دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

جنبش‌های دانشجویی پرچم‌دار آرمان‌های امام راحل(ره)/ دانشجوی انقلابی مایه هراس دشمنان است

دانشجویان و تشکل های دانشجویی یکی از اقشاری بودند که در کنار سایرین با حفظ روحیه انقلابی و روشنگری در مسیر مبارزه و استقلال طلبی توانستند نقش موثری را ایفا کنند چرا که آشنایی بیشتر با فضای سیاسی جامعه و جریانات شکل گرفته در آن داشتند و توانستند سهم ملموس و محسوس تر در جریان انقلاب داشته باشند.
کد خبر: ۲۲۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ - 08February 2017

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی ماحصل مجاهدت ها و جانفشانی تمامی اقشار جامعه بود که هرکس به نوبه خود در این کارزار به میان آمد و نقش خود را ایفا کرد.

فضای استکبارستیزی و استقلال طلبی که توسط شخصیت حضرت امام (ره) از سال های 42 تا 57 ایجاد شده بود بستر حضور و مشارکت همه جانبه مردم را فراهم کرد به نوعی که امکان بی تفاوتی و عدم حضور در برهه های مختلف در جامعه از افراد سلب شده بود و همه سعی داشتند که نسبت به دیگری حضوری پرنگ تر و موثر تر داشته باشند.

دانشجویان و تشکل های دانشجویی در این میان یکی از اقشاری بودند که در کنار سایرین با حفظ روحیه انقلابی و روشنگری خود در مسیر مبارزه و استقلال طلبی توانستند نقش های موثری تری را ایفا کنند چراکه با آشنایی بیشتر به فضای سیاسی جامعه و جریانات شکل گرفته در آن توانستند حضوری ملموس و محسوس تر در جریان انقلاب داشته و بر افکار عمومی نیز موثر باشند و دانشگاه تهران را محلی برای بروز وقایع مهم و حیاتی برگزینند. پیام های شورانگیز رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران توانست این مبارزات را هدایت کرده و بر استقامت آنها بیفزاید.

با شروع فعالیت های سیاسی حضرت امام خمینی(ره) از سال 42 تا بهمن 57 که به گشوده شدن دفتر انقلاب اسلامی منجر شد علاوه بر قشر روحانیت جامعه که همانند بازوی موثر حضرت امام (ره) عمل می کردند دانشجویان پیرو خط امام(ره) با افکار روشنگرانه خود به میان آمده و تمامی فرموده های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را به صورت عملی پیاده سازی کردند.

تشکلات دانشجویی و حضور فعال دانشجویان انقلابی در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی توانست عنصری محوری برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و پیروزی آن به شمار آید.

جنبش های دانشجویی پرچمدار آرمان های امام راحل هستند/دانشجوی انقلابی مایه هراس دشمنان است 

مطالبه گری که یکی از ویژگی های اصلی و ضروری برای قشر دانشجوی کشور است در سال های اخر حکومت طاغوتی به وضوح هرچه تمام دیده می شود و با بررسی تاریخ آن سال ها می توان این حضور و شور پررنگ را از جانب تشکیلات دانشجویی کشور مشاهده کرد چرا که در آن برهه از تاریخ تفکر ایدئولوژیک دانشجویان تغییر و دگرگونی در نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مطالبه می نمود و شاید اگر این روحیه مطالبه گری در آنها وجود نداشت تشکیل حکومتی بر مبنای ارزش های اصیل انقلابی و دینی امری محال و نشدنی به شمار می آمد.

وقایع مربوط به سال های پایانی دهه 40 و دهه 50 نشان می دهد که مبارزات دانشجویی و حضور فعال دانشجویان دانشگاه تهران در مقابل رژیم طاغوتی آنقدر پررنگ و مشهود است که پس از مدتی این اعتراضات با حرکت های مردمی درآمیخته شد و در آبان 57 مردم به همراه دانشجویان در محوطه دانشگاه به تظاهرات پرداختند و این موضوع توانست نقش و رسالت موثر دانشجویان را به دیگر کشورها نشان دهد.

مشارکت روشنگرانه و مطالبه گرانه دانشجویان در سال های مبارزات مربوط به دستیابی به انقلاب اسلامی به قدری موثر است که محققان شوروی نیز در این خصوص می نویسند: بدون شك دانشجويان از پيشروها و يكي از نيروهاي اصلي انقلاب به شمار مي رفتند كه دانشگاه هاي ايران را به مركزي براي مبارزات انقلابي تبديل كرده بودند.

قشر دانشجوی کشور و تشکل های دانشجویی در جریان مبارزات انقلابی، خود را همراه روحانیت و شخصیت حضرت امام(ره) دانسته و با حضورشان در تمامی صحنه های مبارزه نشان دادند که نظام اسلامی خواسته اصلی و مطالبه مهم شان است که در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهند کرد و امام خمینی(ره) نیز در این باره می فرمایند: جوانان دانشگاهي بودند كه با قيام خود رژيم منحوس پهلوي را به عقب نشاندند و دست مفتخواران را قطع نمودند.

نخستین حرکت ضدآمریکایی ملت ایران توسط جنبش های دانشجویی انجام شد

تا قبل از کودتای 28 مرداد فضای خفقان جامعه و کشور ایران را در آغوش خود گرفته بود و خبر از اعتراضی از فضای حاکمیت به وضوح شنیده نمی شد اما پس از وقوع این حادثه تاریخ ساز، دانشجویان با خروش انقلابی خود توانستند فضای حاکم را شکسته و فریاد اعتزاضشان را در گوش ناشنوای حکومت طاغوتی فریاد کنند.

نخستین حرکت ضد آمریکایی ملت ایران مربوط به اعتراضات دانشجویان در سفر معاون رئیس جمهور آمریکا بود که با تظاهرات در دانشگاه این اعتراض به بدنه حکومت پهلوی منعکس شد که البته سرانجامش جاری شدن خون شهدای دانشجو در فضای دانشگاه شد.

پرونده جنبش های دانشجویی و حضور دانشجویان متعهد و انقلابی ایران آنقدر درخشان است که می توان اوج حرکت های استقلال طلبانه دانشجویان را تسخیر لانه جاسوسی دانست که هنوز با گذشت بیش از 30 سال همواره می توان این واقعه را از جمله مهم ترین وقایع در تاریخ جنبش های دانشجویی کشور دانست.

مبارزات انجام شده از سوی دانشجویان در سال های انقلاب نشان می دهد که عناصری نظیر استکبارستیزی، استبداد ستیزی، عدالت خواهی، ضد سلطه بودن، ضد استبداد بودن و آرمان خواهی از جمله اصول مهم برای جنبش های دانشجویی مسلمان در ایران به شمار می آیند.

جنبش های دانشجویی پرچمدار آرمان های امام راحل هستند/دانشجوی انقلابی مایه هراس دشمنان است 

آرمانخواهی فصل مشترک تمامی جنبش های دانشجویی سراسر دنیا است

آرمان خواهی و دستیابی به جامعه ای ایده آل مهمترین خواسته و چارجوب اصلی شکل گیری جنبش های دانشجویی در سراسر دنیا است و تاریخ شکل گیری جنبش های دانشجویی را می توان همزمان با تاسیس دانشگاه دانست.

وجود ظرفیت های فراوان در بدنه قشر دانشجو و دارا بودن ویژگی هایی نظیر مطالبه گری و آرمانخواهی سبب می شود که در جوامع مختلف نگاهی ویژه و خاصی بر قشر دانشجو باشد و از آنها به عنوان بازویی موثر در وقایع سیاسی کشور یاد شود.

حضور و سابقه مشارکت فعالانه دانشجویان در موضوعات مختلف به قرون وسطا باز می گردد و بعد از آن در عصر مدرن این حضور و مشارکت ها افزایش پیدا کرد به گونه ای که می توان گفت که دانشجویان و حرکت های آزادی خواه و مطالبه گرانه آنها در انقلاب های قرن نوزدهم و بیستم افزایش پیدا کرد.

جنبش دانشجویی امریکا، جنبش دانشجویی انگلیس،جنبش دانشجویی فرانسه، جنبش دانشجویی آلمان، جنبش دانشجویی ایتالیا از جمله جنبش های دانشجویی در سراسر جهان هستند که با حضور فعال خود در مسیر دستیابی به اهداف و آرمان های خود حرکت کنند.

دانشگاه مغز متفکر یک ملت است

امام خمینی(ره) دانشگاه را به عنوان مغز متفکر یک ملت عنوان می کنند و اشاره می کنند که این محل باید از وابستگی های به شرق و غرب فارغ باشد.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بسیاری از بیانات خود به نقش ویژه دانشگاه اشاره می کنند. ایشان در ارتباط با بحث دانشگاه و دانشجویان اینگونه می فرمایند: نقش ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره از اهم امور و مبدا همه تحولات جامعه است. اصلاحات اجتماعی تابعی از اصلاحات دانشگاه است و این نهاد اجتماعی با سرنوشت اقلاب و اسلام پیوند ناگسستنی دارد.

با بررسی رهنمودهای حضرت امام(ره) در زمینه شناخت دیدگاه ایشان در خصوص دانشگاه و نقش دانشگاهیان در تحولات اجتماعی به این نتیجه می رسیم که از دید امام خمینی(ره) دانشگاهیان قشر آگاهی هستند که می توانند در اجتماع نقش مؤثری ایفا نمایند. در این راستا دانشگاهیان برای اینکه بتوانند نقش خود را کامل نمایند باید در کنار سایر اقشار اجتماعی و مردم باشند.

آنچنان که در جلد 12 صحیفه امام آمده امام خمینی هدف اصلی و نهایی دانشگاه را استقلال عنوان می کنند و می فرمایند: «معنی اسلامی شدن دانشگاه این است که استقلال پیدا کند و خودش را از غرب جدا کند و از وابستگی به شرق جدا کند و یک مملکت مستقل، یک دانشگاه مستقل، یک فرهنگ مستقل داشته باشیم.

بصیرت ویژگی اصلی دانشجوی انقلابی است

ودود حیدری در گفت و گو با خبرنگار دفاع پرس با اشاره به ویژگی اصلی دانشجوی انقلابی اظهار داشت: مهم ترین ویژگی در دانشجوی انقلابی عنصر مهم و ارزشمند بصیرت است که با تکیه براین موضوع می تواند هدایت گر جریان ها و جنبش های متاثر از ارزش های انقلابی و اسلامی بوده و در راستای اهداف انقلاب اسلامی حرکت کند.

وی افزود: امام خمینی(ره) بنای اصلی حکومت و حرکت انقلابی خود را بر دوش جوانان گذاشت و نگاه ایشان این بود که جوان انقلابی پر شور، فعال و با نشاط مسلمان کسی است که می تواند بار انقلاب را بلند کند.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: جریان دانشجویی برای به دست آوردن انقلاب و به ثمر رسیدن این نهال زحمات بسیاری را کشیده و در این راه نیز شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و مدافع جریان نظام و کلیت انقلاب اسلامی است.

رئیس بنیاد تبیین تفکرات حضرت امام در دانشگاه ها با اشاره به اینکه همواره نگاهی از بیرون تلاش داشته تا جریان دانشجویی را مصادره به مطلوب کند، گفت: سال ها است که یک نگاهی از بیرون در حال تزریق این تفکر است که دانشجو باید به همه موضوعات معترض باشد. این جریان در تلاش است تا انگ اعتراضی به جریان دانشجویی بچسباند و در حال این تعریف است که جریان دانشجویی وقتی اصالت دارد که به همه چیز و همه کس اعتراض کند در صورتی که این با مبانی منطقی دانشجویی سازگار نیست. جریان دانشجویی برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرده بعد چطور می تواند جریان اعتراضی را بر علیه دسترنج و مطلوب خود سازماندهی کند.

جنبش های دانشجویی پرچمدار آرمان های امام راحل هستند/دانشجوی انقلابی مایه هراس دشمنان است 

دانشجوی دانشگاه امام خمینی(ره) تا همیشه انقلابی می ماند

بی شک آنچه که توانست حرکت جنبش ها و جریان های دانشجویی دوران انقلاب را ماندگار کرده و فعالیتشان را منجر به پیروزی سازد تکیه اصلی آنها بر ارزش ها و آرمان های ناب اسلامی بود که امروز با گذشت نزدیک به 30 سال از سال های انقلاب همواره شهدای این راه در خاطره ها ماندگار و فعالیت ها و تلاش های مربوط به دانشجویان در سالها محفوظ است.

امام راحل با مکتب انقلابی خود بزرگ ترین دانشگاه را در دنیا تاسیس کرد و امروز نیز با گذشت سال های متمادی هنوز هم این مسیر و این راه دانشجوی تازه می طلبد و تا زمانی که ارزش های اصیل انقلابی پررنگ است این مکتب ادامه خواهد داشت.

فصلی از تاریخ انقلاب اسلامی با دستان همان دانشجویانی محقق شد که درب های دانشگاه را بر روی مردم گشوده و خود را با جامعه پیوند زدند و با تکیه بر علم و دانش راه روشنگری را در پیش گرفته و بیانات امام خمینی(ره) را در جامعه منعکس کردند.

آنچه که نباید فراموش کرد این است که حکومتی انقلابی نیازمند فکر و اندیشه انقلابی است که خوشبختانه این ظرفیت در بدنه قشر دانشجو از دوران انقلاب وجود داشته و هم اکنون نیز ادامه دارد.

جنبش های دانشجویی پرچمدار آرمان های امام راحل هستند/دانشجوی انقلابی مایه هراس دشمنان است 

دانشگاه و جنبش های دانشجویی دوران انقلاب بازوی متحرک نهضت امام خمینی(ره) بودند

مقام معظم رهبری در 24 آذرماه سال 87 در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه علم و صنعت جنبش های دانشجویی را به عنوان الزامی برای نظام تلقی کردند و فرمودند: جنبش های دانشجویی لازمه ای برای نظام جمهوری اسلامی هستند و باید گفت که جنبش دانشجويي، خصلت و خاصيتش در كشور ما لااقل اين جور است شايد در خيلي از كشورهاي ديگر هم باشد كه ضد استكباري، ضد سلطه، ضد ديكتاتوري و طرفدار عدالت است.

ایشان افزودند: .... در تمام پانزده سالي كه پيروزي انقلاب اتفاق افتاده شما در همه جا و دوشادوش روحانيت و در كنار او جنبش دانشجويي را مشاهده مي كنيد.

امام خامنه ای تصریح کردند: دانشگاههاي كشور، محيط هاي دانشجويي كشور، مركز تحرك و فعاليت است و يكي از بازوهاي اساسي نهضت در تمام طول اين مدت كه اين را ما از نزديك هم خودمان شاهد بوديم، هم دوستاني كه در كار نهضت و مبارزات بودند و همه هم اين را تجربه كرده اند و آزموده اند دانشجويانند.

راهی که امام خمینی(ره) نزدیک به 30سال پیش مشخص کرد امروز همچنان در حال رشد و تعالی خود است درست است که دانشجوی امروزی هیچگاه دوران انقلاب و مبارزات مربوط به آن سالها را ندیده است همان رسم الخطی که امام راحل ترسیم کرد همان و راه نیز همان راه است.

همان هایی که لانه جاسوسی را به تسخیر خود درآورده و بینی استکبار جهانی را به خاک مالیدند یا همان هایی که در مقابل معاون رییس جمهور آمریکا ایستادند و معترض شدند اینان از همانهایی هستند که بازوی نهضت امام خمینی(ره) شدند و ما امروز در دانشگاه بزرگ ترین تکلیفمان حرکت در مسیر همین افکار روشنگرایانه است.

دانشجوی امروز کشور فراموش نکند که همان مطالبه گری دانشجویان دیروزی توانست دانشجو و جنبش دانشجویی را برای همیشه در تاریخ ماندگار کند.

گزارش از مهری کارخانه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار