فعال دینی سومالیایی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

گسترش فعالیت‌ وهابی‌ها در شاخ آفریقا/ شرایط برای کار مذهبی در سومالی سخت است

«محمد عبدالله» با بیان اینکه 30 درصد جمعیت سومالی را پیروان فرقه ضاله وهابیت تشکیل می‌دهند، گفت: شرایط برای کار مذهبی در سومالی، علاوه بر بهبود اوضاع سیاسی، بسیار سخت است.
کد خبر: ۲۲۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹ - 31January 2017
گسترش فعالیت‌های وهابیت در شاخ آفریقامحمد عبدالله، پژوهشگر مسلمان سومالیایی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، با اشاره به افزایش فعالیت‌های فکری و مذهبی وهابیت اظهار داشت: این فعالیت‌ها باعث شده هم‌اکنون 30 درصد از جمعیت 55 میلیون نفری سومالی را تکفیری‌های مورد حمایت رژیم وهابیت سعودی تشکیل دهند؛ این درحالی‌ است که تا قبل از دهه 90 میلادی (70 شمسی) تمام جمعیت این کشور را مسلمانان سنی مذهب پیرو صوفیه تشکیل می‌دادند.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی- تکفیری در خاک سومالی افزود: سومالی بیش از 30 سال است که از داشتن دولتی قوی محروم است. در اواسط دهه 90‌ میلادی آمریکا به بهانه پایان دادن به جنگ داخلی سومالی حمله کرد؛ اما در نتیجه این اتفاق و حوادث بعدی، گروه‌‌های شورشی به‌ویژه وهابی‌ها در کشور قدرت گرفتند و بعدها جریاناتی نظیر «دادگاه‌های اسلامی» و «جنبش جوانان (الشباب)» به راه افتادند که باعث کشتار، خرابی و گسترش اندیشه‌های افراطی در سومالی شدند.

وی به ضعف دولت سومالی در جهان اشاره کرد و گفت: من هم‌اکنون با گذرنامه اتیوپیایی به خارج از سومالی رفت‌وآمد می‌کنم؛ زیرا علی‌رغم ضعف دولت سومالی در امور بین‌الملل و صادر نکردن گذرنامه برای اتباع سومالی، از قبیله‌ای هستم که شاخه‌ای در اتیوپی دارد و به همین دلیل توانستم گذرنامه‌ای اتیوپیایی بگیرم و به کشورهای مختلف بروم که هم‌اکنون با همین گذرنامه در ایران سکونت دارم و مشغول تحصیل در جامعه المصطفی (ص) در شهر مقدس قم هستم.

این پژوهشگر شیعه مذهب در مورد تجربه خود پیرامون آشنایی و سپس گرایش به مذهب تشیع گفت: از آنجا که اکثریت مردم کشور ما را مسلمانان صوفی مذهب تشکیل می‌دهند، علاقه به اهل بیت(ع) در میان تمام مردم سومالی مخصوصا خود من وجود داشت تا اینکه پس از 10 سال تحصیل در زمینه علوم اسلامی و بر اساس مطالعه دقیق در قرآن کریم و تاریخ اسلام، به مذهب تشیع روی آوردم.

محمد عبدالله در بیان جنایات تکفیری‌ها در سومالی اظهار داشت: آنان، یعنی گروه دادگاه‌های اسلامی و سپس الشباب، در زمان قدرت‌شان اقدام به تخریب قبور علما و عرفای صوفیه و هر نوع علامتی که از نظر آنان شرک محسوب می‌شد، کردند. به همین دلیل درگیری‌های گسترده‌ای میان آنان و عامه مردم، که حامی جریان صوفیه هستند، در موگادیشو و دیگر شهرهای سومالی رخ داد.

وی دلیل ضعف و عدم حضور چشمگیر از سوی پیروان اهل بیت(ع) را ناشی از کوتاهی در ارسال کتب دینی و سفر مبلغان دینی شیعه به سومالی عنوان کرد و گفت: به دلیل فعالیت‌های گسترده مبلغان وهابی وابسته به رژیم وهابیت تکفیری سعودی، هم‌اکنون قریب به یک سوم مردم سومالی پیرو فرقه ضاله وهابیت هستند و به همین دلیل شرایط برای کار مذهبی در سومالی، علاوه بر بهبود اوضاع سیاسی، بسیار سخت است.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار