روایت زندگی شهید دکتر «سیدرضا پاک نژاد» از شهدای هفتم تیر

پس از اخذ دیپلم در سال 1321 به مکه معظمه مشرف شد. چون در آن سال موضوع گردن زدن ابوطالب یزدی در مکه پیش آمد، مدت 31 روز با سایر همراهانش در مکه بازداشت بود.
کد خبر: ۲۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵ - 28June 2014

روایت زندگی شهید دکتر «سیدرضا پاک نژاد» از شهدای هفتم تیر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از یزد، شهید دکتر «سیدرضا پاک نژاد» سوم آذر 1303 شمسی در شهرستان یزد متولد شد. پدر او سید ابوالقاسم پاک نژاد به امر کسب مشغول بود و شهید پس از طی دوران طفولیت به تحصیل پرداخت. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در دبستان ملی اسلام و دبیرستان ایرانشهر یزد گذراند .پس از اخذ دیپلم در سال 1321 به مکه معظمه مشرف گردید و چون در آن سال موضوع گردن زدن ابوطالب یزدی در مکه معظمه پیش آمد، مدت 31 روز با سایر همراهان در مکه بازداشت بود.

طول سفر جمعاً 6 ماه و هفت روز بود که در سال 1322 به ایران برگشت. در سال 1331 به دانشکد پزشکی دانشگاه تهران راه یافت و در بهمن 1336 رساله دکترای خود را تحت عنوان «تمام برنامههای دانشکده پزشکی در اسلام» با درجه ممتاز گذراند
.
شهید دکتر پاک نژاد ضمن تحصیل علم جدبد به آموختن عربی نیز همت گماشت و مقدمات را نزد حجت الاسلام عرب جم آموخت. دکتر پاک نژاد در پزشکی و بررسی علوم و معارف اسلامی صد و ده جلد کتاب تألیف کرده است که مهمترین آنها «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر» است که تاکنون 40 جلد آن به چاپ رسیده است.

از تحریرات ایشان مقالاتی در روزنامههای آیین اسلام، طوفان یزد، ملک یزد، مکتب اسلام و صدای یزد انتشار یافته است. همچنین کتاب قهقرائی دو هزار سال به نام «تقویم پاک» از جمله آثار این مرد بزرگ بشمار می رود و سخنرانیهای علمی و دینی متعددی در شهرهای مختلف داشتهاند. قبل از انقلاب وی در سمتهای آموزگاری، دبیری، حسابداری و سرانجام طبابت و ریاست بیمارستان هراتی یزد و ریاست بیمارستان بیمه یزد، خدمت کرده است.

سمتهای ایشان پس از پیروزی انقلاب عبارتند از استادی دانشسرای یزد، کارمند نماینده بازرگانی، پزشک درمانگاه، رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع)، رئیس بهداری سازمان بیمههای اجتماعی، معاون درمانگاه، رئیس هیئت مدیره گروه فرهنگی علوی در یزد، رئیس هیئت مدیره صندوق جاوید، رئیس هیئت مدیره سازمان خیریه حضرت رضا، رئیس شورای صنایع، رئیس مرکز پزشکی شماره 1 و سپس نمایندگی مجلس شورای اسلامی از شهرستان یزد و در مجلس شورای اسلامی به عضویت کمیسیون برنامه و بودجه در آمد.

شهید دکتر «سیدرضا پاک نژاد» دو سفر به حج، چهار سفر به عراق برای زیارت، سفری به سویس برای تحقیقات علمی و در ضمن سفرهای کوتاهی به پاریس، لندن و برلین نیز داشتهاند.

شهید پاک نژاد از سجایای اخلاقی برجستهای برخوردار بود. در عبادت، پرهیزگار بزرگواری بود که در سنگر مسجد همیشه در صف اول جماعت قرار داشت و در میدان مبارزات و خدمات اجتماعی همواره مشکلات مستضعفان فکر او را مشغول می کرد و خدمات پدرانه او به ایتام یزد،فوق العاده چشمگیر بود ، چنانکه فقدانش برای این یتیمان کاملاً محسوس است .آدمی بی آلایش بود و کم سخن می گفت و آنگاه که لب می گشود مهر و سوزی در سخن داشت . کم می خوابید و بسیار مطالعه می نمود و در سر سفره فقط به یک نوع غذا بسنده می کرد.

شهید پاک نژاد در تمام مدت مبارزات روحانیت با رژیم شاه ، علاوه بر خدمات اجتماعی در سنگر مبارزه ، به دفاع از اسلام پرداخت. از یک سو با سخنرانیهای ارشادی در دبیرستانها و مجامع مذهبی ، نسل جون درس خوانده را با مبانی و ارزشهای انسانی و انقلابی اسلام آشنا و از سوی دیگربا افشای رژیم ، ماهیت پلید و منافقانة او را رسوا می کرد و همین امر سبب وحشت ساواک شد ، بطوری که دائماً مورد تهدید تلفنی ساواک قرار می گرفت و یک بار نیز به ساواک اصفهان فرستاده شد و پس از آزادی وادامه مبارزات افشاگرانه ، چند نوبت نیز به مرگ تهدید شد . تلاشهای او در راه احیای اسلام پس از انقلاب نیز بی وقفه و مستمر ادامه یافت تا اینکه در 7 تیر 1360 در جمع اعضای حزب ا.... به دیدار الله شتافت و در میان تشییع شکوهمند و دشمن شکن مردم یزد ، در این شهرستان به خاک سپرده شد.

نظر شما
پربیننده ها