دفاع پرس گزارش می‌دهد/1

هراس صهیونیست‌ها از توان نظامی حزب‌الله لبنان

امروزه ثابت شده که هر نوع جنگ احتمالی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان، به قیمت نابودی این رژیم تمام خواهد شد؛‌ لذا صهیونیست‌ها از توان نظامی حزب‌الله هراسان و نگران هستند.
کد خبر: ۲۲۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ - 04February 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، حزب‌الله لبنان از زمان تشکیل مخفیانه در 1982 (1361) و سپس اعلام موجودیت رسمی در 1985 (1363) همواره کابوسی برای دولت جعلی اسرائیل و مقامات حکومتی و لشکری آن بوده است. در تمام سی‌و‌پنج سالی که از تأسیس حزب الله لبنان می‌گذرد، این جنبش همواره بر تجهیز خود در تمام ابعاد نظامی و امنیتی ممارست داشته است.

صرف نظر از توان موشکی، حزب‌الله همواره بر بهبود تجهیزات انفرادی نیز تأکید داشته و دارد. پیشرفت قابل توجه نوع پوشش و سلاح‌های رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان تا امروز را می‌توان اثباتی برای این ادعا به حساب آورد.

اگرچه رژیم جعلی اسرائیل در سال 1982(1361) با حمله به لبنان گمان می‌کرد این هجوم روحیه از دست رفته صهیونیست‌ها به ویژه پس از کمپ دیوید را به آنان بازگردانده و رؤیای «اسرائیل بزرگ» را دوباره در خاطر آنان زنده کرده است؛ اما تشکیل جنبش مقاومت اسلامی با حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چیزی نبود که اسرائیل توقع آن را مخصوصا در شرایط سخت جنگی میان ایران و عراق داشته باشد. دستور صریح امام خمینی(ره) به مقامات ایرانی مبنی بر حمایت همه جانبه از جوانان مسلمان و آزاده لبنانی در نبرد با اشغالگران، باعث شد حزب‌الله ظرف چند سال پس از تشکیل، تبدیل به دشمن شماره یک رژیم صهیونیستی در جوار مرزهای این رژیم شود. مشخص بود که حزب الله در آن زمان بیشتر یک جنبش مبارز چریکی بود که اقدام به عملیات‌‌های نامنظم و کوتاه اما ضربتی و مؤثر علیه رژیم صهیونیستی و مزدوران لبنانی‌اش در مناطق اشغالی می‌کرد.

به فاصله یک سال از اعلام موجودیت رسمی مقاومت اسلامی، حزب‌الله اقدام به ایجاد تغییراتی گسترده در ساختار جنگی خود کرد. «ترکیب ساختار جنگ منظم با جنگ نامنظم» اتفاقی بود که طی دو عملیات بزرگ مقاومت اسلامی در حمله به محور «علمان-شومریه» و سپس «عملیات بزرگ بدر» به وقوع پیوست و حزب‌الله ظرف چند سال این تاکتیک را ارتقا داد تا اینکه در سال‌‌های اخیر از این شیوه در عملیات آزادسازی شهرهای مهمی نظیر قصیر، یبرود، زبدانی و حلب در سوریه از آن استفاده کند.

حزب‌الله نه یک گروه جنگ چریکی است و نه یک ارتش منظم بلکه حالتی ترکیبی از این دو است که تاکتیک جنگی آن از سوی تحلیلگران آمریکایی، اروپایی و صهیونیست در حالتی موسوم به «جنگ هیبریدی» قرار می‌گیرد. استفاده از موشک‌های کوتاه برد و میان‌برد (نسبت به گستره مرزهای لبنان و فلسطین) به صورت همزمان در جبهه‌های مختلف نظیر آنچه در جنگ سی‌وسه روز رخ داد، عقب‌زدن دشمن از گستره سرزمینی توأم با گرفتن تلفات به شکل سریع و قابل توجه مانند آنچه هم‌اکنون در سوریه می‌دهد و چندین تاکتیک دیگر نظیر عملیات ترکیبی سایبری-شناسایی-موشکی را باید بخش‌های دیگری از تاکتیک نوین جنگی که توسط مقاومت اسلامی لبنان طرح‌ریزی و اجرا می‌شود، ارزیابی کرد.

استفاده مقاومت اسلامی لبنان از این استراتژی‌های جدید باعث شده که دولت آمریکا اقدام به تشکیل واحدهای تحقیقاتی ویژه جهت بررسی تاکتیک رزمی مقاومت اسلامی در مراکز نظامی و اندیشکده‌های خود کند. با این حال مقاومت اسلامی تا امروز از هر نوع انتشار اطلاعات پیرامون تاکتیک‌های رزمی خود جلوگیری کرده و صرفا به سکوت در برابر واکنش غربی‌ها به موضوع تاکتیک جنگی خود اکتفا کرده است. 

در بخش‌های بعد به بررسی جزئیات بیشتری از تاکتیک عملیاتی مقاومت اسلامی لبنان، همزمان با بررسی تسلیحات این جنبش مقاومت خواهیم پرداخت. 

انتهای پیام/421           

نظر شما
پربیننده ها