مشاور فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با دفاع مقدس مطرح کرد

رهگیری ایرباس ایرانی توسط ناوهای آمریکایی «سایزل» و «فورستال»

مشاور فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: همزمان با ناو «وینسنس» دو ناو دیگر آمریکایی به نام‌های «سایزل» و «فورستال» نیز در منطقه حضور داشتند که هر دوی آن‌ها هواپیمای ایرانی را رهگیری و تایید کرده بودند که یک هواپیمای مسافربری ایرباس بر فراز آسمان خلیج فارس در حال حرکت بوده، نه یک جنگنده.
کد خبر: ۲۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ - 02July 2014

رهگیری ایرباس ایرانی توسط ناوهای آمریکایی «سایزل» و «فورستال»

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در صبحگاه دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷، از عرشه ناو آمریکایی وینسنس دو فروند موشک به سمت هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی پرتاب شد، که منجر به سقوط هواپیما و شهادت ۲۹۰ نفر مسافر عادی و خدمه هواپیمای مزبور شد. این اقدام آمریکا یک بار دیگر نیّت تجاوزکارانه دولت آمریکا و نقش این دولت در بیثبات و ناامن کردن خلیج فارس را به اثبات رساند.

به جهت تبیین این مسئله و اهمیت موضوع، گفتوگویی را با امیر سرتیپ دوم سید «حسین محمدی ودود» فرمانده اسبق مرکز قرارگاه نظامی فارس و مشاور فرمانده نیروی زمینی ارتش انجام دادیم، که متن آن در ذیل آمده است.

- لطفا اوضاع امنیتی خلیج فارس در دوران دفاع مقدس را تبیین کنید؟

منطقه خلیج فارس از گذشته تا به امروز به جهت اینکه محل عبور و مرور بخش عظیمی از انرژی دنیا، سوختهای فسیلی، کالاهای تجاری و اقتصادی محسوب میشده، همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده که با شروع جنگ ایران و عراق و منازعه در جهت حفظ و تثبیت حاکمیت دو کشور بر این منطقه اهمیت موضوع را دو چندان کرده است. لذا این منطقه از آغاز جنگ تحمیلی همواره محل درگیری و منازعه دو طرف بود تا اینکه بعد از عملیات غرورآفرین بیتالمقدس که دست عراق بهطور کلی از این منطقه استراتژیکی و آبهای منتهی به خلیج فارس قطع شد. که در واقع از این مرحله به بعد نقش نظامی و حضور ناوهای آمریکایی جهت برقراری موازنه قوا در این منطقه را شاهد هستیم.

 میتوان گفت از این تاریخ به بعد عراق توسط کشورهای عربی و حامیان فرامنطقهاش با آبهای خلیج فارس ارتباط داشت و با واسطه این دولتها مصارف اقتصادی، نفت و تسلیحات نظامیاش را رد و بدل میکرد.

ناوهای آمریکایی در این دوران حضور خود را در منطقه بیشتر کرده و بدین ترتیب بخشی از امنیت منافع همپیمانان خود از جمله رژیم صدام را تامین میکردند که البته در این بین گاهی اوقات نیز با نیروهای نظامی ایرانی حاضر که جهت برقراری امنیت در سطح آبهای داخلی و سرزمینی در حال عبور و مرور بودند درگیر میشدند. و ایران هم قدرتمندانه و با انجام اقداماتی نظیر عملیاتهای شهادتطلبانه بهواسطه قایقهای تندرو در برابر ناوهای آنها ایستادگی میکرد که این جریان از سال ۶۴ تا ۶۷ ادامه داشت.

- نحوه موضعگیری نیروهای نظامی ایران در آبهای خلیج فارس را تشریح کنید؟

در آن دوران نیروهای دریایی و هوایی ارتش برای حفظ امنیت راههای ارتباطی حضور داشتند، تا بتوانند زمینه امنیتی رفت و آمد کشتیهای تجاری، نفتی ایران و کشورهای مرتبط با آن را فراهم کنند.

در واقع ارتش با دست زدن به حملات هوایی و با بهرهگیری از ناوچههای خود در منطقه و سپاه نیز با قایقهای تندرو و توپدار، منطقه را برای عراق و حامیانش ناامن کرده بودند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار