حماسه «پد‌ خندق» تجلی زیبایی شهادت و اطاعت از ولایت

چهارم تیرماه سالروز حماسه‌ای عظیم و بزرگ از دلاورمردان و شیرمردان سرزمین عشایر و ایل‌ها، سرزمین ذخیره‌های انقلاب، سرزمین خط‌شکنان خودشکن، خطه قهرمان پروری که نسبت به جمعیت بیشترین حضور را در ۸ سال دفاع مقدس به ثبت رسانده است.
کد خبر: ۲۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱ - 25June 2014

حماسه «پد‌ خندق» تجلی زیبایی شهادت و اطاعت از ولایت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از یاسوج، چهارمین روز از چهارمین ماه سال یادآور رشادت هایی است که گردان حضرت رسول (ص) و تیپ 48 فتح در پد خندق انجام داد تا دشمن بعثی متحیر بماند که چگونه یک سپاه از ارتش عراق 16 ساعت مقابل یک گردان زانو می زند و نمی تواند پیشروی کند.

چهارم تیرماه یادآور حماسه های فراموش نشدنی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس است، حماسه ای که مردان این دیار در پد خندق آفریدند تا بزرگی ایمان و معرفت خود، زیبایی شهادت، اطاعت از ولایت، پد خندق، چهارم تیر و گردان حضرت رسول (ص) را در دل تاریخ جنگ ثبت کنند.

امروز سالروز آن مقاومت و حماسه است با فرمانده گردان حضرت رسول (ص) همکلام شده ایم تا حال و هوای آن روز رزمندگان و ناگفته های پد خندق را ورق بزنیم.

دشمن قصد داشت با ایجاد رعب ضریب موفقیتش را افزایش دهد

فرمانده گردان حضرت رسول (ص) در پد خندق از تحرکات دشمن در روزهای نزدیک به حماسه پد خندق یاد کرد و گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی خرداد ماه سال 67 ماشین جنگی رژیم بعثی عراق بر حجم تحرکات خود افزود و در همین راستا در 28 خرداد سال 67 و پس از آن دشمن نیروهای خود را در جزایر مجنون تقویت کرد و به روشنی و بدون رعایت اصل غافلگیری قصد داشت تحرکات خود را نشان دهد تا با ایجاد رعب در نیروهای رزمنده ما ضریب موفقیتش را افزایش دهد.

شکرالله واهبی زاده با بیان اینکه در آن روزها عراق دو هزار نفر نیروی نظامی در نزدیکی شهر بصره مستقر کرده بود تا در کوتاهترین زمان بتواند نیروهای عمل کننده اش را در جزایر مجنون تقویت و پشتیبانی کند، افزود: این تنها عراق نبود که داشت به سراغ ما می آمد بلکه 36 کشور شرق و غرب و منطقه که دارای تسلیحات پیشرفته بودند ارتش عراق را از اول جنگ تا این روز همراهی می کردند.

وی بیشترین حمایت شرق و غرب از عراق را در اواخر جنگ دانست و خاطر نشان کرد: این حمایت ها به این دلیل بود که می خواستند روسیاهی و شکست های پی در پی صدام و حمایت کنندگانش را جبران کنند.

روز چهارم از ماه چهارم سال 67، وقوع حماسه ای کم نظیر

واهبی زاده اظهار کرد: روز چهارم از ماه چهارم سال 67 یادآور خاطرات مقاومت کم نظیر، عاشورایی عاشورائیان گردان حضرت رسول(ص) در پد خندق است.

فرمانده وقت گردان حضرت رسول (ص) با بیان اینکه سرانجام ارتش عراق با طرح ریزی قبلی و شناسایی و شناختی که از منطقه جزایر، کوشک و طلائیه داشت با اجرای آتش سنگین بامداد چهارم تیرماه 67 حمله خود را آغاز کرد، تصریح کرد: این آتش سنگین روی خط دفاعی، جاده های ارتباطی، مواضع توپخانه ها، مقرها و مراکز تجمع نیروهای ما بود و همچنین دشمن به بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گسترش یافته بود اقدام کرد.

وی افزود: دشمن ساعت 3 و 45 دقیقه صبح همان روز عملیات خود را از محورهای جاده خندق–طلائیه و پیچ کوشک آغاز کرد و در محور خندق نیروهای دشمن با تیپ های 1 ، 2 و 3 کماندویی از سپاه ششم وارد عمل شدند.

واهبی زاده با اشاره به اینکه گردان حضرت رسول(ص) که متشکل از پاسداران رسمی گچساران، یاسوج و دهدشت بود روی جاده خندق مستقر بود، گفت: جاده خندق بین جزایر مجنون و شط علی در منطقه هور قرار دارد ارتفاع این جاده (پدخندق) از سطح آب هور 2 الی 3 متر است عرض آن 8 متر و طولش 13 کیلومتر می باشد.

وی گفت: در انتهای این جاده که پیشانی جنگ بود دژی داشت که معروف بود به دژ خندق که گنجایش یک گروهان را داشت.

این رزمنده در پد خندق، خاطر نشان کرد: دشمن در سمت چپ ما از جزایر عبور و در محور طلائیه و کوشک توانست پیشروی کند و تا ساعت 9 صبح یگان های خود را به جاده اهواز خرمشهر کیلومتر 55 برساند و با بستن جاده و زدن چند پل و تخریب قسمتی از راه آهن در نقطه مرزی مستقر شوند.

واهبی زاده با بیان اینکه کلیه محورهای سمت چپ ما تا ساعت 9 صبح سقوط کردند، تصریح کرد: تنها محوری که سقوط نکرد و معادلات دشمن را به هم زد و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام کرد محور خندق بوده که با مقاومت کم نظیر دلاور مردان گردان حضرت رسول (ص) روبرو شد.

وی افزود: با وجود اینکه ما در یک محاصره کامل به سر می بردیم و هیچ امیدی به پشتیبانی نبود ولی دشمن یک قدم نتوانست پیشروی کند و ناچار شد از سمت چپ ما را از پشت دور بزند که باز با این کار هم موفق نشد.

فرمانده گردان حضرت رسول(ص) در پد خندق، اظهار کرد: اگر دشمن از طریق جاده خندق در همان ساعات اولیه موفق می شد می توانست از طریق آن جاده در همان ساعت 8 صبح خود را به اهواز برساند ولی جنگیدن عاشورایی عاشورائیان گردان حضرت رسول (ص) باعث شد که دشمن در این محور موفق نشود.

وی با بیان اینکه رزمندگان گردان حضرت رسول(ص) تا ساعت 2 بعد از ظهر با وجود محاصره، گرمای 45 درجه و نبود آب و تشنگی و کمبود مهمات در دو جبهه می جنگیدند، عنوان کرد: جبهه اول مبارزه با نفس اماره و تحمل سختیها و مشکلات و جبهه دوم جنگ با دشمن هم در آب و هم در زمین و هوا بود.

واهبی زاده افزود: شرایط بسیار سخت و دشوار بود آنجا ظهر عاشورا تداعی می شد صحنه های خیلی دلخراشی که همه چیزش مثل ظهر عاشورا شده بود آن طرف زیدیان زمان و این طرف حسینیان و عاشورائیان زمان به مصاف هم رفته بودند تا بار دیگر عاشورای سال 61 هجری تکرار شود چرا که امام راحلمان فرمودند جنگ ما تکرار عاشورا است.

در روایت حوادث پد خندق دقت شود

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان 8 سال دفاع مقدس، خاطر نشان کرد: آن دلاور مردان شهید شدند تا امروز من و شما و همه ملت ایران صاحب استقلال، آزادی و امنیت باشیم.

فرمانده گردان حضرت رسول(ص) با بیان اینکه کسانی باید از رشادت ها و حوادث آن روزها بگویند که خود آن شرایط را درک کرده باشند، افزود: برخی از کسانی که امروز از آن حوادث سخن می گویند آن روزها حضور نداشته اند و برخی دیگرهم به دلیل فشارهای جنگ تسلط کافی بر شرایط نداشته اند پس باید در روایت حوادث آن روزگار دقت شود.

واهبی زاده روحیه شهادت طلبی و ایثار را راهگشای تمام مشکلات دانست و ابراز کرد: آن چیزی که سبب پیروزی رزمندگان ایران در دفاع مقدس بود روحیه شهادت طلبی و ایثار و تاسی از فرهنگ عاشورا بود که این روحیه در تمام مشکلات می تواند کارگشا باشد.

وی گفت: امروز مسئولان باید آن رشادتها را به صورت دقیق به نسل آینده منتقل کنند و بدانند که اراده و ایمان پولادین رزمندگان باعث پیروزی آنها شد و امروز نیز با همین اراده می توان در مقابل جبهه های استکبار پیروز شد.

اوج حماسه دلاورمردان کهگیلویه و بویراحمد در پد خندق بود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: غیور مردان این استان به طور مداوم همراه و همدوش سایر استان ها در مناطق جنگی حضور فعال داشتند و نسبت به جمعیت بیشترین حضور را در دفاع مقدس داشته و در عملیاتهای متعدد شرکت داشته اند.

سرهنگ امرالله درفشی، نیروهای استان را نیروهایی خط شکن عنوان کرد و اظهار کرد: اوج حماسه این دلاور مردان گمنام در واپسین روزهای جنگ اتفاق افتاد و این حادثه تاریخی را جوانانی خلق کردند که در عملیاتهای مختلف در طول 8 سال دفاع مقدس افتخارات بیشماری را نصیب اسلام و ایران نموده بودند.

وی با بیان اینکه نیروهای استان در فاو تحسین جهانیان را برانگیختند و در کربلای 4 و 5 و مقاومت در کردستان نیز افتخاراتی کسب کردند، افزود: حماسه و مقاومت دلیر مردان استان کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ چهارم تیرماه 1367 در منطقه هورالعظیم انجام شد و رزمندگان این استان در این حماسه 87 شهید و 73 آزاده تقدیم نظام و انقلاب کردند.

تشریح موقعیت پد خندق و دژ خندق

درفشی افزود: پد خندق رشادت های فراوانی را به خود دیده است اما حماسه ای که باعث شد نام پد خندق ماندگار شود مربوط به روزهای آخر جنگ است زمانی که دشمن تا دندان مسلح توانست فاو را پس بگیرد و برای گرفتن جزایر مجنون شمالی و جنوبی به این مکان حمله کند و زبده ترین نیروهای خود را برای بازپس گیری این منطقه وارد عمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: دژ و پد خندق به علت اینکه محل عبور سپاه ششم ارتش عراق و نفوذ به عقبه پد و اشغال مناطق متصل به جزایر مجنون و شط علی بود برای عراق اهمیت فراوانی داشت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گهگیلویه و بویراحمدافزود: دژ خندق، ساختمانی محکم بود که توسط نیروهای خودی به وسیله نبشی و الوارهای محکم ساخته شده و از تدابیر حفاظتی، امنیتی، دفاعی و بهداشتی مناسب برخوردار بود و روی دژ به ارتفاع 4 الی 5 متر با گونی های پر از خاک پوشیده شده بود که کمتر سلاحی می توانست در آن کارساز و اثرگذار باشد.

درفشی تصریح کرد: بالای دژ کانالی جهت تردد نیروها احداث شده بود و علاوه بر این بر روی بلندای دژ سنگرهای حفاظتی و دژبانی وجود داشت.

گردان حضرت رسول (ص)در نوک حماسه پد خندق

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد به ترکیب نیروها در حماسه پد خندق اشاره کرد و گفت: نیروهای مستقر در دژ قریب به اتفاق پاسداران قدیمی از شهرستان های کهگیلویه، گچساران و بویراحمد و تعدادی از نیروهای مومن و مخلص بسیجی تشکیل شده بود که از نظر شجاعت و از خود گذشتگی در استان کهگیلویه و بویراحمد زبانزد خاص و عام بودند.

درفشی با بیان اینکه اگر حماسه پایمردی، مقاومت و از خودگذشتی آنان نبود اکثر نیروهای تیپ 48 فتح مستقر در خط پدافندی و یگان های همجوار به احتمال زیاد شهید، اسیر و یا مجروح می شدند، ابراز کرد: رزمندگان تیپ 48 فتح در منطقه عملیاتی حضور داشته اند اما مسئولیت اصلی حفظ و حراست از محور خندق به عهده گردان حضرت رسول (ص) بود که دو گردان امام علی (ع) و ویژه شهدا به عنوان احتیاط این گردان در منطقه درگیر بوده اند.

وی افزود: گردان حضرت رسول به فرماندهی سید شکرالله واهبی زاده در نوک محور مستقر بودند علی رغم اینکه جناحین آنها از تیپ ها و لشکرها عقب نشینی کردند ولی تیپ 48 فتح جانانه ایستاد و عقب نشینی نکرد.

وی دفاع تیپ 48 فتح در حماسه پد خندق را 16 ساعت اعلام کرد و افزود: این مقاومت باعث شد که دشمن نسبت به اهداف از پیش تعیین شده ناکام بماند و نتواند بیش از این پیشروی نماید که اگر آن حماسه و مقاومت نبود چه بسا قسمت اعظمی از خوزستان در معرض خطر و سقوط قرار می گرفت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس پایان نبرد در پد خندق را تقدیم 87 شهید و 73 آزاده دانست و گفت: یکی از بهترین ویژگی های حماسه پد خندق، روحیه شهادت طلبی، ایثار و از خودگذشتگی و آن رشادت هایی بود که 87 بزرگ مرد در واپسین لحظات عمر شریفشان از خود نشان داده اند.

درفشی اظهار کرد: همه ما وظیفه داریم که ضمن جلوگیری از تحریف و یا فراموشی این ارزش ها آنها را بدون هیچ کم و کاست و اغراقی به نسل کنونی و نسل آینده که تشنه حقایق هشت سال دفاع مقدس هستند تحویل دهیم.

وی از آمادگی بنیاد حفظ آثار برای ثبت و نشر خاطرات رزمندگان و وقایع دفاع مقدس خبر داد و خاطر نشان کرد: رزمندگان همانطور که به فرمان ولی زمان خود لبیک گفته اند و احساس مسئولیت نموده و روانه مناطق عملیاتی شده و نقش آفرینی کرده اند حال نیز جهت انتقال آن رشادت ها و وقایع مهم احساس مسئولیت کنند و در راستای انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسل کنونی و آینده با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همکاری کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار