روایت زندگی شهید «سیدمحمد پاک نژاد» از شهدای هفتم تیر

از تحصیل اقتصاد در سوئیس تا شهادت در حزب جمهوری

بیست سال از عمر خود را در خارج گذراند. در این مدت با فعالیت در انجمن‌های اسلامی آموخته‌هایش را به عمل کشاند و در اعتصاباتی که بر علیه رژیم منحوس پهلوی و اعمال وحشیانه‌اش انجام می‌شد، نیز شرکت می‌کرد.
کد خبر: ۲۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹ - 28June 2014

از تحصیل اقتصاد در سوئیس تا شهادت در حزب جمهوری

به گزارش خبرگزای دفاع مقدس از یزد، شهید «سیدمحمد پاک نژاد» فرزند سید ابوالقاسم در سال 1318 در یزد و در خانوادهای روحانی بدنیا آمد .اجداد او همه از روحانیون و علماء طراز اول شهر یزد بودند و ایشان با زمینهای که در رابطه با مسائل مذهبی داشتند در همان اوان زندگی به مطالعه مباحث اسلامی پرداختند و همگام با تحصیلات، کنکاش عمیقی خصوصا در ارتباط با قرآن مینمودند. شهید دوره ابتدائی را در دبستان ملی اسلام و تحصیلات متوسطه را در یزد و تهران طی کرد. پس از اخذ دیپلم با توجه به علاقهای که به مذهب داشت. لبنان را برای ادامه تحصیل و گذراندن دوره دانشگاهی انتخاب نمود .مدتی که در لبنان بود بیشتر در ارتباط با انجمنهای اسلامی فعالیت میکرد و از همه مهمتر کسب فیض از محضر امام موسی صدر بود که شهید را در انجام اهداف مقدسش بخوبی رهنمون شد.

هر چند، زمان این حضور نتوانست بدلایلی طولانی باشد ولی بهرههای فراوانی برای وی به ارمغان داشت. شهید از لبنان به آلمان و بعد به سوئیس رفت و شهر »بال» را برای زندگی انتخاب و در دانشگاه همان شهر به تحصیل پرداخت. وی که مطالعاطش را بیشتر در زمینه مسائل اقتصادی در اسلام نموده بود، رشته اقتصاد را برای ادامه تحصیل برگزید و در ضمن تحصیل به تحقیق در خصوص مباحث اقصادی در اسلام همت گماشت و تز دکترای خود را در همین مورد به تحریر درآورد. شهید مدتی را در یک بانک و زمانی چند را در یک مؤسسه تجارتی به کار پرداخت تا عملاً مسائل اقتصادی را لمس نماید.

 بیست سال از عمر خود را در خارج گذراند و در طول این مدت با فعالیت در انجمنهای اسلامی آموختههایش را به عمل کشاند. در اعتصاباتی که بر علیه رژیم منحوس پهلوی و اعمال وحشیانه اش انجام میشد، شرکت میکرد. در سال 1357 با اوج گیری انقلاب اسلامی به منظور شرکت فعال در هر چه رسواتر نمودن، رژیم به ایران بازگشت و تمام جریان پیروزی انقلاب را در ایران گذراند و همزمان با پیروزی انقلاب در اسفندماه همان سال به سوئیس رفت تا برای همیشه به ایران باز گردد و همه هدفش را که خدمت به اسلام و مسلمین بود در خدمت به انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشاند.

 پس از چند ماه به ایران باز گشت و به عنوان عضو هئیت مدیره صنایع چوب و کاغذ به کار مشغول شد و خدمات صادقانه و ارزنده ای در تهیه طرحهای اقتصادی به وزارت بازرگانی می نمود. سرانجام نیز در هفتم تیرماه 60 با شرکت در جلسه ای که در دفتر حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد، همراه برادرش دکتر سید رضا پاک نژاد به آرزویش رسید و با بیش از هفتاد و چند تن دیگر از خدمتگزاران با اسلام و مسلمین به لقاءالله پیوست.

نظر شما
پربیننده ها