حیدری:

هويت، اعتبار و فرهنگ هر جامعه به قهرمانان و حماسه‌سازان آن وابسته است

دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: هويت، اعتبار و فرهنگ يک جامعه به قهرمانان حماسه‌سازان آن جامعه بستگی دارد و ما در تاريخ معاصر قهرمانان زيادی را در اطراف خود می‌بينيم.
کد خبر: ۲۲۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵ - 06February 2017
هويت، اعتبار و فرهنگ هر جامعه به قهرمانان و حماسه‌سازان آن وابسته است
به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، «محمد حیدری» دبير انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با اشاره به نقش حماسه و ایثار در اقوام مختلف اظهار داشت: همه اقوام در ذخیره تاریخی خود، درکی از حماسه دارند به‌گونه‌ای که می‌شود گفت حماسه، امری فرهنگی و هویتی است که خاستگاه فرهنگی، هویتی و اجتماعی دارد. حماسه روح سلحشوری، نشاط و اميد به آينده است و ما در بحث كنگره فرهنگ حماسه آن را از زوايای مختلف بررسی می‌كنيم.
 
حيدری گفت: ما اولين قهرمانان ملی خود را كه به خاطر حفظ ارزش‌ها و اعتقاداتشان از جان گذشته‌اند را در شاهنامه می‌توانيم پيدا كنيم. وقتی صحبت از سلسله تاريخی كيانيان می‌شود همين قهرمانان هستند كه می‌درخشند، در بعد مذهبی نيز ما واقعه كربلا را داريم، حضرت علی(ع) را داريم و شبی كه به جای پيامبر در بستر می‌خوابند. در كتاب تاريخ هر صفحه كه رو به جلو می‌آييم، آدم‌هایی را می‌بینیم كه با دست خالی جلوی هجوم بيگانگان را گرفته‌اند و نترسيدند و پا پس نكشيدند و همه اينها نشان می‌دهد فرهنگ مردم ما با فرهنگ حماسه بيگانه نيست و آن را می‌شناسد.
 
وی ادامه داد: هويت، اعتبار و فرهنگ يک جامعه به قهرمانان حماسه‌ساز آن جامعه بستگی دارد و ما در تاريخ معاصر قهرمانان زيادی را در اطراف خود می‌بينيم كه كمتر از قهرمانان شاهنامه نيستند. در واقع با حضور و همتشان غرور ملی را تشديد می‌كنند و باعث ارتقاء امنيت و آرامش در جامعه می‌شوند.
 
حیدری با تاکید بر شناسایی الگوهای حماسی گفت: خوشبختانه در بحث مشاهیر و قهرمانان گفت و گوها به هم نزدیک است و آن را جناحی و سیاسی نمی‌کنیم.
 
دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران به وظيفه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث تقويت فرهنگ حماسه اشاره کرد و بیان داشت: در تمام دنيا دستگاه‌های دولتی در امر فرهنگ و حماسه پرتلاش تر عمل می‌کنند. در زمينه فرهنگ حماسه تمام دولت‌ها وظيفه خود می‌دانند متولی اين موضوع باشند.
 
وی تصریح کرد: در بسياري از كشورها می‌بينیم که به قهرمانان خود، نشان ملی و نشان شجاعت می‌دهند و به این صورت برای قهرمانانشان اعتبار و ارزش می آفرينند و  فرهنگ قهرمانی و حماسه را پرورش می‌دهند در حالی كه اين اتفاق در جامعه ما با وجود حماسه‌های بزرگی كه در اطراف خود داشته‌ايم كمتر به آن پرداخته می‌شود.
 
حیدری با تاكيد به نقش حمايتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقويت و اجراي گفتمان ملی فرهنگ حماسه اضافه كرد: وظيفه ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقويت هويت فرهنگی ملت و اجرای فرهنگی مطابق با ارزش‌ها است. 
 
دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران عنوان کرد: در بحث كنگره فرهنگ حماسه نيز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظيفه دارد نقش حمايتی و پشتيبانی خود را به نحو احسنت به انجام برساند و اين مقوله ارزشمند و حائز اهميت را جدی و دقيق پيگيری كند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با همه ابزار و اختياراتی كه در دست دارد طرح گفتمان ملی فرهنگ حماسه را حمايت كند.
 
حيدری در ادامه به اهميت و ضرورت پرداختن به طرح گفتمان ملی فرهنگ حماسه و نتيجه‌ای كه از اين طرح می‌توان انتظار داشت اشاره كرد و گفت: طرح گفتمان ملی حماسه در جامعه امروز ما بسيار حائز اهميت است و می‌تواند شكاف نسل‌های ديروز و امروز را از ميان بردارد و روح سلحشوری را بيدار كند.
 
دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران در پایان گفت: واقعيت اين است كه ما در اين سال‌ها به روح حماسی جامعه توجه خاصی نداشته‌ايم و از حماسه‌هايمان آنطور كه بايد بهره نبرده‌ايم و انتظار می‌رود كنگره فرهنگ حماسه يا همان گفتمان ملی حماسه، شكاف‌ها را برداشته و روحيه نشاط، همدلی و وحدت را در جامعه جاری كند.
 
انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار