دفاع پرس گزارش می دهد؛

انقلاب اسلامی خیزشی برای بیداری اسلامی/ دیگر زمان خواب نیست

انقلاب اسلامی ایران با پیروزی در سال 57 نه تنها شاکله سیاسی در کشور ایران را دچار تحول کرد بلکه عناصر ایدئولوژیک خود را به سایر نقاط دنیا صادر کرد تا ایدئولوژی انقلاب اسلامی به عنوان بستری برای خیزش اسلامی خود نمایی کند.
کد خبر: ۲۲۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۱ - 03February 2017
به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، وقوع انقلاب مردمی در ایران و تغییر نظام شاهنشاهی 2500 ساله به نظام مقتدر انقلاب اسلامی که تمامی الگوها و رسم الخط آن برگرفته از فرهنگ دینی و اسلامی بود توانست علاوه بر استقلال و آزادی عرصه های جدیدی را در پیش روی مردم باز کند.

بی شک اگر بخواهیم از درون به انقلاب اسلامی نظاره کنیم به این نکته دست خواهیم یافت که وحدت در کشور زیر سابه رهنمود های رهبری دینی و همینطور تعریفی جدید از معنای آزاد بر معیارها و شاخص های سنجش اسلامی شکل گرفته است.

امام خمینی (ره) فارغ از تمامی تغییرات و تحولات داخلی توانست مسیری ماندگار را در تاریخ روشن سازد؛ به نوعی که پس از ایشان بسیاری از رهبران آزادی خواه جهان که محیط خفقان آور ظلمت و استکبار گریبانشان را می فشرد با مراجعه به بیانات این پیر فرزانه به دنبال تغییرات در ساختار کشور خود بر آمدند تا پرچم اسلام در کشوری که تنها عنوان اسلامیت را با خود یدک می کشیدپرچمدار اسلام شود.

مهم ترین و ماندگار ترین خروجی انقلاب اسلامی و آنچه که به عنوان ماحصل رهبری داهیانه شخصیت امام خمینی(ره) معرفی گردید موضوع مهم و ارزشمند بیداری اسلامی در سال های اخیر است که توانسته با تکیه بر عنصر ماندگاری؛ خوشبختانه بعد از گذشت بیش از سی و هشت سال همواره همچون دم مسیحایی بر جان ملت های مظلومی نمود پیدا کند که دست یابی به استقلال و مقابله با ظلم بزرگ ترین آرمانشان بود.

واژه استقلال طلبی در دین اسلام به زیباترین شکل ممکن توصیف گردیده و دین روشنگر اسلام این موضوع را حرکتی انگیزشی به منظور رهایی از ظلم و استکبار و  بازگشت به ارزش ها و آرمان های اصیل اسلامی معرفی کرده به طوری که در انقلاب اسلامی 57 به وضوح هرچه تمام می توان این موضوع را مشاهده کرد.

ملت ایران پس از پیروزی در بهمن 57 به شیطان بزرگ و دست نشانده هایش و تمام ملت ها نشان داد که حرکتی که ریشه اعتقادات مردم دارد بی شک منزلگاه پایانی اش به استقلال و آزادی ختم خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب در بحث مربوط به بیداری اسلامی در سال 86 در بیانات خود اینگونه می فرمایند که «نظام اسلامی مایه امید و نشاط روحی قلب های مسلمانان است و شوق حیات دوباره اسلام بیش از پیش در دل ملت ها و نسل های متجدد جهان اسلام، رشد و نمو می کند و نباید بر اساس القائات دشمن، این تاثیر عظیم انقلاب اسلامی را نادیده گرفت.»

امام خمینی (ره) در سال 42 حرکت انقلابی خود را برای دستیابی به جامعه ای آرمانی بر مبنای اسلام آغاز کرد که سرانجام در بهمن 57 این مبارزات به سرانجام رسید و برای همیشه در تاریخ ثبت شد و به جرات می توان گفت که این انقلاب را می توان در ردیف 3 انقلاب بزرگ دنیا نظیر انقلاب ۱۷۸۹م فرانسه به عنوان یک انقلاب لیبرال، انقلاب ۱۹۱۷م روسیه به عنوان یک انقلاب چپ و انقلاب ۱۹۶۲م الجزایر به عنوان انقلابی با انگیزه‌های اسلامی جای داد اما آنچه که مشخص و معین است انقلاب اسلامی شکل گرفته در ایران توانست الگویی کامل برای سایر انقلاب های پس از خود باشد.

ویژگی فراملیتی بودن انقلاب اسلامی ایران توانست تا مدت ها پس از بروز آن، این انقلاب را به عنوان الگویی کامل برای سایر انقلاب ها و خیزش ها با محتوای اسلام طلبی در سراسر دنیا دانست.

بیداری اسلامی اصلاح گری دینی است

آری دیگر نباید خفت 

شهید مطهری در سخنان خود در ارتباط با موضوع بیداری اسلامی به بعد قابل توجه این موضوع می پردازد و اینگونه می گوید: "بیداری " ، ضد خواب است، پس بیداری به معنای حیات و زندگی است و نیز، به معنای فعال شدن هوش به کار می رود و "اسلامی"، به مفهوم تبعیت و پیروی از آموزه های برترین دین الهی است در نتیجه، بیداری اسلامی به معنی حیات برتر (برین) و یا تلاش برای دست یابی به آن است و این حیات، تنها از دین قابل دریافت است زیرا، خدا به انسان و جهان حیات بخشیده و پیامبرش ما را به آنچه زنده می کند، فرا می خواند به بیان دیگر، بیداری اسلامی زنده شدن دوباره در پرتو اسلام اصیل در تجدید حیات اسلام، معنا می دهد که در پناه آن استقلال، عدالت، و همه آموزه ها و ارزش های متعالی الهی، بار دیگر زنده می شود و یا حیات می یابد.

وی در قسمت دیگری از صحبت هایش بیداری اسلامی را به نوعی اصلاح گری دینی می داند و می گوید: بیداری یا احیاگری اسلامی نوعی اصلاح گری دینی است، البته نه آن اصلاح دینی اتفاق افتاده در غرب. در اصلاح دینی به معنای غربی، دین به گونه ای دستخوش تغییر و تبدیل می شود و در پی آن، جامعه دینی نمی شود بلکه دین به قلمرو شخصی رانده می شود و در این صورت دین از عرصه حیات اجتماعی بیرون می رود، اما بیداری و احیاگری اسلامی، زنده داشتن انسان و حیات اجتماعی بر مبنای دین و به شیوه ی دینی است و به همین دلیل باید غبار از سیمای دین زدوده شود و صورت و سیرت دین هویدا گردد که در نتیجه این اقدام، دین به عرصه حیــات آدمی باز می گردد و بیداری اسلامی مهجوریت زدایی از دین یا باز پیرایی و واخوانی گزاره ها و آموزه های اسلامی از اجمال و ابهاماتی است که بر سیمای دین نشسته است.

انقلاب اسلامی ایران بستر خیزش های عظیم در جهان بود

آری دیگر نباید خفت 

عنصر بیداری اسلامی به عنوان طلایی ترین و ناب ترین برگ در تاریخ انقلاب اسلامی است که می توان آن را زنگ هشداری برای سایر ملت های اسلامی دانست و رهبر معظ انقلاب اسلامی نیز در بخشی از بیانات خود در اجلاس بیداری اسلامی در تعریف این واژه اینگونه می فرمایند: آنچه ما را در اینجا گرد آورده، بیدارى اسلامى است؛ یعنى حالت برانگیختگى و آگاهى‌اى در امت اسلامى که اکنون به تحولى بزرگ در میان ملتهاى این منطقه انجامیده و قیامها و انقلابهایى را پدید آورده که هرگز در محاسبه‌ شیاطین مسلط منطقه‌اى و بین‌المللى نمى‌گنجید؛ خیزش هاى عظیمى که حصارهاى استبداد و استکبار را ویران و قواى نگهبان آنها را مغلوب و مقهور ساخته است.

یکی از نکاتی که در بحث مربوط به بیداری اسلامی نباید از آن غافل شد موضوع و نقش موثر و هدفمند شخصیت ها و همینطور مبارزان و بیداگران اسلامی در هدایت بیداری اسلامی است در واقع انقلاب اسلامی با بروز خود تلاش ها و مجاهدت های متفکران و مبارزان بیدارگر را که در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وارد میدان پیکار شده بودند به مرحله نهایی و نتیجه نزدیک کرد و سرانجام به تمامی آرمان های آنان جامعه عمل پوشانید.

رهبر معظم انقلاب در ارتباط با نقش این مبارزان و بیدارگران و بسترسازی های آنان در اجرای عملی اصول اسلامی اینگونه می فرمایند: قرن گذشته ـ یعنی قرن سیزدهم هجری ـ قرن فریادگری فریادگران اسلام بود. از اوایل قرن که میرزای شیرازی ـ مرجع تقلید بزرگ اسلام ـ در برخورد با کمپانی انگلیسی، آن فتوای قاطع را داد و یک ملّت را به حرکت درآورد، تا واقعه ی مشروطیت در ایران، تا حرکتهای اسلامی در هند، تا بیداری اسلامی در غرب دنیای اسلام ـ در خاورمیانه و در منطقه ی شمال آفریقا ـ و بزرگانی که سخن گفتند و سیّد جمال الدین ها و دیگران و دیگران، تقریباً قرن فریاد و قرن مبارزات بود، و قرن بعد، قرن تجربه است. این قرنی که ما امروز در آن قرار داریم، قرن تجربه است.

انقلاب اسلامی بستر ایجاد زبان مشترک را برای مسلمانان جهان فراهم کرد

آری دیگر نباید خفت 

مدیریت و رهبری جریان انقلاب اسلامی از نقطه ابتدایی و آغاز تا دستیابی به پیروزی توانست تعریفی جدید از فرهنگ سیاسی اسلام را به تعاریف پیشین آن افزون نماید و بستر رسیدن به یک فهم و زبان مشترک را برای سایر مسلمانان در کشورهای مختلف جهان از آسیا گرفته تا اروپا و حتی آمریکا فراهم کند به گونه ای که ده ها جنبش سیاسی و جریان اسلامی بعد از بهمن 57 به وجود آمد که همگی الگوبردار انقلاب ایران بودند و به جرات می توان بیان کرد که با گذشت زمان بی شک امواج سهمگین بیداری اسلامی تخت های فرعون های عالم را هرچه بیشتر خواهد لرزاند.

استفاده‌ی مسلمانان افغانستان از شیوه پیروزی انقلاب اسلامی در روند جهاد در مقابل تجاوز شوروی، تشکیل جبهه نیرومند مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین، فرار خفتبار اسرائیل از جنوب لبنان و شکست صهیونیست ها در جنگ 33 روزه با حزب‌الله و در سه جنگ«22 روزه، 8 روزه و 50روزه» غزه، حاکمیت اصول گرایان اسلامی در عراق، قرار گرفتن اسلامگرایان در رأس حکومت ترکیه، گسترش موج بیداری اسلامی در جنوب خلیج فارس، قیام فراگیر مردم یمن، ارتقای سطح فکری و جوشش نهضت اسلامی پاکستان، استقلال کشورهای آسیای مرکزی، تقویت احساس هویت مذهبی در میان مسلمانان جنوب شرقی آسیا، جان تازه گرفتن بیداری اسلامی در آفریقا، قرار گرفتن مسلمانان اروپا و آمریکا درمسیر بازیابی هویت اسلامی خویش و گرایش جوامع غربی به دین مبین اسلام این موارد قسمتی از تحولاتی است که در سایه انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است.

موج گسترده تفکرات و اندیشه حضرت امام خمینی(ره) آنقدر وسیع بود که توانست در جنبش ها و جریان های انقلابی کشورهای مختلف جهان تاثیر بسزایی بگذارد که همین موضوع اثبات کامل عنصر بیداری و فراملیتی بودن د رمبحث انقلاب اسلامی ایران است.

جنبش ها و جریان های انقلابی شکل گرفته در کشورهای آسیایی نظیر " افغانستان، لبنان، فلسطین، عراق، ترکیه، حوزه جنوبی خلیج فارس، اردن، یمن، پاکستان، آسیای میانه و در کشورهای آفریقایی نظیر" مصر، تونس، سودان، الجزایر، مراکش، نینجریه و کشورهای اروپایی و آمریکایی آیینه ای به منظور انعکاس ابعاد و چارچوب های انقلاب اسلامی در شکل گیری انقلاب های درونی آنان است.

انقلاب اسلامی نهضت فراگیر احیای مجدد ارزش های اصیل اسلامی بود

پانزده سال تلاش بی وقفه و مجاهدت ها توسط امام خمینی(ره) و پیروان ایشان کشتی انقلاب اسلامی به مسیر درست و اصلی خود هدایت کرد و توانست سرانجام در بهمن 57 آن را به مقصد نهایی خود برساند.

بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی سعی داشت که با شکل گیری نظام انقلاب اسلامی نهضت فراگیر ارزش های اصیل اسلامی را احیای مجدد کرده و تاثیری همه جانبه بر جنبه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و غیره بگذارد به گونه ای که با پیروزی انقلاب تمامی جنبه های مذکور نیز براساس معیارهای اصیل اسلامی به تعریف ناب و واقعی خود دست یافت و توانست با انتشار این فرهنگ اسلامی در سراسر جهان آن را منتشر سازد.

آری انقلاب اسلامی بیداری اسلامی را محقق ساخت که همواره موج آن در سراسر جهان در مسیر رشد و تعالی است و این روشنگری هرگز پایان نخواهد یافت.

گزارش از مهری کارخانه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار