در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح شد؛

اشتغال‌زایی برای 100 نفر با تولید بيش از 45 نوع عرقيات گیاهی

«احمد حمیدی» که توانسته با تولید بيش از 45 نوع عرقيات گیاهی برای یکصد نفر اشتغالزایی کند، گفت: با همکاری مسئولین می‌توان در بخش توليد، افزايش توليد، عرضه، فروش و اشتغال‌زایی در كشور گام‌های موثرتری برداشت.
کد خبر: ۲۲۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ - 28February 2017

احمد حمیدی، جوان بسیجی بخش میمند شهرستان فیروزآباد استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در شیراز، با اشاره به توانمندی‌های میمند فارس در تولید گل محمدی و فرآورده های با كیفیت آن اظهار داشت: یكی از اسانس‌های مرغوبی كه در تولید عطرها و ادكلن های خارجی امروزه به كار گرفته می‌شود، اسانس گل محمدی است كه یكی از مرغوبترین این اسانس ها در شهر میمند شهرستان فیروزآباد فارس تولید می‌شود.

وی گفت: سابقه تولید گلاب و عرقیات در شهر میمند به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و تا به امروز این جایگاه حفظ شده به طوری كه بخش زیادی از گلاب و عرقیات تولیدی در این شهر به بازارهای خارجی صادر می شود.

حمیدی افزود: از گلاب برای معطر كردن انواع شیرینی و حلوا استفاده می شود و برای خوشبو كردن مجالس و شستشوی اماكن متبركه هم به كار می رود به طوری كه از گلاب ناب هر سال در موسم حج برای شستشوی خانه كعبه و ضریح مطهر امامزادگان از آن استفاده می شود.

وی تصریح کرد: يكي از توليد كنندگان موفق عرقيات در كشور است كه به كار توليد عرقيات گياهي علاقه دارد و در حال حاضر پس از 10 سال تلاش يك كارگاه بزرگ توليد عرقيات راه اندازي كرده و براي 8 نفر به صورت مستقيم و بیش از 100 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزايي كرده است.

تولیدکننده عرقیات و گیاهان دارویی گفت: با جمع آوری اطلاعات در مورد خواص گیاهان و مطالعه کتب مختلف، شناخت گیاه، خواص درمانی و تولید آن را آموختم وموفقیت هایی را در این زمینه به دست آوردم.

وی با اشاره به تولید گل محمدی در کشور اظهار داشت: عطر گل محمدی ایران، به سبب شرایط اقلیمی از مرغوبیت خاصی برخوردار است اما با توجه به میزان تولید کم آن بیشتر در داخل کشور مصرف می‌شود.

حمیدی با اشاره به تولیدات عرقیات در کارگاه خاطرنشان کرد: در این کارگاه علاوه بر تولید عرق گل محمدی (گلاب)، بیش از 45 نوع عرقیات دیگر نیز تولید می کنم، بیشتر گیاهان را برای تهیه عرقیات از کوه های منطقه تهیه می کنم و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه برخی از گیاهان دارویی را هم که مختص مناطق خاصی هستند که از استان های همجوار خریداری می کنم

وی با اشاره به گیاهان خودرو در بخش میمند شهرستان فیروزآباد گفت: بیش از ۱۵۰ نوع گیاه دارویی از جمله کرفس کوهی، بو مادران، بقناق، بابونه، کاسنی محلی، پونه، آویشن و ... در منطقه به صورت خودرو می رویند و برخی از گیاهان دارویی منطقه در حال شناسایی هست.

حمیدی عدم حمایت های مسئولین در راستای تولید را از عوامل روی نیاوردن قشر جوان به تولید دانست و افزود: متاسفانه به دلیل عدم حمایت های مسئولین و مشکلات تولید، جوانان کمتر به کار تولید که علاوه بر سختی کار مشکلات مالی در تولید و معضلات بازار فروش را دارد، روی می آورند و همه به دنبال کار پشت میزی هستند یا بیکاری را بر سختیها ترجیح می دهند.

تولیدکننده عرقیات و گیاهان دارویی با بیان اینکه من با اشتیاق مایل به آموزش جوانان در راستای حرفه ی خودم هستم، یادآور شد: انجام این کار نیازمند مطالعه و دقت است، من با اشتیاق جوانانی را که مایل به راه اندازی کارگاه های تولید عرقیات و یا کشت گیاهان دارویی باشند را کمک می کنم و تجربیاتم را در اختیار آنها قرار می دهم.

وی با اشاره به تولید عرقیات در کارگاه گفت: روزانه 2000 لیتر عرقیات در این کاگاه تولید می شود و با توجه به تلاش و پیگیری های لازم، از سازمان غذا و دارو نشان سیب سلامت گرفته ایم. اما به علت نداشتن جواز تاسیس نمی توانیم برند خود را به ثبت برسانیم و تا زمانی که این مشکل حل نشود، ما نمی توانیم تولیدات خودمان را با برند وارد بازار و یا صادر کنیم.

حمیدی با بیان اینکه داشتن برند، تولیدات کارگاه افزایش می یابد، افزود: در حال پیگیری برای دریافت جواز تاسیس هستم و امیدوارم این مشکلات با همکاری مسئولین مرتقع شود و این کارگاه قابلیت تولید روزانه بیش از 2000 لیتر تولید عرقیات داشته باشم و این تولید را به کشورهای دیگر صادر کنم.

تولیدکننده عرقیات و گیاهان دارویی با اشاره به خاصیت درمانی بالای گیاهان دارویی گفت: تولید عرقیات دارویی آینده خوبی در کشور دارد و با توجه به درمان عرقیات در امراض مختلف، تولید عرقیات سودآوری خوبی دارد.

حمیدی با بیان اینکه خانواده اش همواره در کشت و تولید گیاهان داروی و گل محمدی همراه وی بوده اند، خاطر نشان کرد: همسرم با مشاهده اشتیاق من در تولید و کشت گیاهان دارویی در این راه همراه من شد، در حال حاضر همسرم اطلاعات جامع تری از من در شناخت انواع گیاهان دارویی و خواص درمانی آنها دارد، همسرم در تمام مراحل تولید همراهم بوده و با علاقه در کار تولید همراهی می کند.

اين جوان بسیجی افزود: كار عرق گيري، پيچيده و حساس است. من بارها شكست و ضرر را تجربه كردم تا به كيفيت مطلوب رسيدم. بازار عرقيات در كشور مطلوب است و مردم هم طي سال هاي اخير به مصرف عرقيات روي خوش نشان داده اند. اما مهمترين عامل فروش خيلي خوب محصولات من، كيفيت بالا، خالص بودن عرقيات و نيز قيمت تمام شده پايين و منصفانه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها