مروری بر کتاب «سه شهید تکاور»

کتاب «سه شهید تکاور» خاطرات جلیل بخشی­ زاده از دوره تکاوری دانشجویان سال دوم دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش، در سال 1373 است.
کد خبر: ۲۲۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲ - 06February 2017

به گزارش دفاع پرس از مشهد، کتاب «سه تکاور شهید» مجموعه خاطرات نویسنده از دوره تکاور«دانشگاه افسری امام علی (ع)» ارتش است که سال1373 در مرکز پیاده شیراز برگزار شده است.

چاپ یکم کتاب، در سال 1395 توسط انتشارات «شاملو» در مشهد انجام شده است.

نویسنده، کتاب را با توجه به رده‌بندی دوره‌های تکاوری نوشته است. این دوره‌ها از این قرارند: آغاز دوره ( آشنایی با فرماندهان، توجیه دوره، رزم تن‌به تن، میدان موانع، و...)، *راهپیمایی 10کیلومتر (10 کیلومتر پیاده‌روی همراه با 20 کیلو تجهیزات)*، روز حماسه (پیاده روی، سینه‌خیز و دو در حاشیه زمین چمن پادگان، در حالی که روی چمن را با ذغال و خاکستر پوشانده­اند)، نیایش تکاور (دعایی که پیش از غذا خوانده می‌شود و در طول دوره بدون قرائت دعا، کسی حق غذا خوردن ندارد)، آموزش کوهستان (آموزش راپل، سعود از صخره و ...)، عملیات آب‌خاکی (30 کیلومتر پیاده‌روی با تجهیزات، پرش و راپل به داخل آب و ...)، قلة دنا( بالا رفتن و پایین آمدن از قله دنا همراه با تجهیزات کامل)، غار شاپور (بالا رفتن از پله‌های سنگی غار شاپور)، هفتاد و دو تپه (پیاده‌روی بدون توقف و بدون استراحت، و عبور از 72 تپه همراه با تجهیزات)، باتلاق (حرکت در باتلاق، همراه با تجهیزات)، آموزش جنگل (نحوه حرکت در جنگل، پیدا کردن سرپناه، بقا و به‌طور کلی زندگی تکاوری درجنگل، عملیات چریک و ضد چریک (عملیات ویژة تکاوری به صورت عملی)، و کویر (مرحلة پایانی دورة تکاور و 3 روز کویرنوردی) هستند. در بخش پایانی کتاب، نویسنده خاطره­ای از روزهای استراحت خود بیان کرده که با آیت‌الله خادمی شیرازی -که بنا به قول نویسنده، از دانشمندان علمی شیراز هستند- ملاقات می‌کند.

در دوره راهپیمایی 10کیلومتر، سه نفر از نیروهایی که در حال گذراندن دوره آموزش بودند، در اثر سختی دوره شهید می‌شوند. که اسامی آنها عبارت است از محمد سعادت‌راد، محمدباقر عشقی و علی اکبری.

این اثر در 96 صفحه و در شمارگان 1000جلد، قطع پالتویی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار