پاسخ به ابهامات زندگی دکتر «شریعتی» در یک مستند تاریخی

مستند «شریعتی بدون روتوش» به زوایای پنهان و کمتر گفته شده از زندگی دکتر «علی شریعتی» می‌پردازد.
کد خبر: ۲۲۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ - 04February 2017
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مستند «شریعتی بدون روتوش» جزو آثار هنری است که در خانه مستند انقلاب اسلامی در حال تهیه است و تلاش دارد به زوایای پنهان و کمتر گفته شده از زندگی دکتر علی شریعتی بپردازد.
 
محمد سمیع پور، کارگردان مستند «شریعتی بدون روتوش» انگیزه خود را برای ساخت این اثر به علاقه شخصی اش به افکار دکتر شریعتی مرتبط دانست و گفت: از دوران نوجوانی با سخنرانی «آری اینچنین بود برادر» ارتباط من با دکتر شریعتی آغاز شد و طی مدت دو سال از دوران دبیرستان تقریباً یک دوره کامل از کتاب های دکتر شریعتی را مطالعه نمودم.
 
وی ادامه داد: اگر چه که این مطالعه من با مخالفت خانواده مواجه بود و به ناچار مجبور بودم در ساعات مدرسه کتاب ها را مطالعه کنم و همین مسأله اثرات جدی بر وضعیت درسی ام گذاشت ولی به دلیل افق های نوینی که در برابرم گشوده شد از این مسأله رضایت دارم.
 
سمیع پور در خصوص خلاصه و عصاره تفکر شریعتی گفت: بر اساس کتاب ها و سخنرانی های شریعتی می توان دغدغه او را توجه به مسائل و مشکلات اجتماعی در زیست انسانی خلاصه کرد و دوری از بی تفاوتی دانست که همین نوع تفکر اثرات مهمی در دوران انقلاب اسلامی بر حرکت مردم و نخبگان داشت.
 
این کارگردان مستند اظهار کرد: با این توضیحات باید بگویم که در مستند «شریعتی بدون روتوش» تلاش کرده ایم به مجموعه ای از ابهامات مختلف پیرامون شخصیت و زندگی دکتر شریعتی بپردازیم که اطمینان دارم می تواند هم با منتقدین و هم با موافقین ایشان ارتباط مناسبی برقرار کند.
 
وی ادامه داد: برخی از سوالاتی که در مستند تلاش می کنیم پاسخ دهیم این است که آیا شریعتی فردی با افکار التقاطی بود؟ آیا شریعتی با شاه همکاری کرد؟ آیا شریعتی یک مارکسیست مسلمان بود؟ نسبت شریعتی با سازمان مجاهدین انقلاب چه بود؟ و سوالاتی از این دست.
 
محمد سمیع پور کارگردان مستند «شریعتی بدون روتوش» در پایان ابراز داشت: برای پاسخ به این پرسش ها حدود یک سال است که تحقیقات جامعی انجام داده ایم و در طول ساخت مستند علاوه بر استفاده از آرشیو های ناب، تلاش داریم با برخی از مبارزین قبل از انقلاب و برخی از نزدیکان ایشان مصاحبه انجام دهیم.
 
گفتنی است مستند «شریعتی بدون روتوش» به تهیه کنندگی مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه می شود و طبق زمان بندی مطرح شده تا پایان بهار 96 برای اکران آماده می‌شود.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار