کتاب «جستارهایی در پلاسکو» به شهدای آتش‌نشان تقدیم شد

کتاب «جستاریی در پلاسکو» منتشر و به شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو، تقدیم شد.
کد خبر: ۲۲۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ - 30January 2017
کتاب «جستارهایی در پلاسکو» به شهدای آتش‌نشان تقدیم شدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «جستاریی در پلاسکو» عنوان کتابی است که به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منتشر و به شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو، تقدیم شده است. این کتاب بازتابی از نخستین دیدگاه‌های متخصصان و صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی ایران، در خصوص فاجعه مادی و انسانی پلاسکو است.

بر اساس این گزارش، بررسی ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای حادثه‌ای که منجر به تخریب ساختمان پلاسکو و از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و مالی برخی از شهروندان تهرانی شد، گردآوری علل و عوامل این رخداد تلخ و ارائه راه‌کارهایی تخصصی از سوی متخصصان علوم اجتماعی کشور، دست‌مایه انتشار کتابی با عنوان «جستارهایی در پلاسکو» شده است.

جستارهایی در پلاسکو، با مقدمه سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رشته تحریر درآمده  و کوشیده است از منظری نظری و کاربردی نشان دهد که چگونه می‌توان با اتخاذ روش‌های مطمئن و داشتن چشم‌اندازی از آن‌چه ممکن است در آینده رخ دهد، راه بروز چنین بحران‌هایی را سد کرد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «نمی‌توان به هیچ وجه منکر نقش رسانه‌های اجتماعی در ایران به ویژه در حوزه اطلاع رسانی شد و باید پذیرفت که این رسانه‌ها، به تدریج در سال‌های اخیر به بخشی جدایی ناپذیر از تحولات جامعه و کشورمان تبدیل شده اند و روند حوادث اخیر، نشان می‌دهد و پیش بینی می‌کند که در آینده نزدیک، این گروه از رسانه‌ها، نقش و جایگاهیی مهم تر و با ارزش تر نیز پیدا خواهند کرد».

در بخش دیگری از این مقدمه تاکید شده است: «این مجموعه، به تبع وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها بر ابعاد فرهنگی اجتماعی و رسانه‌ای این واقعه تاکید دارد، هر چند این واقعه به دلیل اهمیت، نیازمند بررسی از مناظر دیگر نیز می‌باشد».

یادآوری می‌شود، متولی گردآوری و بررسی علمی جستارهای این کتاب، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که پیش از این نیز مجموعه جستارهای «ایران پساتوافق» و «ایران در آستانه انتخابات» را در کارنامه خود دارد که علاوه بر استقبال جامعه علمی کشور در نگارش آن، مورد اقبال نهادهای سیاست‌گذاری و اجرایی قرار گرفته است. همچنین، مجموعه «جستارهایی در سرمایه اجتماعی ایران» از سوی این موسسه پژوهشی در دست چاپ قرار دارد و «جستارهایی در ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» نیز در مرحله گردآوری و تدوین به سر می‌برد.
 
منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نظر شما
پربیننده ها