قنادباشی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

آمریکایی‌ها از زمان پیروزی انقلاب در صدد کاهش توان دفاعی ما هستند/ هرگونه انعطاف در برابر آمریکا باعث گستاخی آن می‌شود

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترامپ با اتخاذ سیاست‌های منفعلانه به دنبال احیای قدرت از دست رفته آمریکا در صحنه جهانی است، گفت: آمریکایی‌ها از زمان پیروزی انقلاب در صدد کاهش توان دفاعی هستند؛‌ لذا هرگونه انعطاف در برابر آمریکا باعث گستاخ‌تر شدن این کشور می‌شود.
کد خبر: ۲۲۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴ - 05February 2017
جعفر قناد‌باشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در خصوص اقدام غیرقانونی آمریکا در افزودن افراد و مؤسسات جدید ایرانی به فهرست تحریم‌های نامشروع فرامرزی آن کشور به بهانه آزمایش موشکی اظهار داشت: اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران در این مقطع زمانی که یک خشم و نفرت جهانی علیه ترامپ رئیس جمهور این کشور آغاز شده است، موجب می‌شود که موضع حق ما برای جهانیان بهتر تشریح شود؛ چراکه مقطع کنونی با گذشته متفاوت‌تر است؛ چون در حال حاضر درصد زیادی از مردم آمریکا سیاست‌های ترامپ را غیرمنطقی و غلط قلمداد می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بعد از گذشت یک‌سال از امضای برجام آمریکا دست به اعمال تحریم‌های جدید و یا تمدید تحریم‌های قبلی به بهانه‌های مختلف علیه ایران می‌کند، افزود: آمریکا با این اقدامات غیر قانونی و غیر اخلاقی نشان می‌دهد که قابل اعتماد نیست. بسیاری از کشورها در موضوع برجام اعلام می‌کنند که آمریکا اگر تحریم جدیدی اعمال کند به معنی نقض برجام است؛ ولی می‌بینیم که آمریکا دست به تحریم‌های جدیدی می‌زند.

قنادباشی تصریح کرد: اقدامات آمریکا برای ما غیر منتظره نیست. لیکن مردم ما در عمل نشان دادند که تحریم‌های آمریکا در پیشبرد اهداف آنها تاثیری نداشته است. آمریکایی‌ها از یک طرف تهدید به تحریم می‌کنند و از سوی دیگر تهدید به حمله نظامی می‌کنند؛‌ لذا این نشان دهنده آشفتگی سیستم آنهاست. اگر آنها مطمئن بودند که تحریم اقتصادی می‌تواند تاثیر بگذارد و بوسیله آن به اهداف خود می‌رسند، دیگر تهدید نظامی نمی‌کردند. آمریکایی‌ها به رهی که انتخاب کرده‌اند،‌ اطمینان ندارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در شرایط کنونی در وضعیت بدی قرار دارند، افزود: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند با غوغاسالاری به مردم خودشان بقبولانند که هنوز ابر قدرت جهانی هستند. آمریکایی‌ها با 300 میلیون جمعیت در برابر کره شمالی هم احساس ضعف می‌کند. آمریکایی‌ها همچنین از پیشرفت کشورهای صنعتی و فروش نرفتن کالاهای خود نگران هستند؛ کالاهای ژاپنی و چینی بازارهای قبلی آمریکا را تسخیر کرده است. آنها از اینکه چین که به ابر قدرت جهانی تبدیل می‌شود، احساس ضعف می‌کنند.

قنادباشی در پاسخ به این سؤال که بهانه جویی‌های آمریکایی‌ها تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: بهانه جویی‌های آمریکایی‌ها به دلیل ضعف آنها و یک نوع غوغاسالاری است تا مردمشان متوجه نشوند که آمریکا در موضع ضعف قرار دارد. آنها بدهی‌های سنگینی دارند که دولت را با مشکل زیادی روبرو کرده است. بهانه‌جویی آمریکایی تا زمانی‌که انقلاب اسلامی به معنی واقعی ماهیت خود را حفظ کند، ادامه پیدا خواهد داشت. اقدامات نابخردانه ترامپ نیز نغمه‌های افول قدرت آمریکا در جهان است.

وی با بیان اینکه هرگونه انعطاف در برابر آمریکا باعث گستاخی آمریکا می‌شود، گفت: زمانیکه رئیس جمهور وقت ایران در زمان بوش از گفت‌وگوی تمدن‌ها صحبت می‌کرد، آمریکایی‌ها ما را محور شرارت محسوب می‌کردند، ما اگر انعطاف نشان بدهیم و تحرک جدی در مقابل آنها انجام ندهیم، آنها گستاخ‌تر می‌شوند. دستگاه دیپلماسی ما باید مبتنی بر اتحاد، انسجام و توان داخلی به صورت مقابله به مثل در برابر گستاخی‌های آمریکا بایستاد. تجربه ثابت کرده است که هر جا ما ایستادگی کردیم، آنها از موضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

کارشناس بین‌الملل با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از روز اولی که در کشور ما انقلاب اسلامی به ثمر نشسته است، پیوسته درصدد کاهش توان دفاعی ما بودند، گفت: در زمان جنگ هرچه آنها عراق را تسلیح کردند ما نیز به همان میزان قدرتمند ‌شدیم. آمریکایی‌ها با این‌گونه زورگویی‌ها نخواهند توانست روی عزم ما برای دفاع از کشور تاثیر بگذارند. هر کشوری در برابر تهاجمات احتمالی حق دارد قدرت دفاعی خود را افزایش دهد، اینکه آنها نمی‌خواهند کشورما قدرت دفاعی خود را افزایش دهد، خودش سوءظن‌های زیادی را بوجود می‌آورد. آنها روی توان موشکی ما دست گذاشته‌اند؛ لذا با این اقدام مردم ما را متوجه کرده‌اند که موشک می‌تواند چقدر در دفاع از کشور مؤثر باشد که از این نظر دشمنان مردم را نگران کرده است؛ این خود پشتیانی مردمی وسیعی را به دنبال خواهد داشت.   

وی در خصوص دستور اخیر رئیس جمهور آمریکا پیرامون مخالفت با سفر اتباع هفت کشور مسلمان به این کشور گفت: آمریکایی‌ها با منع ورود هفت کشور اسلامی که ایران نیز جز آنهاست نا خواسته نشان دادند که با مردم ایران دشمن هستند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار