری  و طاغوتی، مستضعفان  را به استضعاف کشیده اند و نیروی ایمان مردم مستضعف را آن قدر ارزشمند محسوب  می کند که امام خمینی (ره)  رسول اکرم(ص) و یاران وی را از همین جمعیت به اصطلاح قشر مستضعف و پایین جامعه معرفی می کند و خاطرنشان می سازد: «فرستادگان الهی نیز از میان اقشار محروم برخاسته اند و با حمایت این افراد به ستیز با مخالفان و معاندان برخاسته اند.»

بیان این نکات نشان می دهد که امام خمینی (ره) عنایت ریشه ای و عمیقی  و دقیق به قشر مستضعف جامعه دارد دیدگاه شان انقلاب را افراد طبقه کم درآمد و مستضعف جامعه به وجود آورده اند.

رهبری که در شرایط جنگی از کوپن استفاده می کرد

در تمام سال هایی که اجناس پرمصرف و کم یاب از طریق کوپن توزیع می شد، امام هم مانند سایر مردم اجناس کوپنی استفاده می کردند. یکی از افرادی که درمنزل ایشان و حسینیه فعالیت داشته، بیان می کند: اجناس  کوپنی  امام و همسرشان را می گرفتم و تحویل می دادم.

همسر یکی از اشخاصی که به دیدن همسر امام (ره) آمده بودند، مقدار قابل توجهی لباس نشسته در خانه مشاهده می کند وی از خانم اجازه می خواهد تا به ایشان در شستن لباسها کمک کند که خانم نمی پذیرند و وقتی اصرار زیاد آن فرد را می بیند می گوید راستش پودر لباسشویی نداریم آن شخص از این که مشاهده می کند در خانه رهبر هم همه چیز به اندازه کوپن مصرف می شود نه بیشتر تعجب کرده بود.

 امام خمینی (ره) بسیار ساده و بدون تشریفات زندگی می کردند و این قدر به این مسئله معتقد بودند که فقط عمل نمی کردند بلکه به مسئولان هم توصیه عملی و زبانی دراین راستا داشتند هرگز از سطح زندگی یک طلبه ساده  فراتر نرفتند.

حضرت آیت اللّه  خامنه ای می فرماید:

«افتخار نظام اسلامی آن است که امام (ره) تا پایان عمر در  طلبگی زندگی کرد و بدون استثناء دامان خود را از طرز زندگی رایج مسئولان در سایر کشورها پاکیزه نگه داشتند و مانند قشرهای متوسط مردم خود زندگی کرده اند. مردم میان خود و مسئولان،آن فاصله عمیقی را که در همه جای دنیا میان مردم و مسئولان احساس می شود ، مشاهده نکردند. حرف خود را بی محابا زده و اگر انتقادی داشته اند، به راحتی مطرح ساخته اند.»

از باور قلبی مردم به امام تا پیروزی انقلاب اسلامی 

وقتی امام خمینی (ره) خودش را از مردم جدا نمی داند

«اینک من به همه عزیزانی که خانه و کاشانه و جگرگوشگان خود را در این حوادث و میدان کارزار ازدست داده اند، عرض می کنم که به طور یقین شما احساس هم دردی این خدمت گزار و پدر پیر خود را درک می کنید که من ویرانی خانه های شما را ویرانی خانه خود و شهادت و جراحت عزیزان و فرزندان شما را شهادت و جراحت فرزندان خود می دانم و با شما هستم و شما را به صبر و مقاومت سفارش می کنم»

امام پس از عشق و علاقه به خدا و اولیاء، بیشترین عشق و علاقه را به مردم داشتند و عشق به مردم را عشق به خدا می دانستند و پیوسته می فرمودند: «دو چیز را دشمنان ما نشناخته اند، یکی اسلام و دیگری ما را آرامش مردم را می خواستند» و در این راستا همیشه به مسئولان سفارش می کردند.

 
 
انقلاب/////باور قلبی امام خمینی (ره) به مردم شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی را ممکن کرد/انقلاب اسلامی ریشه در ایمان مردمی دارد 
 

عشق متقابل میان مردم وامام خمینی (ره)

دکتر حسن عارفی نقل می کند: یک روز صبح خدمت امام خمینی (ره) رسیدم ایشان را معاینه کردم و رفتم و بعد از خدمت شان مرخص شدم، بعد از من نامه ای بایک پولیور بافتنی به حضرت امام خمینی (ره) داده می شود. ایشان نامه را می خوانند، می بینند از بانویی دردمند است و یادم نیست بچه اش شهید شده یا شوهرش؛ ولی به هر صورت  آن خانم در نامه ای نوشته بودند: من هر ردیف از لباس را که می بافتم، یک صلوات هم می  فرستادم و امام ( ره) را هم در حین بافتن لباس دعا می کردم. ایشان هنگامی که این نامه را می خوانند، احساساتی شده و همین عامل باعث درد قلب شان می شود و سریع به من خبر دادند و خودم رابه جماران رساندم.

نهضتی که سالها بعداز رحلت امام خمینی همچنان ادامه دارد

رحلت امام خمینی (ره) زلزله ای  عظیم به پا کرد،همانند روز 12 بهمن 57 که امام قدم به خاک ایران که نه قدم برقلبها و چشمهای عاشقانش از سراسر ایران اسلامی گذاشت و مردم استقبالی بی نظیر و تاریخی از ایشان کردند اما با این تفاوت که رحلتش درد و فراقی جانکاه بود رهبری و مراد پدری برای ملت ایران محسوب می شد مقتدایی که بعداز ائمه (ع) جهان هرگز به خود ندیده بود آن هم بعداز حکومت استبداد شاهنشاهی ودیکتاتوری وظلم ها وتباهی که برای ملت ایران به بار آورده بود.14خرداد  68 تلخ ترین سخت ترین  روز زندگی مردم ایران بعداز پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود. مردم رهبری را بدرقه کردند که همه حیات دینی و اسلامی شان را مدیون و مرهون وی بودند.

مردم ایران فراموش نکرده و هرگز نمی کنند، نه تنها از ستم شاهان ستمگر شاهنشاهی بلکه از دستهای چپاول غارتگران  آمریکایی و غرب وشرق  را از سرزمینشان  کوتاه کرده  و نجات شان داده بودند.

منادی وحدت در عصر جاهلیت مدرن سرمنشا عزت، اقتدار،امنیت ،آزادی و استقلال را از دست داده بودند آنچه سالها آرزوی ملت مسلمان ایران بود ر ابرایشان به ارمغان آورد وارزشهای ناب اسلامی بار دیگر بعد  از زمان نبی مکرم اسلام احیاء کرد صدها توطئه و ترفند استکبار جهانی وایادی کفر و نفاق را با تکیه به خداوند و پشتوانه نیروی ایمان مردمی شجاع ومبارز خستگی ناپذیر پشت سرگذاشت جنگی 8 ساله و نابرابر را رهبری وهدایت کرد و با نفس روحانی اش هزاران پیر و جوان آماده و جان برکف برای اطاعت ازفرامینش که منبعث از اسلام ناب بود به جبهه جنگ تحمیلی گسیل شده و عاشقانه با سلاح ایمان در برابر استکبار جهانی به مبارزه پرداختند و قدرت پوشالی و هیاهوی توخالی  استکبار را درهم شکستند.

امام خمینی (ره) اسطوره تقوا و فضیلت بودندعارفی که ابعاد شخصیتی و فکریش عمیق و اندیشه های ناب اسلامی و ایمانی اش در بسیاری زمینه هاناشناخته ماند و حتی عاشقان و شیفتگانش ایشان همه جوانب و ابعاد شخصیتی ایشان را نمی شناسند.

رهبری که بیش ازهمه مسائل به وحدت مسلمانان جهان شیعه و سنی تاکید می کردند و همواره حفظ وحدت را عامل بقای نظام اسلامی می دانستند و همچنان که برای استقبال ورودش به ایران از همه دنیا آمده بودند خبرنگاران و رسانه ها خارجی وداخلی به انعکاس مراسم رحلتش پرداختند که همچنان بعد از گذشت 27 سال مردم همچنان مراسم سالگرد رحلت ملکوتی اش را گرامی می دارند و انقلاب اسلامی با رهبری شاگرد امام خمینی (ره) آیت الله خامنه ای (مد ظله) به حرکت خود مقتدر و استوار ادامه می دهد و بعد ازرحلت و گذشت سالها از رحلت امام خمینی (ره) ثمره و دستاوردهای انقلاب اسلامی نه تنها در ایران که در تمامی کشورهای تحت سلطه نمود عینی یافته است .

حرکت و بیداری اسلامی که امروز در کشورهای خاورمیانه و بسیاری از کشورهای اسلامی رخ داده است ثمره نهضت اسلامی و بینش آگاهی سایر کشورهای اسلامی است که از انقلاب اسلامی نشات گرفته است انقلابی که خود منبعث از نهضت عاشوراست و ان شاءالله تا قیام حضرت مهدی (عج) استوار و پابرجا ادامه دارد.

گزارش از محدثه هاشمی زاده

انتهای پیام/191

نظر شما
پربیننده ها