گزارش دفاع پرس از زادگاه مرد تاریخ ساز ایران؛

طلوع انقلاب اسلامی از بام خانه خورشید/ عشق به امام خمینی(ره) جغرافیای بی‌مرز است

اینجا خمین است، شهری تاریخ ساز در استان مرکزی که خاطرات مبارزات آزادی خواهش را از خاندان امام (ره) به ارث برده که گویی روح استکبار ستیزی بر جان و روح این خاندان نقش بسته و فرزندانشان از همان دوران طفولیت این خصلت را از پدرانشان الگو گرفته بودند.
کد خبر: ۲۲۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ - 06February 2017

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، 60 کیلومتر که از غرب استان مرکزی عبور کنی در میان رشته کوه های برافراشته و قد علم کرده، شهری قرار دارد که مدال افتخار زادگاه‌ بودن تاریخ سازترین مرد تاریخ کشور را نصیب خود کرده است.

به خمین می رسی، به نگین انگشتری استان مرکزی که همچون یاقوتی سرخ می‌درخشد و به خود می بالد که در دامان پر از مهر و محبتش مردی از تبار خورشید  را پرورش داد؛ فردی که توانست سرنوشت ملتی مظلوم را تغییر دهد و برای ابد نام خمینی کبیر را در تاریخ ماندگار کند.

از شهر که وارد شوی به میدان اصلی می رسی و از آنجا از هر رهگذری که نشان از خانه پدری امام را جست و جو کنی تو را هدایت خواهد کرد چرا که بیت تاریخی حضرت امام (ره) از جمله قدیمی ترین بناهای این شهر به حساب می آید و همچون تاجی بر سر شهر خمین قرار گرفته است.

طلوع انقلاب اسلامی از بام خانه خورشید/ کریستینا:جذبه عقاید امام خمینی(ره) مرا در خود فرو برد 

اینجا خمین است، شهری تاریخ ساز در استان مرکزی که خاطرات مبارزات آزادی خواهش را از خاندان امام (ره) به ارث برده که گویی روح استکبار ستیزی بر جان و روح این خاندان نقش بسته و فرزندانشان از همان دوران طفولیت این خصلت را از پدرانشان الگو گرفته بودند.

در فاصله چند قدمی از مصلی شهر خمین بنایی کاهگلی خودنمایی می کند که در سال های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی شده اما درب قدیمی و چوبی که هنوز هم کلون های آن سرجای خود باقی مانده‌اند  و چشم نواز ببینده می شوند.

خمین هنوز هم که هنوز است بوی خمینی(ره) می دهد و هرکس که سراغ از خانه کودکی اش را می گیرد بی شک گمگشته راه وی  و تابه اینجا کشیده شده است.

طلوع انقلاب اسلامی از بام خانه خورشید/ کریستینا:جذبه عقاید امام خمینی(ره) مرا در خود فرو برد 

درب چوبی به روی مردم باز است و مثل روزهای دیگر عده ای از مسافران هستند که به قصد بازدید از محل کودکی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به خمین آمده اند و در دالان ها و پستوهای این مکان خود را در دل تاریخ غرق کرده اند.

خانمی از آلمان به اینجا آمده و پسر جوانی هم از روسیه، و عده ای دیگر هم به همراه خانواده های خود از استان های کشور به خمین آمده اند، اما نقطه مشترک میان همه‌شان  ریسمان علاقه و عشقی است که آنها را در این سرزمین گرد هم آورده تا از نزدیک تاریخ را در لابه لای دالان های خانه قدیمی پدر روح الله لمس کنند.

با ورود به حیات اولین چیزی که به استقبال مسافران می آید حوض بزرگی است که زیبایی وصف ناپذیری را به این بنا بخشیده و پله های سمت راستی که از پنج عدد تجاوز می کند  ما را به سمت اتاق های نشیمن می کشانند.

طلوع انقلاب اسلامی از بام خانه خورشید/ کریستینا:جذبه عقاید امام خمینی(ره) مرا در خود فرو برد 

اگر از نمای پایین به سقف اتاق های نشیمن نگاهی بندازی هنوز هم تیرهای چوبی را می بینی که نشان از قدمت این بنا می دهد و در رج به رج آجرها و دیوارهای کاه‌گلی می توانی کودکی و نوجوانی روح الله را ببینی که در شهری کوچک توانست شخصیت اهورایی اش را پرورش داده و تکرار نشدنی ترین اتفاق تاریخ را رقم بزند.

انگار همین دیروز بود که از پشت درب یکی از اتاق های قدیمی خانه صدای گریه نوزادی به گوش رسید که قلب و جان پدر را نوازش داد و مادر با نگاه به چشمان پروفروغش ریشه محبت را در دلش کاشت و آنجا بود که در گوشش همراه با اذان، به رهبری استکبارستیزانه اش اقتدا کرد.

دیوارهای کاهگلی همین خانه قدیمی در خمین بود که روز به روز قد کشیدن روح الله را نظاره کرد تا در سنین نوجوانی او را به شهر قم برای کسب درجات علمی روانه کرد.

«سرپل» محله قدیمی خاندان پدری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

در زمان قاجار خمین از سه محله اصلی «سبزیکار»، «سرپل» و «اسماعیل بگی» تشکیل می شد که بیت تاریخی امام راحل در محله قدیمی سرپل قرار داشت که تا امروز نیز بیشتر ساکنان قدیمی آن را به همین نام می شناسند.

طلوع انقلاب اسلامی از بام خانه خورشید/ کریستینا:جذبه عقاید امام خمینی(ره) مرا در خود فرو برد 

این ملک قدیمی چیزی در حدود 2هزارو 500مترمربع مساحت دارد که شامل بخش حیاط ‌اندرونی مرحوم حاج شیخ مصطفی «پدر حضرت امام» که بعدها این خانه موروثی آیت‌الله پسندیده شد، حیاط بیرونی حاج شیخ مصطفی، (محل تدریس جلسه‌های دینی و در پاره‌ای اوقات مکان پذیرایی از مهمانان)، حیاط دارای شبستان که محل تولد امام خمینی(ره) در یکی از اتاق‌های آن است، حیاط موروثی امام(ره)، واحدهای ارتباطی و خدمات است.

اسناد موجود نشان می دهد که تمامی پنج بخش در یک زمان ساخته نشده اند و در زمان قاجار نخست حیاط اندرونی و بیرونی «حاج شیخ مصطفی» و سپس به مرور زمان سایر بناها احداث گردیده اند.

قبل از سال 1320 هجری قمری یا همان 1281 هجری شمسی قسمت های مختلف این بنا احداث شد که در همان سال نیز همزمان با تولد امام خمینی(ره) حاج شیخ مصطفی نیز بر اثر حادثه ای دار فانی را وداع گفت.

بخش شمال غربی بیت، منزل حاج شیخ مصطفی با ایوانی سه گذره بنا شده که یکی از گذرها به یک برج و دو گذر دیگر به دو اتاق ختم می شود که طبق یک سنت معماری در قدیم، ساخت برج علاوه بر دیده‌بانی و اعلام خطر، محل زندگی نیز بود و چنانچه این برج دو طبقه است و یک ایوان به سوی جنوب دارد و از پشت‌بام دارای یک دیوار جان‌پناه به ارتفاع 50 سانتی‌متر است.

طلوع انقلاب اسلامی از بام خانه خورشید/ کریستینا:جذبه عقاید امام خمینی(ره) مرا در خود فرو برد 

از حیاط اندرونی «حاج شیخ مصطفی»، یک گذر به طرف جنوب و به حیاط شبستان‌دار باز می‌شود که محل تولد امام(ره) یکی از اتاق‌های بالاخانه آن است که شبستان این حیاط چهار دالان دارد که به آن حیاط داخل می‌شود و سر دیگر آنها به حیاط بیرونی «حاج شیخ مصطفی» یعنی محل تدریس باز می‌شود و درون این شبستان سه اتاق تعبیه شده است و روی آنها قسمت بالاخانه است که از طریق راه‌پله ضلع غربی، امکان دسترسی به آن میسر می‌شود.

این قسمت از طرف غرب و شرق دارای ایوان سرتاسری است و درون آن متشکل از اتاقی نسبتا بزرگ یعنی مهمان‌پذیر در سمت شمال و اتاقی دیگر در جنوب است و بنابر اقوال، امام(ره) در اتاق ضلع شمالی متولد شده است.

ضلع شرقی بنای شبستان مشرف به حیاط بیرونی «حاج شیخ مصطفی» است که در زمان حیاط وی جلسه های دینی و تدریس در آن برقرار می‌شد، ایوانی دارد که 8 در به آن باز می شود.

پس از مرگ پدر امام، سهم موروثی وی از ملک پدری، عبارت از حیاط محدود و کوچکی است که در آن یک ایوان و سه اتاق وجود دارد. راه ورودی به این حیاط از طریق دروازه اصلی سمت شرق میسر می‌شود.

پس از ورود به هشتی پشت این دروازه، دالانی سراسری وجود دارد که در وسط آن به طرف غرب، گذری تعبیه شده است که رابط بین دالان و حیاط موروثی امام(ره) است و همچنین از این حیاط گذر دیگری وجود دارد که رابط این بخش و حیاط "آیت‌الله پسندیده" است که بخش ارتباط و خدمات در انتهای دالان و در جنوب غربی آن واقع است.

نوع مصالح ساختمانی در این بنا ابتدا از گل و خشت بود، ولی نما و روکش پاره‌ای از آنها برای استحکام در پایه برج به ارتفاع حدود یک متر سنگ کار شده است و کف اکثر ایوان‌ها از آجر است.

طلوع انقلاب اسلامی از بام خانه خورشید/ کریستینا:جذبه عقاید امام خمینی(ره) مرا در خود فرو برد 

عشق به امام خمینی(ره) مرز نمی‌شناسد

کریستینا زنی است 35 ساله که به گفته خودش برای بار سوم است که به شهر خمین می آید و نخستین بار در کنگره بین المللی پدر امام (ره) به خمین آمد و افتخار آشنایی با امام و خاندان ایشان را کسب کرد.

خانم کریستینا در ارتباط با علاقه خود به شخصیت حضرت امام(ره) به خبرنگار دفاع پرس می گوید: مدتی بود که در ارتباط با رهبران انقلاب های بزرگ در دنیا تحقیق می کردم که در این جریان با امام خمینی(ره) آشنا شدم و به مرور زمان اندیشه و تفکرات ایشان مرا جذب خود کرد.

وی ادامه می دهد: در این مسیر آشنایی مقالات بسیاری از نویسندگان مختلف مطالعه کردم که با مرور زمان جذبه عقاید ایشان مرا در خود فرو برد.

کریستینا تصریح می کند: خیلی دوست داشتم از نزدیک به شهر خمین سفر کنم و حال و هوای این شهر و همچنین محل تولد امام خمینی(ره) را از نزدیک ببنیم، البته یکبار به ایران آمده بودم اما چند شهر از این کشور را بیشتر ندیده بودم.

این توریست آلمانی خاطر نشان می کند: نخستین بار که به خمین آمدم زمان برگزاری کنگره بین المللی پدر امام (ره) بود که همین سفر اسباب علاقه هرچه بیشتر من به این خاندان شد.

کریستینا با اشاره به ویژگی خاص امام راحل گفت: از دیدگاه من آنچه که توانست حرکت امام خمینی(ره) را منجر به انقلاب اسلامی کرده و آن را برای همیشه ماندگار کند مردمی بودن نهضت ایشان و علاقه شدید شخصیت امام خمینی(ره) به ملت بود.

خانم توریست آلمانی به صحبت های خود می افزاید: به نظر من عشق و علاقه به امام خمینی(ره) مرز نمی‌شناسد چرا که روحیه استکبار ستیزی و ظلم ستیزی این شخصیت و همچنین مردمی بودنشان ویژگی هایی هستند که از دیدگاه تمامی ملت ها قابل ستایش و ارزنده است.

خانم کریستینا حرف زیادی برای گفتن داشت اما از آنجایی که وی تسلط کاملی به زبان فارسی نداشت به گفته خودش صحبت از شخصیت والای حضرت امام (ره) در قالب این کلمات برایش سخت است.

همچنان توریست ها در فضای داخلی و خارجی بیت مشغول عکاسی و بازدید از بیت هستند که هرکدام در دنیایشان غرق و محصور تاریخ شده اند.

نزدیک به یک قرن از تولد دردانه خمین می گذرد اما ریشه عشق و علاقه به شخصیت امام راحل در فارغ از مرزها درحال گسترش است و انقلاب فراموش نمی‌کند که وقوعش را مدیون دستان مردی است از تبار خورشید.

گزارش از: مهری کارخانه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار