محمد کوچک:

تولیدات سینما را از منظر سینمای انقلاب بررسی می‌کنیم

دبیر ششمین هم‌اندیشی سینمای انقلاب و جایزه ققنوس، هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی را بررسی تولیدات سینمای ایران از منظر سینمای انقلاب و تقدیر از آثاری که در آن به مفاهیمی انقلابی توجه شده است، بیان کرد.
کد خبر: ۲۲۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ - 30January 2017
تولیدات سینما را از منظر سینمای انقلاب بررسی می‌کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جایزه سینمایی ققنوس از جمله رخداد‌های فرهنگی حوزه سینمای انقلاب اسلامی است که بعد از گذشت پنج دوره از برگزاری آن به نامی شناخته‌شده در فضای سینما تبدیل شده است و با وجود اینکه همزمان با جشنواره فجر برگزار نمی‌شود، با انتخاب آثار برتر از منظر انقلاب اسلامی، سینمای ایران را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. امسال و در روزهای پیش‌رو نیز ششمین دوره این رویداد فرهنگی سینمایی برگزار خواهد شد. به این بهانه گفت‌و‌گویی با محمد کوچک، دبیر این دوره از جایزه ققنوس داشته‌ایم.

جایزه ققنوس در حال جا افتادن به عنوان جایزه سینمایی است و حداقل چهره‌های سینمایی و به خصوص فیلمسازانی که در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس فعالیت دارند، با آن آشنا هستند، ولی برای کسانی که هنوز شاید با این رخداد آشنا نیستند، کمی درباره برگزاری محفل سینمای انقلاب و جایزه ققنوس توضیح دهید!

محفل سینمای انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس به سینمای ایران از منظر سینمای انقلاب اسلامی نگاه می‌کنند و تولیداتی را که در آنها به موضوعات انقلاب اسلامی پرداخته شده و حرف انقلاب اسلامی در آن زده شده است، بررسی می‌شوند. برای ما در این بررسی نوع نگاه فیلمساز مهم است و فیلم‌ها را از منظر محتوا و مضمون نقد و بررسی می‌کنیم. فیلم‌هایی که علاوه بر رعایت ساختارهای سینمایی، در آن به محتوای مدنظر سینمای انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

چه موضوعاتی را درباره سینمای انقلاب مدنظر دارید؟

متأسفانه هم‌اکنون در سینمای ایران با وضعیتی مواجه هستیم که کمتر در فیلم‌ها به حرف‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود و کمتر نشانی از سینمایی که امام خمینی(ره) مدنظرشان بود، دیده می‌شود. مفاهیمی مانند اینکه چرا انقلاب اسلامی انجام شد؟ عدالت اجتماعی، حجاب، جهاد اسلامی و سبک زندگی اسلامی کمتر در فیلم‌ها دیده می‌شود. اصولاً ما به فیلم‌ها از این منظر نگاه می‌کنیم که چه میزان از اسلام در سینما وجود داشته است!

این نوع نگاه چه تفاوت‌هایی با داوری‌های جشنواره فجر دارد؟ داورهای شما به چه نکاتی توجه می‌کنند؟

در داوری‌های جشنواره فجر بازیگر زنی جایزه بهترین بازیگر زن را می‌گیرد که از نظر داوران بهترین بازی را داشته باشد، ولی در جایزه ققنوس نگاه ما این است که کدام بازیگر زن در فیلم بهتر توانسته نشانه‌های یک زن در تراز انقلاب اسلامی را به تصویر بکشد. قطعاً زنی که روی دستش علامت فمینیستی دارد و آن را به نمایش می‌گذارد و درباره‌اش حرف می‌زند نمی‌تواند بازیگر زن مدنظر جایزه ققنوس باشد.

به غیر از نگاه انتقادی به سینمای ایران در حوزه کارهای ایجابی، جایزه ققنوس چه نقشی ایفا می‌کند؟

از طرف دیگر نگاه ما به جریان فکری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. یعنی بچه‌های هنرمندی که دارای تعهد و تخصص هستند، اما تجربه لازم را ندارند. جایزه ققنوس تلاش می‌کند این افراد را کشف و از آنها حمایت کند، مانند کاری که جشنواره عمار در حوزه فیلم کوتاه و مستند در حال انجامش است، ما در حوزه فیلم بلند سینمایی انجام می‌دهیم.

دوره ششم برگزاری جایزه ققنوس و محفل سینمای انقلاب با دوره‌های گذشته تفاوت‌هایی در محتوا و ساختار داشته است؟

در سال‌های گذشته داوری‌ها توسط اندیشمندان و اساتید دانشگاه انجام می‌شد، اما امسال بخش جدیدی در داوری‌ها افزوده شده و آن بخش رسانه است. در این بخش که رسانه‌های مکتوب، مجازی و تصویری(تلویزیون) در آن حضور دارند، چهره‌های رسانه‌ای به فیلم‌ها امتیاز می‌دهد. دخیل کردن رسانه‌ها در داوری‌ها به‌رغم اهمیت رسانه تا به حال مغفول باقی مانده بود و خوشبختانه جایزه ققنوس از امسال بخش داوری رسانه‌ها را هم اضافه کرده است. به نظر ما نظرات رسانه‌ها درباره آثار سینمایی کارشناسی و مهم است.

در این بخش چه رسانه‌هایی حضور دارند؟

در این بخش رسانه‌هایی از خبرگزاری فارس، روزنامه جوان، روزنامه کیهان و خبرگزاری تسنیم به همراه چند کارشناس از تلویزیون و چهره رسانه‌ای حضور دارند. در بخش اندیشمندان دکتر مجید شاه‌حسینی، ناصر هاشم‌زاده، سعید مستغاثی، محمدتقی فهیم و سیدمحمد حسینی و در بخش هنرمندان نیز شهریار بحرانی و سیدجلال دهقانی‌اشکذری حضور دارند.

جایزه ققنوس چه زمانی برگزار می‌شود؟

ما طبق سال‌های گذشته کمی دیر‌تر کارمان را شروع می‌کنیم تا تیم‌های اکران ما فیلم‌های جشنواره را بررسی و آثار منتخب‌شان را معرفی کنند. از روز 23 بهمن‌ماه نیز به مدت هفت شب در تالار سوره حوزه هنری اقدام به پخش فیلم‌های منتخب می‌کنیم. برای برنامه اختتامیه که در 29 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد نیز در نظر داریم فیلم «امپراطور جهنم» را اکران کنیم که قول‌های مساعدی گرفته‌ایم، اما هنوز به دلیل شرایط فنی فیلم، اکران آن قطعی نشده است.

تغییرات دیگری نیز در این دوره از برگزاری محفل سینمای انقلاب و جایزه ققنوس رخ داده است؟

بله، این را هم باید اضافه کنم که امسال برای نخستین بار مسابقه نقد دانشجویی به برنامه‌ها اضافه شده است که این کار با همکاری فضای رسانه‌ها برگزار خواهد شد. وسایل مربوط به این بخش از جمله طراحی پوستر آن انجام شده و طی یکی، دو روز آینده اطلاعات آن از طریق سایت سینما انقلاب منتشر خواهد شد تا علاقه‌مندان به حضور در این مسابقه از جزئیاتش باخبر شوند.

منبع: جوان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار