تصویری متفاوت از دو فرمانده شهید خراسانی

سرداران شهید حسین محمدیانی فرمانده محور عملیاتی تیپ یکم لشکر 5 نصر و رجبعلی محمدزاده فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان از سرداران دلاور خراسانی هستند که خاطرات رشادتهای آنها در دفاع مقدس همچنان در ذهن رزمندگان خراسانی به یادگار مانده است.
کد خبر: ۲۲۵۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ - 09February 2017
به گزارش دفاع پرس از مشهد، سردار شهید حسین محمدیانی فرمانده محور عملیاتی تیپ یکم لشکر 5 نصر در 29 دی ماه 1335 در سبزوار متولد شد. در سال1360 وارد سپاه شد. این شهید والامقام حضور در عملیاتهای چزابه، رمضان، محرم، مسلم بن عقبل، خیبر، بدر، والفجر 8، کربلای 5، کربلای 10 را در کارنامه درخشان خود دارد.

شهید محمدیانی در عملیات خیبر، بدر و والفجر 8 دچار عارضه شیمیایی شد. آخرین عمل جراحی که روی سینه­اش انجام شد، پزشکان دریافتند که امیدی به بهبودی او نیست. سردار حسین محمدیانی عاقبت در 12 آذرماه 1370 به اثر عوارض شیمیایی به جا مانده از دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل شد.

سردار شهيد محمد‌زاده در دوم اردیبهشت سال 1340 در روستاي«نوده»خراسان شمالي و در خانواده‌اي متوسط و مذهبي ديده به جهان گشود.

آغاز جنگ تحميلي فصل تازه‌اي در زندگي سردار شهيد محمد‌زاده رقم زد. سال 1361 وارد سپاه شد. دفاع جانانه رجبعلي محمد زاده در تثبيت خط جزيره مجنون در عمليات خيبر در سال 1362زمينه آشنايي‌اش را با سردار شهيد نورعلي شوشتري فراهم كرد و اين آشنايي تا لحظه پرواز روح ملكوتي اش در پاييز 88 سيستان و بلوچستان، او را همراه ديگر سردار بزرگ خراساني نگه‌داشت.

رشادت­های این فرمانده دلاور را رزمندگان خراساني در عمليات­های بدر، والفجر 8 ، نصر6 و 8 و بيت‌المقدس2 و كربلاي 10، تك مهران در بهار 65، كربلاي4 را به خاطر دارند.

سردار شهید محمد زاده بعد از پايان جنگ تحميلي، دوره عالي نظامي‌دافوس را با موفقيت پشت سر گذاشت و در آذر 1369 به عنوان رئيس ستاد تيپ جواد‌الائمه(ع) منصوب شد. از سال 1373 تا پايان 1376 به عنوان جانشين فرمانده اين تيپ مسئوليت 90 كيلومتر از نوار مرزي با عراق را بر عهده گرفت.

هنوز عرق بازگشت از مرز‌هاي غربي بر تنش خشك نشده بود كه تابستان 77 براي مقابله با شرارت اشرار در شرق كشور راهي خطوط مرزي در جنوب خراسان گرديد و در همين زمان به عنوان فرمانده تيپ جواد‌الائمه(ع)منصوب شد. مأموريتي كه سه سال به طول انجاميد و فضاي بسيار امني براي مردم خراسان در مرز‌هاي شرقي به يادگار گذاشت .

سال 1381 به عنوان معاون عمليات لشكر 5 نصر مشغول به‌كار شد. مسئوليتي كه تا سال 1384 و تقسيم خراسان به سه استان ادامه يافت. تقسيم خراسان باعث شد تا مردم خراسان شمالي فرصت بيشتري براي استفاده از خدمات سردار شهيد محمدزاده در كسوت فرماندهي تيپ جواد‌الائمه‌(ع) پيدا كنند، اما نا‌امني در جنوب شرق كشور باعث شد تا اين سرباز فداكار ولايت در معيت سردار شهيد شوشتري راهي سيستان و بلوچستان گردد و مسئوليت تيپ مستقل سلمان و فرماندهي قرارگاه شهيد حسني را بر عهده بگیرد. پس از ايجاد تغييرات ساختاري در سپاه، فرماندهي سپاه سلمان سيستان و بلوچستان به وي سپرده شد، آخرين مسئوليتي كه در صبحگاه خونين 26 مهر 1388 با پرواز روح ملكوتي‌اش در شهرستان سرباز استان سيستان و بلوچستان به پايان رسيد.

تصویر زیر سرداران شهید محمدیانی و محمدزاده را در جمع رزمندگان خراسانی نشان می­ دهد.

تصویری متفاوت از دو فرمانده شهید خراسانی 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار