در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا در جنوب شرق آسیا؛

رئیس‌جمهور فیلیپین ترامپ را به لغو توافقنامه امنیتی تهدید کرد

رودریگو دوترت ساخت انبار سلاح توسط ارتش آمریکا در فیلیپین را خلاف توافقنامه امنیتی دانست و آن را به شدت محکوم کرد.
کد خبر: ۲۲۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ - 30January 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس به نقل از شبکه راشاتودی روسیه، رودریگو دوترت رئیس‌جمهور فیلیپین روز گذشته طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی در مانیل پایتخت این کشور، با محکوم کردن اقدام ارتش آمریکا پیرامون ایجاد انبار مهمات برای نیروهای ارتش این کشور در سه استان از مجمع الجزایر فیلیپین، تاکید کرد که با این موضوع به شدت مقابله خواهد کرد.

رئیس‌جمهور فیلیپین با اشاره به تهدید توافقنامه در صورت هر نوع تخلیه سلاح در مراکزی به شکل ثابت در خاک فیلیپین، از بی‌اطلاعی خود پیرامون احتمال انبار کردن سلاح‌های هسته‌ای در این پایگاه‌ها خبر داد.
 
وی با ابراز نگرانی از اقدام اخیر آمریکا، آن را «باعث وارد شدن فیلیپین به خطر بی‌پایان» عنوان کرد و این موضوع را بخشی از تلاش آمریکا برای تقویت جبهه نظامی خود جهت هر نوع رویارویی پیش رو با دولت پکن در دریای جنوب چین به حساب آورد.

بر اساس توافقنامه امنیتی امضا شده میان آمریکا و فیلیپین در سال 2014 (1393)، واشنگتن تنها قادر خواهد بود 5 پایگاه نظامی برای هر نوع اقدام نظامی (زمینی، دریایی، هوایی و پشتیبانی آن‌ها) در خاک فیلیپین در اختیار داشته باشد و ایجاد هر نوع پایگاه جدید تحت هر عنوان، نقض توافقنامه محسوب و واکنش متقابل به آن از سوی مانیل، حقی مشروع محسوب خواهد شد.

فیلیپین از سال‌ها قبل و پس از جنگ آمریکا با اسپانیا، به یکی از مستعمرات ایالات متحده در جنوب شرق اقیانوس آرام تبدیل شد و پس از تصرف توسط امپراتوری ژاپن و اشغال 4 ساله آن توسط این نیروهای ارتش این امپراتوری، مجددا به اشغال آمریکا درآمد و تا امروز آمریکا پایگاه‌هایی نظامی در این کشور داراست. با این وجود روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این کشور، که به مواضع ضدآمریکایی شهرت دارد، باعث تیرگی هرچه بیشتر روابط این کشور با اشغالگران غربی شده است.

انتهای پیام/421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار