نگاهی به زندگی موفق‌ترین فرمانده یگان­‌های نیروی زمینی

سردار شهید محسن قاجاریان بارها و بارها به خاطر عملکرد درخشان خود در سپاه مورد تشویق قرار گرفت و در سال ۱۳۹۵ در جشنواره مالک اشتر به عنوان موفق‌ترین فرمانده در سطح یگان­های نیروی زمینی سپاه برگزیده شد که به جای این فرمانده دلاور، از خانواده سردار شهید قاجاریان تجلیل شد.
کد خبر: ۲۲۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ - 20March 2017

به گزارش دفاع پرس از مشهد، سردار شهید محسن قاجاریان در سیزدهم فروردین 1341 در نیشابور چشم به جهان گشود.

وی به عنوان دومین فرزند خانواده تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان قاسم سالاری و مقطع راهنمایی را در مدرسه­ نظام الملک و دبیرستان را در رشته علوم انسانی در مدرسه­ طالقانی گذراند.

در دوره­ نوجوانی بسیار سخت کوش و پرتلاش بود. از همان ابتدای جوانی در قبال خانواده احساس مسئولیت می­ کرد به طوری که نصف روز را مشغول تحصیل بود و نیم دیگر از روز را سرکار می­رفت.

او برخلاف هم سن و سال­ه های خود که معمولاً وقت خود را صرف تفریح و خوش گذرانی می­ کردند، همیشه و در همه حال سعی می­کرد که گره از مشکلات خانواده و اطرافیان بردارد و مشکل گشای آنان باشد. او در خانه نیز مرهم دلی برای مادر و برادری دلسوز و مهربان برای خواهران و برادرانش بود.

سردار شهید قاجاریان در دوران دبیرستان در فعالیت­ های فرهنگی و انجمن اسلامی شرکت داشت و در آن دوران با کسانی که عضو سازمان مجاهدین خلق بودند و در دبیرستان فعالیت سیاسی داشتند مخالفت می­ کرد و به آنها اجازه فعالیت در دبیرستان را نمی ­داد.

  ورود به سپاه

شهید قاجاریان از دوران دبیرستان در بعضی از پایگاه ­های بسیج در مساجد فعالیت می­ کرد به طوری که مدتی در پایگاه بسیج مسجد امیر المومنین(ع) و مساجد دیگر شهر عضو فعال بود. این سردار سرافراز اسلام در سال ۱۳۶۱وارد سپاه شد.

وی از همان بدو ورود به سپاه برای رشد و پیشرفت نظان نوپای انقلاب اسلامی ، فعالیت­های چشمگیری داشت. با آغاز جنگ تحمیلی هر چند مسئولیت خانه و خانواده بر دوشش بود اما عازم جبهه شد.

این سردار دلاور سپاه اسلام در طول حضور80 ماهه خود در جبهه­ های حق علیه باطل در عملیات­ هایی همچون «عملیات مسلم ابن عقیل» به عنوان بسیجی، «عملیات والفجر مقدماتی» با مسئولیت معاون گروهان، «عملیات والفجر1»در کسوت جانشین گروهان، «عملیات خیبر» به عنوان فرمانده گروهان، «عملیات بدر» با مسئولیت فرمانده گروهان، «عملیات والفجر ۸ »در کسوت جانشین گردان، «عملیات کربلای ۴و۵» به عنوان جانشین گردان، «عملیات نصر۸» با مسئولیت فرمانده گردان، «عملیات بیت المقدس۲» در کسوت فرمانده گردان، «عملیات پدافندی جزیره ی مجنون» به عنوان فرمانده گردان شرکت داشت.

 روایتگر خاطرات دفاع مقدس بود

شهید قاجاریان از ۸سال دفاع مقدس خاطرات تلخ و شیرین زیادی را به یاد داشت که در همه ­ی محافل آنها را به شیرین­ ترین نحو بیان می کرد، به طوری که همه مشتاق شنیدن آن بودند.

او در روایتگری­ هایش از سال­های خون و حماسه از سختی­ ها و مشکلات عملیات­ ها می ­گفت، از سرمای غرب و گرمای جنوب و لحظات شهادت بهترین دوستان و همرزمانش را نقل می­ کرد. حتی هر زمان که به گلزار شهدا می ­رفت با حسرت و اندوه در بین مزار شهدا قدم می­ زد و از هر کدام آنها خاطره ­ای زیبا و جالب تعریف می­ کرد.

آری انگار که این داستان عشق تمامی ندارد. عشق به امام حسین(ع) از بین رفتنی نیست و راه و رسم شهدا از بین نخواهد رفت.

شهید قاجاریان رزمنده ­ای شجاع و خستگی ناپذیر بود، که گردان تحت امرش همیشه نمونه بود. وی در تمامی عملیات­ها جزو نیروهای خط شکن­ بود و به اذعان همرزمانش بیشتر از مسئولیت و جایگاهش در صحنه فعالیت داشت.

هیچ چیزی مانع حضور او در جبهه نمی­ شد حتی چند باری که مجروح شده بود بلافاصله پس از درمان و بهبودی دوباره به جبهه باز می گشت.

 مدال جانبازی بر سینه سردار قاجاریان

فرمانده تیپ زرهی 21 امام رضا(ع) در کارنامه­ ی درخشان خدمت خود سابقه­ ی مجروحیت نیز داشت، یکبار در سال 1362 در جزیره مجنون شیمیایی شده، در سال 1363 نیز برای بار دوم باز در جزیره مجنون به اثر اصابت تیر به پای چپ مجروح شد، که پس از انتقال به شهرستان و درمان دوباره به جبهه باز گشت. در سال 1364 بود که برای سومین بار در جزیره فاو به اثر اصابت ترکش به هر دو پا مجروح شد.

او از همان ابتدای خدمت خود در سپاه رزمنده­ای شجاع، ایثارگری پرتوان و فرمانده­ای مقتدر و موفق بود .

سردار شهید محسن قاجاریان یکی از فرماندهان پرتلاش و خستگی ناپذیر در سطح فرماندهان نیروی زمینی سپاه بود.

او در اسفندماه سال ۱۳۶۸ دوره آموزش فرماندهی و ستاد را با بهترین رتبه به پایان رساند.

شهید قاجاریان فرمانده ای نمونه بود

او بارها و بارها به خاطر عملکرد درخشان خود در سپاه مورد تشویق قرار گرفت، که از آن جمله می­ توان به مسئول عملیات نمونه یگانهای نزسا پاسدار نمونه تیپ و نیروی زمینی، جشنواره سراسری مالک اشتر در سال ۱۳۹۱به عنوان فرمانده موفق­تر، تلاش در امر امداد رسانی در بحران ناشی از برف و کولاک اسفند۱۳۹۱ که موجب آرامش خاطر هم میهنان خصوصأ زائران و مجاوران امام رضا (ع) شد، همکاری به منظور عملیاتی شدن برنامه­های عقیدتی سیاسی در جهت ارتقای مبانی اعتقادی و ارزشهای دینی و انقلابی و بصیرت کارکنان در سال ۱۳۸۹، اجرای رزمایش بزرگ شهدای وحدت با کیفیت عالی و سرانجام در سال ۱۳۹۵ در جشنواره مالک اشتر به عنوان موفق ترین فرمانده در سطح یگان­های نیروی زمینی سپاه برگزیده شد که به جای این فرمانده دلاور، از خانواده سردار شهید قاجاریان تجلیل شد.

شهید قاجاریان علاقه خاصی به ائمه اطهار و اماکن متبرکه داشت. او در سفرهای زیارتیش از هر فرصتی برای استفاده معنوی بهره می­ گرفت.

حسرت با نیروهایش بودن را در دل داشت

شهید قاجاریان علاقه خاصی به حرم حضرت رقیه(س)داشت. زمانی که همکارانش عازم سوریه بودند و برای بدرقه آنها می ­رفت در حالی که با حسرت از آنها خداحافظی می ­کرد از آنها می­ خواست که وقتی به حرم حضرت رقیه(س) مشرف می­ شوند او را هم یاد کنند و می­ گفت که این دختر سه ساله با دستان کوچک خود گره­ های بزرگی را باز می­ کند.

سجایای اخلاقی فرمانده شهید

سردار شهید حاج محسن قاجاریان دارای صفات اخلاقی بسیار پسندیده و نیکویی بود که باعث محبوبیت او در بین اقوام، دوستان و حتی همکارانش شده بود. رسیدگی و کمک به نیازمندان و مستمندان یکی از این خصوصیات بود. روستای عطائیه که در جاده نیشابور به کاشمر قرار دارد دارای مردمانی بسیار محروم و مستضعف است اما حاج محسن یک آمبولانس به همراه یک دکتر و پرستار و مقداری دارو به این روستا اعزام می­ کند تا به صورت رایگان مردم را ویزیت کنند. او حتی در موارد همچون تهیه جهیزیه و یا تعمیر پشت بام منازل به اهالی آن روستا کمک می­ کرد.

یکی دیگر از صفات برجسته­ ی شهید قاجاریان احترام و تکریم ریش سفیدان خانواده بود. او با وجود مشغله­ی کاری و مسئولیت، هرچند وقت یکبار به دیدن آنها می رفت و با عزت و احترام از آنها دلجویی می کرد.

شهید قاجاریان که در سال ۱۳۶۶ زندگی مشترک خود را آغاز کرده بود صداقت، محبت، صبر و تحمل سختی­ها و مشکلات از ویژگی­های اصلی زندگی او بود. او همیشه نسبت به شغل و مسئولیتی که داشت بسیار مقید و حساس بود.

شهید قاجاریان عقیده داشت که هر فرد در هر شغل و جایگاهی که هست باید با اخلاص و تقوی به وظیفه ی خود عمل کند و بتواند روزی حلال برای خانواده اش کسب نماید.

به جا آوردن نماز اول وقت یکی دیگر از ویژگی­ های شهید قاجاریان بود. او همیشه به اطرافیان و فرزندانش تأکید و سفارش می­ کرد که سعی کنند همیشه با وضو باشند، حتی وقتی که از خانه خارج می­ شوند با وضو باشند تا در خیابان به محض شنیدن اذان به نزدیک­ ترین مسجد رفته و نمازشان را در اول وقت به جا آورند.

گلزار شهدا برای شهید قاجاریان مأمنی بود که هر زمان دلش از زمانه می ­گرفت به آنجا می­ رفت و با آرامشی مثال نزدنی به خانه بر می ­گشت.

سرکشی از خانواده رزمندگان مدافع حرم

سرکشی از خانواده ­های رزمندگانی که در سوریه بودند یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی شهید قاجاریان بود. حاج محسن با حضور در منزل همکاران از نزدیک به مشکلات آنان رسیدگی کرده و رابطه ­ای عاطفی با فرزندان آنها برقرار می کرد.

حاج‌ محسن از اینکه همکارانش در سوریه حضور دارند و خودش نمی­ تواند در این مأموریت همراه آنها باشد بسیار ناراحت بود، و حتی اگر یکی از آنها شهید یا مجروح می ­شد این ناراحتی و غم او مضاعف می­ شد.

وقتی خانواده پاسدار شهید عزیزآبادی که در جریان عملیات محرم به شهادت رسیده بود برای وداع با پیکر این شهید عالی مقام به مسجد آمده بودند او به آنجا نرفت، و وقتی از او علت را جویا شدند در پاسخ گفت که از اینکه همرزمانش به سوریه می­ روند و به شهادت می­ رسند و او نمی تواند همراهشان باشد عذاب وجدان دارد.

مهربانی، صداقت، دلسوزی و گذشت همه با هم در وجود او به خوبی مشاهده می­ شد و همین خصوصیات باعث شد که خداوند او را برای شهادت انتخاب کند.

درست یک هفته قبل از اعزامش به سوریه نامه­ ی سهمیه­ ی قطعه ­ای در گلزار شهدا را از بنیاد شهید گرفت. با گرفتن این نامه به همسر خود گفته بود که دوست دارد حال که از همسر و فرزندانش دل کنده است به سوریه برود و با شهادتش به آرزوی دیرینه ­ی خود برسد.

او همیشه خود را مدیون شهدا و خانواده شهدا می­ دانست. احترام و تکریم شهدا و خانواده­ ی شهدا از خصوصیات بارز حاج محسن بود. اگر یادواره­ ی شهدا در دورترین نقطه از شهر برگزار می­ شد بر خود واجب می­ دانست که در آن شرکت کند. حتی برای برگزاری یادواره­ ها نیز در حد امکان مساعدت می کرد.

انجام مقدمات لازم برای تشیع پیکر مطهر شهدای گمنام و خاک سپاری آنها در نقاط مختلف شهرستان نیشابور و فیروزه نیز از مهمترین اقداماتی بود شهید قاجاریان که آنها را از روی عشق و علاقه انجام می­ داد.

نوکری زائران حضرت رضا(ع)

او در دهه­ ی آخر صفر و همزمان با ایام شهادت امام رضا(ع) به کاروان هایی که پیاده به سمت حرم آن حضرت رهسپار می­شدند در حد توان و مسئولیتش کمک می­ کرد.

شهید قاجاریان در چند نقطه از مسیر جاده نیشابور به مشهد که محل استقرار موکب ها بود لوازم مورد نیاز زائران وحتی دارو و آمبولانس را برای آنها فراهم می­ کرد و گاهی اوقات از نزدیک به این موکب­ ها سرکشی می­ کرد.

او در مدت خدمت خود وظایفی که بر عهده ­اش بود را به نحو احسن و با نظم و دقت خاصی انجام می ­داد. سردار در برابر انجام وظایف خویش هیچگونه توقع یا چشم داشتی از کسی نداشت هدفش فقط رضای خدا بود و از چاپلوسی و چرب زبانی تنفر داشت.

پشتیبانی از ولایت فقیه در کلام و عمل

در تمامی جلسات اداری که با حضور مسئولین و یا فرماندهان نظامی برگزار می­ شد پشتیبان ولایت و رهبری بود و همیشه و در همه حال نظر و اعتقاد خود را بیان می­ کرد گر چه برای بعضی از مسئولین شهر ناخوشایند بود.

یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی سردار قاجاریان مشورت و نظر خواهی در امور کاری و خانوادگی بود. او برای انجام هرکاری نظر همکاران و مسئولین را جویا می­ شد. حتی در مسائل خانوادگی نیز همیشه نظر همسر و فرزندان برایش مهم بود.

سردار انسانی مهربان، صبور و قدر شناس بود و دید و بازدید از اقوام و همکاران نیز برایش اولویت داشت هر چند به علت مشغله ­ی کاری فرصت این کار ریاد برایش مهیا نمی ­شد.

پرواز

علاقه­ ی او به شهادت و عاقبت به خیر شدن و جمیع خصوصیات اخلاقی که در وجود این سردار اسلام شکل گرفته بود باعث شد که خداوند متعال او را برای خود انتخاب کند و آرزوی دیرینه­ اش که شهادت بود محقق شود.

سردار شهید محسن قاجاریان فرمانده تیپ زرهی 21 امام رضا(ع) که برای انجام مأموریت مستشاری عازم سوریه شده بود در نهایت در 14 بهمن ماه سال گذشته در جریان آزاد سازی شهرک نبل و الزهرا به فیض شهادت رسید. او رفت و اکنون جایش در بین ما خالی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار