سیمرغ 35/ 15

ضیافت مبارک مستندهای سینما حقیقت در جشنواره سی و پنجم «فیلم فجر»

جشنواره سی و پنجم فیلم فجر در بخش مستند 11 فیلم را اکران می‌کند که در نوع خود آثاری متفاوت و ارزشمندی بوده و نوید سالی ثمر بخش برای فیلم‌های مستند است.
کد خبر: ۲۲۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳ - 30January 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، جشنواره سی و پنجم «فیلم فجر» در بخش مستند آثار قابل تاملی را به نمایش می‌گذارد که علاوه بر گوناگونی در موضوع از استانداردهای بالایی برخوردار است. برخی از این آثار مثل «بزم رزم» و «آبی کمرنگ» و تعدادی دیگر از این آثار در سینما حقیقت به نمایش درآمده بودند.

وجود آثاری در حوزه تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، نشان از توجه این جشنواره در بخش مستند به این موضوعات دارد. قابل توجه اینکه هر چقدر در آثار داستانی با نوعی پس رفت و یا ایستایی مواجهیم، در سینمای مستند شاهد گام‌های بلندی هستیم که در مستندهای «بزم رزم» و «آبی کمرنگ» نمونه آن را خواهیم دید.

«صفر تا سکو»

صفر تا سکو به کارگردانی «سحر مصیبی» و تهیه کنندگی «مهتاب کرامتی» و «طهورا ابوالقاسمی» زندگی سه خواهر ورزشکار «شهربانو»، «سهیلا» و «الهه منصوریان» را روایت می‌کند که در رشته رزمی ووشو قهرمان آسیا و جهان شده‌اند. شهربانو منصوریان قهرمان پنج دوره مسابقات جهانی، الهه منصوریان فاتح سه دوره رقابت‌های جهانی و سهیلا منصوریان هم دارای مدال طلای بازی‌های آسیایی است.


«آبی کمرنگ»

آبی کم‌رنگ به کارگردانی و تهیه کنندگی «آرش لاهوتی» است و به بیان زندگی چهار جانباز اعصاب و روان در یکی از بیمارستان‌های روان‌پزشکی تهران می‌پردازد. این جانبازان که در جنگ تحمیلی ایران و عراق مجروح شده‌اند، سال‌های بسیاری است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

«آوانتاژ»

آوانتاژ به کارگردانی «محمد کارت» و تهیه کنندگی «محمد کارت» و «آبان عسکری» روایتگر حال، آینده و کمی از گذشته‌ تعدادی کارتن‌خواب در حال بهبودی است. عده‌ای از آنها که در حال بهبودی هستند، تیم فوتبالی تشکیل می‌دهند و برای مسابقه با پیشکسوتان استقلال آماده می‌شوند تا اگر در این مسابقه برنده شوند، تیم آنها به عنوان یک تیم باشگاهی در تهران به ثبت برسد.

«بزم رزم»

بزم رزم به کارگردانی «سیدوحید حسینی» و تهیه کنندگی «مهدی همایونفر» و «سیدوحید حسینی» این مستند که با هدف تمرکز بر روی موسیقی دهه 60 ساخته شده و به بررسی تحلیلی درباره موسیقی دهه 60 ایران از سال 57 تا 67 می پردازد. بزم رزم با حدود 20 چهره موسیقی همچون حسین علیزاده، مجید درخشانی، بیژن کامکار، کامبیز روشن روان، حسام الدین سراج، علی اکبر شکارچی و ... گفتگو شده است.


«رئیس الوزراء»

رئیس‌الوزراء به کارگردانی «سیدمحمدرضا هاشمیان» و تهیه کنندگی «محمدرضا هاشمیان» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» روایت مستندی است از دوره چهارم نخستوزیری «احمد قوامالسلطنه». در آن زمان یعنی سال 1324 ایران دوران بسیار پرآشوبی را پشتسر میگذاشت. نیروهای نظامی شوروی برخلاف توافق تهران از خارجکردن نیروهای خود از شمال ایران خودداری میکردند تا بتوانند با فشار بر دولتها، امتیاز استخراج و اکتشاف نفت شمال ایران را از آن خود کنند، همچنین با حمایت از گروههای جداییطلب مانند حزب دموکرات آذربایجان و کردستان، استقلال کشور را در خطر قرار داده بودند. در چنین دوران پرآشوبی بود که احمدقوام برای چهارمین بار به نخستوزیری رسید تا بتواند با تلاش و مدیریت خود کشور را از ورطه بحران خارج کند.


«ناپدید»

ناپدید به کارگردانی «فرحناز شریفی» و تهیه کنندگی «احسان رسول‌اف» است. ایده‌ اصلی فیلم بر اساس آگهی‌های گم‌شدگان در روزنامه‌ها شکل گرفت. البته فیلم ناپدید با روایتی اپیزودیک و با ساختاری تجربی ساخته شده است و فقط خودش را محدود به آگهی‌های گم‌شدگان نمی‌کند.

«فوق ماراتن»

فوق ماراتن به کارگردانی «سعید کشاورز» و تهیه کنندگی «امید ابیوردی» و «سعید کشاورز» روایت مردی روستایی در اطراف شیراز است که توانسته مسافتی را به طول 92 کیلومتر بدود و رکوردی جدید ثبت کند؛ او در ادامه تصمیم می‌گیرد رکوردار دوی ماراتن جهان شود.

«انحصار ورثه»

انحصار ورثه به کارگردانی «محمدعلی شعبانی» و تهیه کنندگی «محمدعلی شعبانی» و «حسین افشار» است که برای اولین در سینما حقیقت به نمایش عمومی درآمد. در خلاصه موضوع این فیلم مستند 72 دقیقه‌ای که تولید سال 1395 است می‌خوانیم: «مرتضی آوینی که بود و چگونه تبدیل به بزرگترین برند فرهنگی انقلاب اسلامی شد؟»

این فیلم نگاه تازه نه لزوما حقیقی به موضوع شهیدآوینی دارد. این نگاه مخالفان و موافقان بسیاری دارد و از آثار مهم بخش مستند فیلم فجر است.

«متهمین دایره بیستم»

متهمین دایره بیستم به کارگردانی و تهیه کنندگی «حسام اسلامی» است. این مستند زندگی بی‌واسطه از چند نوجوان بزهکار را روایت می‌کند، نوجوانانی که از خصوصی‌ترین لحظات زندگی‌شان فیلمبرداری شده است.

 فیلم شش سال از زندگی چند بزهکار نوجوان از سن 17 تا بیست و سه چهار سالگی‌شان را به تصیر می‌‍‌کشد. دوربین طی همه این سال‌ها با آنان همراه می‌شود و در شرایط مختلف زندگی‌شان که درگیر بزهکاری هستند تا زمانی که به زندان می‌افتند، کنارشان است.

 مستند نمایش عمومی نخواهد داشت، در نتیجه این فیلم امکان نمایش خارج از جشنواره را ندارد.

«آهستگی»

آهستگی به کارگردانی و تهیه کنندگی «یاسر خیر» است. این فیلم درباره مردی مبتلا به ام اس است که «انجمن حمایت از بیماران ام اسی» را در زاهدان مدیریت می کند. بیماری ام اس زندگی احساسی خانواده این مرد را فلج کرده است.

«کویرس سوریه کوچک»

کویرس سوریه کوچک به کارگردانی «سعید صادقی» و تهیه کنندگی «مرتضی شعبانی» است که برای اولین بار در بخش مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید، داستان محاصره یک پادگان در حومه حلب را روایت می‌کند.

«کویرس» نام یک پایگاه هوایی در حومه حلب سوریه است که به مدت سه سال و نیم در محاصره کامل داعش بود و سربازان و دانشجویان آن تمام این مدت مقاومت کردند تا دست داعش به این پایگاه نرسد.

این پادگان حدود یک سال پیش آزاد شد و گروه سازنده تصمیم به ساخت این مستند گرفتند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار