عضو انجمن ادبی اداره کل حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمان:

ادبیات مقاومت سرشار از معنویّت است

دکتر عباسعلی رستمی نسب پیرامون نقش معنویت در ادبیات پایداری گفت: ادبیات مقاومت سرشار از معنویّت است. در این ادبیات، خدا محوری و ولایت پذیری، شجاعت، جهاد و ... از جمله شاخصه ­های معنویّت هستند، که بشر امروز سخت به آنها نیازمند است.
کد خبر: ۲۲۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹ - 06February 2017

به گزارش دفاع پرس از کرمان، در آستانه برگزاری ششمین کنگره سراسری ادبیات پایداری، با دکتر عباسعلی رستمی نسب، استاد بخش علوم تربیتی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان و عضو انجمن ادبی اداره کل حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمان با موضوع نقش معنویت در ادبیات پایداری به گفتگو نشستیم:

دکتر رستمی نسب در ابتدا به معرفی آثار و تالیفات خود پرداخت و گفت: در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس کتاب های، «راست قامتان جاودانه تاریخ»، فرزانگان کوی دوست»، «ستارگانی که در تاریخ می درخشند»، «راهیان نور»، «فرهنگ اعلام شهدای استان کرمان»، «نماز معراج شهید» و «مبانی و آرا تربیتی شهید باهنر» از آثاری است که به چاپ رسیده است.

وی افزود: همچنین سرگذشت پژوهی دانشجویان شهید دانشگاه شهید باهنر کرمان با عنوان "لاله ­های باغ دانش"، تدوین کتاب های"خورشید کویر" با همکاری دکتر صرفی و دکتر بصیری و کتاب «اخلاق سرداران شهدای استان کرمان» با همکاری دکتر سید حمیدرضا علوی را به پایان رسانده ام و تعداد 15 طرح تحقیقاتی و 5 مقاله در زمینۀ شهدا چاپ شده است.

استاد بخش علوم تربیتی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان سپس به نقش معنویت در ادبیات پرداخت و افزود: معنویّت، یک مفهوم فرامادی و کلی است که بر جمیع امور می ­تواند جاری گردد و حیات و شادابی به وجود آورد. هنگامی که مغز یک انسان، در وصف این نعمت بزرگ الهی به کار می­ افتد و مکتوب می­ گردد، ادبیاتی می­ شود که هر خواننده­ ای را به آغوش آن طبیعت بخشندگی و مهربانی خداوند می­ برد.

وی ادامه داد: وقتی که در وصف خدای بخشنده و مهربان تفکر می­ شود، عظمت او ادراک  می­ گردد، معنویّت خداوند؛ روح و جسم آدمی به تواضعی می­ افتد که همۀ شنیدنیها، دیدنیها و خواسته­ های انسان به رضایت و قرب او می­ انجامد و انسانی می­ شود که در راه اجرای فرمان خداوند، همه چیز خود را عاشقانه ایثار می­ نماید.

وی اضافه کرد: شرح و وصف خصوصیّات انسان­های الهی و عارف و متفکر، ادبیاتی را به وجود می­ آورد که خواننده متفکر به تاثیرپذیری از آنها ترغیب و قانع و با نشاط می ­نماید. این مختصر توضیح تا حدودی می­ تواند به طور کلی رابطه معنویت با ادبیات تبیین و روشن نماید.

این استاد دانشگاه در ادامه، پایداری در سیرۀ انسان­ها را تلاشی عامدانه و آگاهانه در جهت حفظ و رسیدن به حقوقی که مستحق آن دانسته می­ شود، عنوان کرد و گفت: در نزاعهای انسان­ها گاهی پایداری از طرفین صورت می­ پذیرد که برای رفع آن گفتگو می­ خواهد و در این راستا در شناخت مستحق تردید به وجود می­ آید.

وی افزود: لذا می­ توان گفت پایداری مقاومتی است که انسان برای حفظ و یا رسیدن به آن تصور می­ کند که مستحق آن است. حال این تصور ممکن است درست و یا نادرست باشد. همان طوری که گفته شد، معنویت یک امر کلی است که قابلیت جریان پیدا کردن در زندگی بشر را دارد و آرامبخش و نشاط آور است، چنانچه بر سیره انسان جاری گردد و صفات انسان را شامل شود، پایداری را در مسیر حق قرار می­ دهد و خودخواهی و پیروی از هوای نفس را کاهش می­ دهد. بنابراین اهمیّت معنویّت در پایداری از همین جا شناخته می­ شود و ضرورت به­ کارگیری آن در زندگی انسان­ها تبیین می­ گردد.

دکتر رستمی به برشمردن شاخصه های معنویت در ادبیات پرداخت و افزود: هر انسانی بایستی حدود و مرز فعالیت­های خود را بشناسد و آنچه برای خود می ­پسندد، برای دیگران هم بپسندد. پس شناخت حقوق خود و رعایت حقوق دیگران یک شاخصۀ مهم است و اجرای آن سبب استحکام روابط انسانی و بالا رفتن درجۀ معنویت فردی و اجتماعی می گردد.

وی ادامه داد: رسیدن به اهداف متعالی نیاز به فهم درستی از خلقت آسمان و زمین و آنچه در آن است می­ باشد. تنظیم و صدور رفتارها بر اساس این گونه شناخت، منجر به حرکت انسان در مسیر درست می­ گردد و به آسایش و آرامش دیگران لطمه­ ای وارد نشود، لذا ذکر خالق و مدبّر جهان و وظایف خود و عمل به آنها سبب گسترش معنویت در زندگی فردی و اجتماعی می­ شود. این شاخصه معنویّت در رأس همۀ شاخصه های دیگر آن است، لذا بیان این شاخصه می­ تواند ادبیات پایداری را غنای زیادی بدهد.

وی تصریح کرد: هر انسان در مسیر تلاش و کوشش برای رسیدن به تعالی خود، به توانایی­ هایی دست پیدا می­ کند که می­ تواند با توجه به آنها به انسان­های ناتوان و درمانده کمک کند و آنها را به اهدافشان نزدیک نماید. این رفتار یک شاخصۀ دیگر معنویّت به نام بخشندگی و مهربانی است و اجرای آن سبب تقویت صله ارحام می­ گردد، حسادت و تجاوز به حقوق دیگران را کاهش می­ دهد و معنویّت فردی و اجتماعی حاصل می­ شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد:قطعاً موفقیّت هر انسانی برای رسیدن به اهداف خود، نیاز به امنیّت همه جانبه دارد، ایجاد امنیّت برای جوامع بشری یک شاخصۀ دیگر معنویت است. به طور مسلم مجریان این امنیّت، درجه معنویّت را افزایش می­ دهند.

دکتر رستمی در ادامه با اشاره به تاثیر فرهنگ ایرانی اسلامی بر ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: دین مبین اسلام مملو از رهنمودهای معنوی است که برای رسیدن به حسنه دنیا و آخرت، می­ بایست آنها در زندگی فردی و اجتماعی جاری نمود. تفکر در آیات قرآن کریم، سیرۀ پیامبر خاتم(ص)، و اهل بیت عصمت و طهارت می­ تواند تحول عظیمی در ادبیات معاصر به وجود آورد.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به فرهنگ ایرانی تقویت گشته است، مخصوصاً در حوزه ادبیات دفاع مقدس رشد چشمگیری داشته است و امید می ­رود که بر استحکام ادبیات پایداری آینده کشور ایران و جوامع جهانی تاثیر عمیقی بگذارد.

وی افزود: لازم است که این ادبیات در محتوای درسی مدارس و دانشگاهها، جای بیشتری بیابد و گرایش نسل های آینده به سوی تقویت ادبیات دفاع مقدس بیشتر شود، اما هنوز ادبیات پایداری جایگاهی در برنامه درسی کارشناسی ارشد و دکتری پیدا نکرده است که نیاز به کارشناسی دارد.

دکتر رستمی به توصیف دیگر شاخصه های معنویت پرداخت و گفت: در ادبیات دفاع مقدس، ارزشهای الهی- انسانی جلوه­ای جذاب، خلاق و شرافتمندانه دارد، به طوری که هر خواننده ای را جذب و طرفدار خود می­ نماید.

وی افزود: ادبیات مقاومت سرشار از معنویّت است. در این ادبیات، خدا محوری و ولایت پذیری، آخرت نگری، ایثار، قناعت، وفاداری، صبر و شکیبایی در مقابل سختی­ های طاقت فرسا، شکر و سپاس، قدرشناسی، عقلانیت، نوعدوستی، محبت و مهربانی، تواضع و اخلاص، صداقت، معرفت، تلاش و خلاقیت، شجاعت، جهاد، ... از جمله شاخصه ­های معنویّت هستند، که بشر امروز سخت به آنها نیازمند است.

عضو انجمن ادبی اداره کل حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمان در پایان افزود: جاری شدن همین معنویّت بر روح و جان رزمندگان سبب پیروزی آنها در جبهه­ های حق علیه باطل شد و لازم است که از طریق برنامه­ ریزی­های آموزشی در مقاطع مختلف زندگی، جریان معنویّت را تسریع نمود.

 لازم به ذکر است، ششمین کنگره ادبیات پایداری، دهم و یازدهم اسفندماه در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار